Hej!
Jag står i ett avvägande - om jag vågar starta en Lambretta.
Den har inte varit igång sedan 1967. Vad tycker forumet - ska jag plocka ner motorn totalt för att gå igenom den ordentligt? Eller ska jag "bara" byta oljan ett par gånger, fixa nytt tändstift, gå igenom förgasaren och rengöra bensintanken innan nytt bränsle fylls på och nyckel samt kick används ?
Vad tycker ni? Finns det risk att något har kärvat ihop under dessa 40 år eller vore det en fröjd för örat att få höra motorn spinna igen?
Och hur har den varit förvarad? Bakom vedlidret i ur och skur eller ömt skyddad i ett varmt garage? Packningar och sådant blir ju gammalt med åren, men borde ju inte söndra utan mera leda till läckage och massor med rök. Om däremot lagren eller annat har rostat så kan det bli jobbigare om man startar och något kärvar till ordentligt. Men visst har man ju hört om dessa "stått i 20 år och startade snällt med ny bensin". Fast stopp, det har ju varit Vespor! Lambrettor kanske fungerar på annat sätt och ramlar ihop vid beröring?
Skoj projekt!
Jag skulle testa att starta den direkt...men egentligen för att vara vis skall man nog se över lite grejor först.
Vilken modell är det? (efter 59?)
Olja i motorn är bra att ha, gnista likaså. Lambrettors tändsystem sitter bra inkapslade så brytare kan ha klarat sig från rostangrepp och faktiskt funka.
Normalt när det stått länge kan packboxar ha torkat, kolven sitta fastrostad i cylindern (testa att vrid svänghjulet eller kicka försiktigt)
Kopplingen sitter säkert, men om du har tur kan den funka.
Om du nu får igång den, kika på lite mer grejor som hjullager, däck, bromsar reglage och annat innan du ger dig ut på motorvägen
61 då är den en modell där ramlagrena troligen inte rostat.
Vad som brukar hända är att packboxen mellan vevhus och växellåda torkar ut och går sönder, så efter uppstart kontrollera oljenivån i motorn med jämna mellanrum och titta efter ovanilgt mycket rök efter varmkörning.
Så fyll på lite (0,5-0,7l) go olja (SAE 80 eller SAE90, max GL1) i motorn, fixa gnista och se till bensintillförseln och du kanske kan höra det vacka ljudet av en återuppväckt lambretta
OKQ8 80W/90 GL-1 funkar utmärkt i transmissionen. I bensinen häller du en högkvalitativ hel- eller delsyntetisk tvåtaktsolja som är till för landfordon. Använd INTE olja för utombordare eller gräsklippare.
Mvh
Guran
andreas.larsson wrote:
calle wrote:Så fyll på lite (0,5-0,7l) go olja (SAE 80 eller SAE90, max GL1) i motorn
Hej igen!
Är det SAE80 eller SAE90 som gäller i dessa Lambrettaspisar - som olja i transmission/motor?
Det kan vara lite svårt att hitta GL1 olja, för äldre Volvo föreskrevs det i växellådan och OK har alltså tydligen. Det är viktigt att det inte är mera än GL1 och inte heller är hypiod / EP typen för då kommer kopplingen att slira. GL4 och GL5 som är vanligare innehåller EP tillsatser, oftast svavel och klor (föroreningar i råoljan som återanvänds) och man känner igen dessa på svavel lukten, så luktar växellådsoljan svavel så använd den inte!
Det kan vara lite svårt att hitta en GL1 transmissionsolja, för äldre Volvo föreskrevs det i växellådan och OK har det alltså tydligen. Jag är ganska säker på att det går lika bra med en rak SAE30 olja som används i Vespa m fl, alltså samma olja som används har i gräsklippar 4T motorer och som säljs billigt på Jula, Biltema m fl. En SAE 30 motorolja har samma viskositet som SAE 80 GL1 växelåds olja och skillnaderna är obefintliga, möjligtvis kan GL1 oljan ha en tillsats som minskar skumbildning jag tror inte att det spelar någon roll om det är så.
10W40 motorolja har ung samma samma viskositet som 80w90 transmissionsolja och har altså lite mera konstant viskositet varm som kall. Ett alternativ kan därför vara en 10W40 motorolja, särskild de för MC eftersom de är avsedda att smörja båda motor, växellåda och våta kopplingar.
/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
OKQ8 har som sagt, inte varit inne på en enda sån mack som inte haft den. SAE30 bör inte användas i Lambrettans transmission vad jag förstår.
/G
aryan wrote:Det kan vara lite svårt att hitta GL1 olja, för äldre Volvo föreskrevs det i växellådan och OK har alltså tydligen. Det är viktigt att det inte är mera än GL1 och inte heller är hypiod / EP typen för då kommer kopplingen att slira. GL4 och GL5 som är vanligare innehåller EP tillsatser, oftast svavel och klor (föroreningar i råoljan som återanvänds) och man känner igen dessa på svavel lukten, så luktar växellådsoljan svavel så använd den inte!
Det kan vara lite svårt att hitta en GL1 transmissionsolja, för äldre Volvo föreskrevs det i växellådan och OK har det alltså tydligen. Jag är ganska säker på att det går lika bra med en rak SAE30 olja som används i Vespa m fl, alltså samma olja som används har i gräsklippar 4T motorer och som säljs billigt på Jula, Biltema m fl. En SAE 30 motorolja har samma viskositet som SAE 80 GL1 växelåds olja och skillnaderna är obefintliga, möjligtvis kan GL1 oljan ha en tillsats som minskar skumbildning jag tror inte att det spelar någon roll om det är så.
10W40 motorolja har ung samma samma viskositet som 80w90 transmissionsolja och har altså lite mera konstant viskositet varm som kall. Ett alternativ kan därför vara en 10W40 motorolja, särskild de för MC eftersom de är avsedda att smörja båda motor, växellåda och våta kopplingar.
Jo, jag vet att scooterhelp tycker det, men (har inte fått nöjet att testa detta själv) jag vet också att det finns dom som stekt sina lameller när det klunkats i SAE30 i Lambrettan. Den är är rätt känslig på den punkten.
Finns det möjligen någon bland oss som kan bistå med mer fakta kring detta?
/G
aryan wrote:Ja eftersom OK har rätt GL1 olja så är det inget beskymmer.
Men för vetenskapens skull så undrar jag varför man inte skulle kunna använda SAE 30 olja i Lambrettan (eller OKQ8:s 80W/90 GL-1 i en VESPA).
Menar du att kopplingen skulle börja slira med en rak SAE30 olja?
Jag har bara råkad ut för brända lameller när Lambrettans koppling började slira efter att att jag hade haft i en "vanlig" tranmissionsolja för hypoid växel (med EP tillsatser) innan jag visste bättre, samma sak skulle väl ha hänt med den olja i t ex en Vespa V50.
/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier