Polis söker gärningsman på gul Vespa!

Allt off-topic, och annat kul som kanske inte alltid har med scooter att göra
Woodstock

Polis söker gärningsman på gul Vespa!

Post by Woodstock »

Kanske någon bandit i Scooterklubben? Är det någon här som har en gul Vespa? Isåfall är det nog läge att ligga lågt ett tag (eller måla om den i helgen).

http://www.dn.se/sthlm/tva-beskjutna-i- ... n-1.849407

(Läs ingressen!)

Mvh

/ Fredrik
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Polis söker gärningsman på gul Vespa!

Post by Federico »

kanske var en sån gul långvespa...

Image
Federico
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Märkligt att alla fattar att benämna åbäkiga fyrhjulsdrivna tingestar med samlingsnamnet 'SUV', medans de är helt oförmögna att använda ordet 'scooter'. Gnälligt? Javisst, men det börjar nästan bli komiskt med alla som kallar sina plastbyggsatser för 'Vespa' på blocket.

Om inte annat krånglar det till sökningen när man är på jakt efter nya objekt.

/G
Woodstock wrote:Kanske någon bandit i Scooterklubben? Är det någon här som har en gul Vespa? Isåfall är det nog läge att ligga lågt ett tag (eller måla om den i helgen).

http://www.dn.se/sthlm/tva-beskjutna-i- ... n-1.849407

(Läs ingressen!)

Mvh

/ Fredrik
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Woodstock

Post by Woodstock »

Federico wrote:kanske var en sån gul långvespa...

http://www.iscootny.com/images/HitmanNYC.jpg
Underbar bild med en slående text! Det där skulle man gjort en t-shirt av, eller kanske en dekal att sätta på scootern. Kanske nå't för SSK?
Hedge wrote:Märkligt att alla fattar att benämna åbäkiga fyrhjulsdrivna tingestar med samlingsnamnet 'SUV', medans de är helt oförmögna att använda ordet 'scooter'. Gnälligt? Javisst, men det börjar nästan bli komiskt med alla som kallar sina plastbyggsatser för 'Vespa' på blocket.

Om inte annat krånglar det till sökningen när man är på jakt efter nya objekt.

/G
Jag möts av moppetjatet varje dag, men har iallafall efter ett halvår lärt alla på mitt jobb att skilja på begreppen scooter och vespa. Ingen där kallar min Primmy för moped längre, men det tog tid och många strupgrepp... :evil:

Appropå det uttänjda ordet "vespa": folk stavar som krattor och ett tips är att söka på "väspa" på både Blocket och Tradera. Ibland får man träffar som inte många andra har sett... :wink:

Mvh

/ Fredrik
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Vid ett OK besök nyligen frågade en anställd där "Hur många kubik är din moppe?" :)
Bara det är gjord av plåt så....
SoulBoy
Lärling
Lärling

Post by SoulBoy »

Woodstock wrote: Underbar bild med en slående text! Det där skulle man gjort en t-shirt av, eller kanske en dekal att sätta på scootern. Kanske nå't för SSK?
T-shirten finns redan:
http://www.cafepress.com/iscootny

/Ronny
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

undrar hur många olika texter man sett den bilden med?...
"promise not to drive a plastic scooter" var populär ett tag.
Cars suck i Tyskland hade ngt med att man inte skulle köra till deras träff med bil.
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
SoulBoy
Lärling
Lärling

Post by SoulBoy »

Var kommer bilden ifrån?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

SoulBoy wrote:Var kommer bilden ifrån?
Italiensk maffiafilm?
Federico
Woodstock

Post by Woodstock »

kejj wrote:Vid ett OK besök nyligen frågade en anställd där "Hur många kubik är din moppe?" :)
Jag vet inte hur många gånger jag har fått dylika frågor på bensinmackar. Som en ren principsak svarar jag alltid: "Det är ingen moped, det är en motorcykel". Har t o m funderat på att sätta en fet dekal på ena sidokåpan med texten: "Obs! Ingen moped - helt vanlig motorcykel!"... :wink:
SoulBoy wrote:
Woodstock wrote: Underbar bild med en slående text! Det där skulle man gjort en t-shirt av, eller kanske en dekal att sätta på scootern. Kanske nå't för SSK?
T-shirten finns redan:

/Ronny
Tack! En sådan ska jag ha! :grin:

Mvh

/ Fredrik
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Woodstock wrote: Som en ren principsak svarar jag alltid: "Det är ingen moped, det är en motorcykel". Har t o m funderat på att sätta en fet dekal på ena sidokåpan med texten: "Obs! Ingen moped - helt vanlig motorcykel!
Gör som jag flytta till ett land där det inte finns mopeder :grin:
...alla kallar ens scootrar för motorcykel. ...men såklart så blir men förnärmad att det inte fattar att det ju är en scooter (eller 'liten lammunge' som man kaller det på kantonesiska vilket bara är så extremt hardcore scooterboy ju)
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Snider
Entusiast
Entusiast

Post by Snider »

SoulBoy wrote:
T-shirten finns redan:

/Ronny

hehehe... ball... En sådan får det bli !
/ Don C
Vespa Rally 180 1971
Woodstock

Post by Woodstock »

calle wrote:
Woodstock wrote: Som en ren principsak svarar jag alltid: "Det är ingen moped, det är en motorcykel". Har t o m funderat på att sätta en fet dekal på ena sidokåpan med texten: "Obs! Ingen moped - helt vanlig motorcykel!
Gör som jag flytta till ett land där det inte finns mopeder :grin:
...alla kallar ens scootrar för motorcykel. ...men såklart så blir men förnärmad att det inte fattar att det ju är en scooter (eller 'liten lammunge' som man kaller det på kantonesiska vilket bara är så extremt hardcore scooterboy ju)
Ingen dum idé! Har dom mopeder på Seychellerna?

Jag personligen blir inte direkt förnärmad, men å Bettans (Primmyns) vägnar känner jag en viss kränkthet...hon är för f-n en motorcykel och bör respekteras som en sådan! :grin:

Mvh

/ Fredrik
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

I Italien forstar man skillnaden - ingen skulle kalla en "motorino" - liten motorcykel / moped - for Vespa. Herregud, hur skulle det se ut?

Aven gamla mormor forstar skillnaden.

Sen anvands "Scooter", och "Scooterone" for maxi-scooter. Riktigt stora Vespor (tror gransen gar vid 125cc) kallas aven for Vespone. Jfr lanseringen av GS150 1956...
Woodstock

Post by Woodstock »

Nu har media t o m döpt den misstänkta gärningsmannen till "Vespamannen" (gör en sökning på Google och se). Är det inte läge att Svenska Scooterklubben griper in med hårdhandskarna och förklarar skillnaden en gång för alla? Detta är allvarligt! :x

Mvh

/ Fredrik
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Jag träffade Paka på Nytorget igår. Han lät lite oroad över att visa sig på sin gula Lambretta...
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Blir ni förnärmade av att era scooters kallas för moppar? :grin:

Det kan man väl lätt sätta sej över genom att småleende dra iväg från macken i Valentino Rossi style...så kan belackarna stå där som fågelholkar. Senast vid första växlingen fattar dom att det inte var nån EU-moppe dom såg..:eek:

I dessa tider är det inte så noga med varken sanningshalt, korrekturläsning, språkvård - eller basal källforskning - när tidningar jobbar, det vet vi ju. Sånt (kvalitet) kostar tid och pengar.
Att skriva "gul vespa " respektive "vespamannen" funkar dessutom rätt bra gentemot den genomsnittligt korkade genomsnittsläsaren - just Vespan har blivit ikonen, själva arketypen för allt tvåhjuligt med bensköld.

Inget nytt under solen, således. Bara att gilla medialäget. En halv sanning serverad nu är bättre än en hel sanning som kommer imorron.

Finns ju fler - och värre! - missbrukade ikoner/arketyper i media att reta upp sej på om man tvunget måste... :grin:

/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

bluesman in da house:
Blir ni förnärmade av att era scooters kallas för moppar?

Roligare att förnedra DOM med sin moppe, i onsdags svepte jag snyggt förbi hela "Antikrundan" (ett 20-tal farbröder som varje onsdag ger sig ut på sina customhojar i samlad trupp från OKQ8 i Enköping), jag tog dom på ett kurvigt parti med min nuvarande kärlek (Vespa GTS 300ie), ett par av "farbröderna" såg lite irriterade ut men ingen hade en susning att hänga med när det blev krokigt.....

DP says: Skitkul med "moppe" som går lite.....
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Bluesman wrote:Blir ni förnärmade av att era scooters kallas för moppar? :grin:

Det kan man väl lätt sätta sej över genom att småleende dra iväg från macken i Valentino Rossi style...så kan belackarna stå där som fågelholkar. Senast vid första växlingen fattar dom att det inte var nån EU-moppe dom såg..:eek:

I dessa tider är det inte så noga med varken sanningshalt, korrekturläsning, språkvård - eller basal källforskning - när tidningar jobbar, det vet vi ju. Sånt (kvalitet) kostar tid och pengar.
Att skriva "gul vespa " respektive "vespamannen" funkar dessutom rätt bra gentemot den genomsnittligt korkade genomsnittsläsaren - just Vespan har blivit ikonen, själva arketypen för allt tvåhjuligt med bensköld.

Inget nytt under solen, således. Bara att gilla medialäget. En halv sanning serverad nu är bättre än en hel sanning som kommer imorron.

Finns ju fler - och värre! - missbrukade ikoner/arketyper i media att reta upp sej på om man tvunget måste... :grin:

/R
Förnärmad bli inte jag, kör knappast gammelvespa för att vara ballast i stan. Men moppetjatet är ett problem som media genom sina felskrivningar förvärrar.

Ett av problemen som slår direkt mot oss är att vissa försäkringsbolag drar alla scooterister över en kamm, ni som ringer runt och tagit priser på försäkring av Vespa 50 vet vad jag pratar om, premien är satt efter stöld och olycksstatistik från EU-mopparna.

Ett annat problem är bilisternas attityd i trafiken. I princip ingen känner till att en PX200 kan köras i samma fart som en bil (110km/h), för många är detta en moped som skall köras om, oavsett utrymme, plats eller hastighet. Sådant råkar man inte ut för på motorcykel i samma utsträckning. Det är också en fara på landsväg när bilar kör ut några meter framför dig från en mindre påfartsväg, de tror att du är en moped som kör max 40-50 km/h. Detta är visserligen en fara för motorcyklister också, men då handlar det oftast om att bilisten inte sett motorcykeln, inte okunskap om hur fort en motorcykel kör.
Federico
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Så sant, så sant.

/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
klinkhammer
Lärling
Lärling

Post by klinkhammer »

är vi överrepresenterade bland kriminella? ...eller kanske den gula vespan som i all hast lackats om?

Skottlossning vid bankrån
Sverige 24 apr 12:22

En man rånade på fredagsförmiddagen Nordeas bankkontor i centrala Eskilstuna. Enligt SR Sörmland avlossades skott inne i lokalen, men ingen person blev skadad. Rånaren flydde platsen på en vespa som var röd- och silverfärgad. Han var klädd i svart munkjacka, svart halsduk för ansiktet, svarta joggingbyxor, grå handskar och grå skor. Han bar på en ljusgrön plastkasse.
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Vespan är säkert från Vietnam om den hade målats i två färger. Hade den gula gummin på fotstödet också? Nu är det ju betydligt enklare att hitta den skyldiga! Den gula Vespan är ju också en typisk Vietnamfärg, förresten! Kolla in Vietnamvespaimportörerna! Kanske någon som inte får dem sålda mera... :wink:
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Ahahahahahahaha :D
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Diskussionerna till ära har jag även uppdaterat min "signatur" :)
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

Men om man själv i förvirringen brukar kalla min Primavera för "lilla moppen"... får man köra på cykelbanorna då?

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Post Reply