Polis söker gärningsman på gul Vespa!
Polis söker gärningsman på gul Vespa!
Kanske någon bandit i Scooterklubben? Är det någon här som har en gul Vespa? Isåfall är det nog läge att ligga lågt ett tag (eller måla om den i helgen).
http://www.dn.se/sthlm/tva-beskjutna-i- ... n-1.849407
(Läs ingressen!)
Mvh
/ Fredrik
(Läs ingressen!)
Mvh
/ Fredrik
Re: Polis söker gärningsman på gul Vespa!
Märkligt att alla fattar att benämna åbäkiga fyrhjulsdrivna tingestar med samlingsnamnet 'SUV', medans de är helt oförmögna att använda ordet 'scooter'. Gnälligt? Javisst, men det börjar nästan bli komiskt med alla som kallar sina plastbyggsatser för 'Vespa' på blocket.
Om inte annat krånglar det till sökningen när man är på jakt efter nya objekt.
/G
/G
Woodstock wrote:Kanske någon bandit i Scooterklubben? Är det någon här som har en gul Vespa? Isåfall är det nog läge att ligga lågt ett tag (eller måla om den i helgen).
(Läs ingressen!)
Mvh
/ Fredrik
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Underbar bild med en slående text! Det där skulle man gjort en t-shirt av, eller kanske en dekal att sätta på scootern. Kanske nå't för SSK?
Jag möts av moppetjatet varje dag, men har iallafall efter ett halvår lärt alla på mitt jobb att skilja på begreppen scooter och vespa. Ingen där kallar min Primmy för moped längre, men det tog tid och många strupgrepp...Hedge wrote:Märkligt att alla fattar att benämna åbäkiga fyrhjulsdrivna tingestar med samlingsnamnet 'SUV', medans de är helt oförmögna att använda ordet 'scooter'. Gnälligt? Javisst, men det börjar nästan bli komiskt med alla som kallar sina plastbyggsatser för 'Vespa' på blocket.
/G

Appropå det uttänjda ordet "vespa": folk stavar som krattor och ett tips är att söka på "väspa" på både Blocket och Tradera. Ibland får man träffar som inte många andra har sett...

Mvh
/ Fredrik
T-shirten finns redan:Woodstock wrote: Underbar bild med en slående text! Det där skulle man gjort en t-shirt av, eller kanske en dekal att sätta på scootern. Kanske nå't för SSK?
http://www.cafepress.com/iscootny
/Ronny
Jag vet inte hur många gånger jag har fått dylika frågor på bensinmackar. Som en ren principsak svarar jag alltid: "Det är ingen moped, det är en motorcykel". Har t o m funderat på att sätta en fet dekal på ena sidokåpan med texten: "Obs! Ingen moped - helt vanlig motorcykel!"...kejj wrote:Vid ett OK besök nyligen frågade en anställd där "Hur många kubik är din moppe?"

Tack! En sådan ska jag ha!SoulBoy wrote:T-shirten finns redan:Woodstock wrote: Underbar bild med en slående text! Det där skulle man gjort en t-shirt av, eller kanske en dekal att sätta på scootern. Kanske nå't för SSK?
/Ronny

Mvh
/ Fredrik
Gör som jag flytta till ett land där det inte finns mopederWoodstock wrote: Som en ren principsak svarar jag alltid: "Det är ingen moped, det är en motorcykel". Har t o m funderat på att sätta en fet dekal på ena sidokåpan med texten: "Obs! Ingen moped - helt vanlig motorcykel!

...alla kallar ens scootrar för motorcykel. ...men såklart så blir men förnärmad att det inte fattar att det ju är en scooter (eller 'liten lammunge' som man kaller det på kantonesiska vilket bara är så extremt hardcore scooterboy ju)
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
SoulBoy wrote:T-shirten finns redan:Woodstock wrote: Underbar bild med en slående text! Det där skulle man gjort en t-shirt av, eller kanske en dekal att sätta på scootern. Kanske nå't för SSK?
/Ronny
hehehe... ball... En sådan får det bli !
/ Don C
Vespa Rally 180 1971
Ingen dum idé! Har dom mopeder på Seychellerna?calle wrote:Gör som jag flytta till ett land där det inte finns mopederWoodstock wrote: Som en ren principsak svarar jag alltid: "Det är ingen moped, det är en motorcykel". Har t o m funderat på att sätta en fet dekal på ena sidokåpan med texten: "Obs! Ingen moped - helt vanlig motorcykel!![]()
...alla kallar ens scootrar för motorcykel. ...men såklart så blir men förnärmad att det inte fattar att det ju är en scooter (eller 'liten lammunge' som man kaller det på kantonesiska vilket bara är så extremt hardcore scooterboy ju)
Jag personligen blir inte direkt förnärmad, men å Bettans (Primmyns) vägnar känner jag en viss kränkthet...hon är för f-n en motorcykel och bör respekteras som en sådan!

Mvh
/ Fredrik
I Italien forstar man skillnaden - ingen skulle kalla en "motorino" - liten motorcykel / moped - for Vespa. Herregud, hur skulle det se ut?
Aven gamla mormor forstar skillnaden.
Sen anvands "Scooter", och "Scooterone" for maxi-scooter. Riktigt stora Vespor (tror gransen gar vid 125cc) kallas aven for Vespone. Jfr lanseringen av GS150 1956...
Aven gamla mormor forstar skillnaden.
Sen anvands "Scooter", och "Scooterone" for maxi-scooter. Riktigt stora Vespor (tror gransen gar vid 125cc) kallas aven for Vespone. Jfr lanseringen av GS150 1956...
Blir ni förnärmade av att era scooters kallas för moppar?
Det kan man väl lätt sätta sej över genom att småleende dra iväg från macken i Valentino Rossi style...så kan belackarna stå där som fågelholkar. Senast vid första växlingen fattar dom att det inte var nån EU-moppe dom såg..
I dessa tider är det inte så noga med varken sanningshalt, korrekturläsning, språkvård - eller basal källforskning - när tidningar jobbar, det vet vi ju. Sånt (kvalitet) kostar tid och pengar.
Att skriva "gul vespa " respektive "vespamannen" funkar dessutom rätt bra gentemot den genomsnittligt korkade genomsnittsläsaren - just Vespan har blivit ikonen, själva arketypen för allt tvåhjuligt med bensköld.
Inget nytt under solen, således. Bara att gilla medialäget. En halv sanning serverad nu är bättre än en hel sanning som kommer imorron.
Finns ju fler - och värre! - missbrukade ikoner/arketyper i media att reta upp sej på om man tvunget måste...
/R

Det kan man väl lätt sätta sej över genom att småleende dra iväg från macken i Valentino Rossi style...så kan belackarna stå där som fågelholkar. Senast vid första växlingen fattar dom att det inte var nån EU-moppe dom såg..

I dessa tider är det inte så noga med varken sanningshalt, korrekturläsning, språkvård - eller basal källforskning - när tidningar jobbar, det vet vi ju. Sånt (kvalitet) kostar tid och pengar.
Att skriva "gul vespa " respektive "vespamannen" funkar dessutom rätt bra gentemot den genomsnittligt korkade genomsnittsläsaren - just Vespan har blivit ikonen, själva arketypen för allt tvåhjuligt med bensköld.
Inget nytt under solen, således. Bara att gilla medialäget. En halv sanning serverad nu är bättre än en hel sanning som kommer imorron.
Finns ju fler - och värre! - missbrukade ikoner/arketyper i media att reta upp sej på om man tvunget måste...

/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
bluesman in da house:
Roligare att förnedra DOM med sin moppe, i onsdags svepte jag snyggt förbi hela "Antikrundan" (ett 20-tal farbröder som varje onsdag ger sig ut på sina customhojar i samlad trupp från OKQ8 i Enköping), jag tog dom på ett kurvigt parti med min nuvarande kärlek (Vespa GTS 300ie), ett par av "farbröderna" såg lite irriterade ut men ingen hade en susning att hänga med när det blev krokigt.....
DP says: Skitkul med "moppe" som går lite.....
Roligare att förnedra DOM med sin moppe, i onsdags svepte jag snyggt förbi hela "Antikrundan" (ett 20-tal farbröder som varje onsdag ger sig ut på sina customhojar i samlad trupp från OKQ8 i Enköping), jag tog dom på ett kurvigt parti med min nuvarande kärlek (Vespa GTS 300ie), ett par av "farbröderna" såg lite irriterade ut men ingen hade en susning att hänga med när det blev krokigt.....
DP says: Skitkul med "moppe" som går lite.....
Förnärmad bli inte jag, kör knappast gammelvespa för att vara ballast i stan. Men moppetjatet är ett problem som media genom sina felskrivningar förvärrar.Bluesman wrote:Blir ni förnärmade av att era scooters kallas för moppar?![]()
Det kan man väl lätt sätta sej över genom att småleende dra iväg från macken i Valentino Rossi style...så kan belackarna stå där som fågelholkar. Senast vid första växlingen fattar dom att det inte var nån EU-moppe dom såg..![]()
Finns ju fler - och värre! - missbrukade ikoner/arketyper i media att reta upp sej på om man tvunget måste...![]()
/R
Ett av problemen som slår direkt mot oss är att vissa försäkringsbolag drar alla scooterister över en kamm, ni som ringer runt och tagit priser på försäkring av Vespa 50 vet vad jag pratar om, premien är satt efter stöld och olycksstatistik från EU-mopparna.
Ett annat problem är bilisternas attityd i trafiken. I princip ingen känner till att en PX200 kan köras i samma fart som en bil (110km/h), för många är detta en moped som skall köras om, oavsett utrymme, plats eller hastighet. Sådant råkar man inte ut för på motorcykel i samma utsträckning. Det är också en fara på landsväg när bilar kör ut några meter framför dig från en mindre påfartsväg, de tror att du är en moped som kör max 40-50 km/h. Detta är visserligen en fara för motorcyklister också, men då handlar det oftast om att bilisten inte sett motorcykeln, inte okunskap om hur fort en motorcykel kör.
Federico
Så sant, så sant.
/R
/R
Hälsningar
/R
/R
- klinkhammer
- Lärling
är vi överrepresenterade bland kriminella? ...eller kanske den gula vespan som i all hast lackats om?
Skottlossning vid bankrån
Sverige 24 apr 12:22
En man rånade på fredagsförmiddagen Nordeas bankkontor i centrala Eskilstuna. Enligt SR Sörmland avlossades skott inne i lokalen, men ingen person blev skadad. Rånaren flydde platsen på en vespa som var röd- och silverfärgad. Han var klädd i svart munkjacka, svart halsduk för ansiktet, svarta joggingbyxor, grå handskar och grå skor. Han bar på en ljusgrön plastkasse.
Skottlossning vid bankrån
Sverige 24 apr 12:22
En man rånade på fredagsförmiddagen Nordeas bankkontor i centrala Eskilstuna. Enligt SR Sörmland avlossades skott inne i lokalen, men ingen person blev skadad. Rånaren flydde platsen på en vespa som var röd- och silverfärgad. Han var klädd i svart munkjacka, svart halsduk för ansiktet, svarta joggingbyxor, grå handskar och grå skor. Han bar på en ljusgrön plastkasse.
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."
-
- Administrator