rostig tank: vad göra?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
PapaD
Entusiast
Entusiast

rostig tank: vad göra?

Post by PapaD »

Hallå där.
Jag har köpt en äldre maskin som är hemsk i tanken, helt brun invändig. Jag har provat fosforsyra förr med blandat resultat. På en del rostiga ytor tycker jag det blivit bra, på en del nästan värre än innan. Självklart är slipning och blästring att föredra men invändigt i en tank kan jag inte komma på annat än kemikalier. Finns det några tips?
Mvh
PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Citron el fosforsyra kanske med grus för att skaka om den funkar? Annars skulle du kunna testa elektrolytisk avrostning. Jag har sedan klädd min rostiga lambrettatank med acetonutspäd kontaktlim som man snurras rund i tanken o sedan fick torka i en vecka. Sen har mankläddtanken invändigt
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Innan man använder fosforsyra bör man avlägsna olja o bensin genom att rengöra tanken med thinner. :smile: :evil:
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

det går utmärkt att blästra både vespa och lambretta tankar invändigt.
Har testat ett antal gånger med bra resultat.
Vet att många säger att man inte skall göra detta men sådant bryr jag aldrig mig om he he

Lite klurigt att få ut allt blästermedel dock och man får snabbare än blixten skölja runt med oljeblandad bensin så man får in lite go olja, annars rostar det snabbt.
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Jag har blästrat flera vespatankar och det går bra. Man måste först få ut all gegga och torka ur tanken noga. Blästret fungerar i princip bara på rosten och sanden fastnar bara i den intorkade bensinen om sådan sitter kvar. Ta sen ur bensinkranen och var noga med att blästra toppen och skarven på tanken genom bensinkranshålet eftersom det är där de flesta rostflagorna sitter.

Var försiktig - har du gammal bensin i tanken kan du få en obehaglig bomb när det gnistrar av sand mot stål

mvh/HB
Post Reply