"Barnsjukdomar" vid första starten

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Rickard
Entusiast
Entusiast

"Barnsjukdomar" vid första starten

Post by Rickard »

Ja hejsan.
Så i eftermiddag efter jobbet fick då Vespan komma upp ur källaren, och den startade på 4:e kicken :grin:

Dock inte helt utan bekymmer, precis som jag hade räknat med!
På följande sätt beter sig motorn:
1) Startat lätt
2) Varvar upp högt av sig själv, och varvet sjunker då jag drar ut choken
3) Vid första starten kunde jag stänga av motorn med dödarknappen, men nu går det inte längre, och det känns som om jag får en liten stöt. Jordfel någonstans?
4) Varvar upp när jag gasar trots redan högt varv, men varvtalet känns lite segt. Ingen direktrespons så att säga.

Huvudmunstycke: 54
Choke & lågfartsmunstycken= Original (orörda)

Någon som har en slug lösning på mitt problem?
Vespa 50/N -71
aryan
Lärling
Lärling

Re: "Barnsjukdomar" vid första starten

Post by aryan »

Rickard wrote:Ja hejsan.
Så i eftermiddag efter jobbet fick då Vespan komma upp ur källaren, och den startade på 4:e kicken :grin:
Grattis!
Rickard wrote:Dock inte helt utan bekymmer, precis som jag hade räknat med!
På följande sätt beter sig motorn:
1) Startat lätt
2) Varvar upp högt av sig själv, och varvet sjunker då jag drar ut choken
Skruv ner tomgångsvarvtalet?
Rickard wrote:3) Vid första starten kunde jag stänga av motorn med dödarknappen, men nu går det inte längre, och det känns som om jag får en liten stöt. Jordfel någonstans?
Kanske inte strömbrytaren jordas bra nog i styret, därför stöd och ingen avstängning.
Rickard wrote:4) Varvar upp när jag gasar trots redan högt varv, men varvtalet känns lite segt. Ingen direktrespons så att säga.
Svänghjulet är tungt och det är ingen racer, eller har du trimmad den utöver vevbytet? Om den varvar upp snabbare med lte choke så går den mager eller är motorn helt enkelt ännu för kallt. Eller så kan det vara tändningen som du har ställt fel
Rickard wrote:Huvudmunstycke: 54
Choke & lågfartsmunstycken= Original (orörda)

Någon som har en slug lösning på mitt problem?
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Grattis till att din snygga Vespa snart är klar!

angående 2. och kanske också 4.
efter att du varmkört den, testa att dra ut choken på tomgång, om varvet ökar då borde lågfartsmunstycket vara för litet.

och som aryan skriver, kolla tändningen.
0,4mm brytaröppning och 19° förtändning.
Här en instruktion om det behövs:
http://soulscooter.com/tech/ign/ign.htm

VH/Calle
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Jag har 17° förtändning på den nu.
Och jag skall precis ut och kolla om jag kan justera nåt så den uppför sig bättre.
Skall kolla jordningen i knappen vid styret, samt kolla om jag kan skruva ner tomgångsvarvtalet. Jag tror inte att det har med tomgången att göra eftersom den ökar varvet av sig själv efter en stund. Men värt ett försök i alla fall.
Kan den få in tjuvluft någonstans så att varvet ökar pga av det???
Vespa 50/N -71
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Rickard wrote: Kan den få in tjuvluft någonstans så att varvet ökar pga av det???
Jo, det kan det vara.
Packboxar, topp, insug...
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Har nu varit ute och kört kanske 15km och det går ganska bra :grin:
Marschar 50-55km/h och toppar 60km/h.

Men den står och blir sur av sig själv, bensin droppar ur dräneringshålet under förgasaren. Samt att varvet ökar av sig självt fortfarande när den står på tomgång. Drar jag ut choken sjunker varvet till normalt tomgångsvarv.

Dödarknappen funkar igen. Var en sladd som lossat bara...

Men var skall jag börja min felsökning om tjuvluft???
Kan man spruta startgas för att se om varvet ökar/sjunker vid något ställe möjligen?
Vespa 50/N -71
Liberto
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Liberto »

Rickard wrote: Kan man spruta startgas för att se om varvet ökar/sjunker vid något ställe möjligen?
Ja det går alldeles utmärkt. Varvet sjunker när du hittar stället.
//Lambretta Luna Sport
//Vespa PX 200 E
//Vespa Primavera Race
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Okej, skruvade bort tanken ikväll för att komma åt bättre till förgasaren.
Testade att spraya startgas där filtpackningen sitter och Vespan tappade varvtal direkt. Så bort med förgasaren, och sedan satte jag fast den så hårt jag kunde igen. Sprutade startgas igen och inget händer = Tätt :grin:

Spände gaswiren och skruvade ut luftskruven till ca: 2 varv utåt.
Vespan startade direkt och har jättefin låg och jämn tomgång.

Sedan var det ut och testa. Gick jättefint men orkade bara upp till 50km/h marschfart mot 55-60 innan :/ Kan detta på något sätt ha påverkat farten...? Över 3/4 gaspådrag så händer det ingenting. Jag kan "gasa" mera men varken farten eller varvet ökar. Luftskruven skruvade jag på igen eftersom det rök ganska friskt från avgasröret vid tomgång. Men ingenting hände. Samma fart och ingen skillnad mellan 3/4 gas till fullgas.

Blir det fetare eller magrare blanding när skruven skuvas inåt?
Det är nära nu, och jag vill att den skall vara perfekt :D
Vespa 50/N -71
freddarok
Entusiast
Entusiast

Post by freddarok »

Rickard wrote:Blir det fetare eller magrare blanding när skruven skuvas inåt?
Det är nära nu, och jag vill att den skall vara perfekt :D
På SHB magrare inåt, men skruven påverkar bara på minimalt trottellyft.

/Fredrik
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Jag blir galen :x :evil:
Ikväll ville inte Vespan starta förrän efter 30kickar eller så. Och när den väl startade så flög tomgången iväg uppåt som innan.
Stack över till en jobbarkompis som är fenomenal på motorer...

Sprutade startgas där det var tätt igår, och motorn höll på att tvärdö igen. Så där är fortfarande inte tätt mellan insugningsrör och förgasare :evil: Hur löser ni andra detta? Skal testa att sätta o-ringar som tätning istället.

Kollade också blandningen med hjälp av ett tändstift där man kunde se ner i förbränningskammaren under gång. Och detta visade på mager blandning :x Skall jag sätta på ett större munstycke? Hjälper detta mig? Tändstiftet var brunaktigt också. Dock skruvade jag inte bort det direkt efter fullvarvskörning.

Snälla har ni några tips att ge?
Vespa 50/N -71
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Filtpackningen i insuget ska du dränka i olja innan du trycker dit förgasaren (har jag fått lära mej). Skruva INTE åt klämman utav helvete, då kostar det förgasare - utloppet är delat i fyra segment med spår emellan, drar du klämman för hårt spricker ett eller flera segment (been there).

Har du öppnat veven enbart?

Kolla Fredriks vedermödor kring bestyckning....där finns mycket klokskap kring förgasarfunktion, bestyckning etc

http://www.scooterklubben.com/forum_new ... .php?t=841

Lycka till

/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Filtpackningen är redan dränkt i olja...
Och ja, jag drog åt som helvete igår med klämman... :roll:
Vespa 50/N -71
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Då blir det så här i värsta fall:

Image

Ta loss och kolla.....grejen med den här förgasaren och insuget är att det är precisionsprylar - vi snackar passning i klassen hundradels millimeter - utan klämma. Vrid in förgasaren tills det inte går längre, dra åt klämman lätt så att du inte kan snurra förgasaren i insuget längre. Klart.

/R (håller tummarna)
Last edited by Bluesman on Thu 23 Apr 2009, 19:55, edited 1 time in total.
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Oppps det vill jag inte se imorgon :cry:
Men det var å andra sidan tätt igår när jag sprutade startgas efter montering. Skall va isåfall att det vibrerat sönder under körning igår.
Vespa 50/N -71
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Ja, ...och det är ju tyvärr troligt om du dragit sönder grejorna. Kanske har den oljefilm du hade på grejorna i början (och som täckte en ev spricka) sugits in/förångats..och så har du tjuvluft igen.

Worst case. Kan ju vara mindre obehagligt - kanske har du bara inte tryckt den ända in.

/R
Hälsningar
/R
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Okej, förgasaren borttagen ikväll och inga skador eller sprickor. So far so good again, men det är också den enda goda nyheten jag har.

Motorn är SVÅRSTARTAD nu, startar inte på kicken som den gjorde direkt innan :/ Jag måste springa igång den, och då sakta sakta börjar den tända och gå igång.

Vad har jag då gjort denna gången?
1) Tätat med o-ring istället för filtpackning vid insuget
2) Också tätat med packningsmassa på tub
3) Tätat med packningsmassa i trottellocket, eftersom bensin rann ut från locket när förgasaren vändes.

Efter detta är det hemskt svår att starta. Jag som trodde att jag hade gjort allting till det bättre :/ :cry:

Sitter problemet någon annanstans nu eller är dom åtgärder jag gjort fel?

Den startade ju så lätt innan.....behövde bara röra kicken löst en gång och så hoppade den villigt igång, men nu :cry:

När den väl är igång är den körbar men är svår att varva upp, väldigt seg jämfört med innan. Och det känns som om den nästan fyrtaktar vid fullt gaspådrag. Innan accade den iväg starkt på 1:an och 2:an, men nu känns det tyngre på något sätt.

JAG BLIR TOKIG!!! SNÄLLA HJÄLP MIG NÅGON!!!!!!!
Vespa 50/N -71
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

OK; låt oss ta det från början.

Har du orörd svensk originalvev, har du öppnat veven själv, eller bytt till italiensk original?

Vilka munstycken har du i nu?

Var står din tändning - och hur vet du det?
Vad har du för brytaravstånd? Har du fräscha brytare? Konding?
Har du fräsch krysskil och svänghjulet rätt åtdraget?
Luftrenaren - hur ser den ut?
Luftskruven, hur många varv ut från botten?

Det KAN vara så att den är tät nu, men att annat gör att den går som en påse nötter - nåt som inte märktes innan för att den fick tjuvluft.
Hälsningar
/R
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Läget är följande:
Italiensk original vev, köpt på EM, inte uppfilad själv.
Munstycken: Huvud 54, orörda choke och lågfartsmunstycken.
Tändning 17grader föd, mätt med 6V batteri kopplat till lampa som visar när brytarna öppnar. Inkopplat mellan röd kabel och jord.

Brytare orörda, inte bytta eller kollade.
Konding gammal inte bytt.
Ny krysskil och svänghjulet åtdraget så hårt jag kunde.
Luftrenaren är fräsch, men är av den gamla typen med "svinto" i. Vet inte vad det heter, hoprullat järnspån typ.
Luftskruven har jag skruvat som tusan på eftersom polarens verktyg visade på mager blandning vid tomgångskörning. Just nu står det 1-2 varav ut från botten. Vet inte exakt. Märker ingen större skillnad när jag skruvar på den....
Vespa 50/N -71
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

OK. Verkstadshandboken säger att lågfartsmunstycket ska vara 38 (ital original) och högfart 51.

Vad har du som lågfartsmunstycke? 54 till högfart är nog anledningen till fyrtaktning på fullgas. Låt det vara i så länge, det gör ingen skada i a f.

1,5 varv ut på luftskruven sägs vara "standard".

Hur vet du att tändningen sker på 17 grader - har du använt gradskiva och nåt verktyg för att verkligen hitta TDC - top dead center?

Manualen säger 19 grader, f ö.

Brytaravståndet - har du mätt det? Är klacken på brytarspetsarna sliten så får du dåligt lyft i dom. Är kondingen kass får du dålig gnista.

Varför tätade du med tätningsmassa - det finns packningar med i packningssatsen (som du väl köpt för renoveringen?) till trottel-locket, ju?

Förgasaren ska det nog rinna bensin ur om du vänder den upponer...

Lite att pilla med..men ta det metodiskt så blir det bra.

/R
Hälsningar
/R
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

För att hitta TDC gjorde jag mig ett eget verktyg som jag skruvade på cylindern (utan topplocket på). Sedan följde jag Calles manual för tändinställning. Och detta ihop med lampan som lyste så hittade jag exakt läge för 17grader tändinställning. Tändplattan fick vridas motsols kanske 3-4mm från utgångsläget i alla fall.

Jag skall kolla på brytarna idag igen. Kanske kan vara där felet ligger.
Vespa 50/N -71
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Det där med startgas runt förgasaren... När man sprutar startgas i det lilla utrymmet ett tag tycker jag alltid man får den effekt du beskriver, det kommer ju att sugas in startgas genom luftintaget på förgasaren eftersom det inte ventileras ordentligt i det trånga utrymmet. Startgas fungerar för diagnostik vid insugsrörets infästning i blocket och runt andra packningar däromkring, men för infästningen mellan insug och förgasare tycker jag det är svårt att få tillförlitliga indikationer med startgas. Det är iallafall min erfarenhet, men jag kanske sprutat för mycket gas :)

Om förgasaren är noggrannt rengjord med tryckluft och allt, skulle jag ge mig på brytare och konding som nästa steg...
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Nu fattar jag ännu mindre än igår :/

Körde ner till cykelhandlaren i stan och fick låna en bunt avdragare för att plocka bort svänghjulet, snällt!
Men jag tänkte kolla gnistan en sista gång innan demontering. Gnistan var stark och blå, så jag skruvade tillbaka stiftet och kickade EN gång och den startade direkt :) Väldigt fin tomgång och den går bra vid körning. Fattar ni detta? Spelar den mig ett spratt den lilla rackaren? Kan den har blivit översur igår när jag meckade med förgasaren och det rann soppa överallt? Håll tummarna, för snart skall jag köra med den och lämna tillbaka alla avdragare.... :P
Vespa 50/N -71
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

:-) spooky :-)

Nu ska du se att den funkar. Men: ha med dej lite verktyg dom första 20 milen:

Tändstiftsnyckel
en bit smärgelduk (att ta bort tändstiftsloppor med)
8mm gaffelnyckel (kopplingsjustering, frambromsjustering, förgasarklämman)
en liten 00 - nollnolla - skiftnyckel (till allt möjligt)
stjärnmejsel + vanlig spårmejsel (handtag, munstycken, förgasarskruvarna)
13mm lednyckel (hjulmuttrar)
Eltejp.
Trasa att vira in alltihop i och torka sej på.

Sen är du bra riggad ifall nåt skulle skita sej :-) - happy scootering!

/R
Hälsningar
/R
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Körde minst 20km idag utan problem :D
Bara det att den dog efter kanske 10-15km och gick inte att starta igen. Många fula ord figurerade i min tankeverksamhet. Soptipp-totalrivning-fel på tändningen m.m m.m

Efter ett tags funderande efter all kickning vid sidan om vägen slog det mig att öppna tanklocket och kolla om det fanns soppa :roll: :lol:

Helt öde i tanken och minst 10km hemifrån :lol: :lol: :lol:
Ringde sambon som fick samla ihop dunkar och olja hemma och köra på utryckning. Efter tankning startade den direkt och jag kunde helt smärtfritt köra hem igen :D :D :D

Nu till en fråga: Hur mycket soppa drar en V50 egentligen? Tankade i 5L precis vid första uppstarten. Lite bensin har spillts ut vid alla förgasarbyten och max 50km har kört sammanlagt och tanken är tom. Det borde ju tyda på en soppaförbrukning på ca: 0.8L/mil eller så :/
Vespa 50/N -71
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Min drog "otrimmad" (italiensk vev + 16 mm förgasare) c:a 0.22 l/mil.
Då var den bestyckad med ett 52 munstycke.
Nu kör jag en olympus 102 cc cylle med samma förgasare men med ett 62 munstycke och då vill den ha lite mer, har inte kollat så noga men runt 0,3 - 0,35 l/mil.

Kolla att Du inte har något läckage från tanken (bränslekran, bottenpackningen i tanken) eller en dåligt nålventil i förgasaren (får den att flöda lite). När det gäller nålvetilen i förgasaren så se till att du får tag på en med röd spets, dom gamla har svart gummi i spetsen och tål inte dagens etanolblandade soppor så bra.

För att unvika denna typen av problem så se till att öppna kranen rakt upp, i så fall har Du en reserv på c:a 8 dl, vik den åt ena hållet så får Du reserven, kommer inte ihåg vilket håll men det står ett R på kranen när den är i reservläge ett C när den är stängd, normal öppen mitt i mellan (taskig förklaring, hoppas att Du fattar).
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Post Reply