När kommer de galna priserna hit?
När kommer de galna priserna hit?
Roade mig med att söka efter "Vespa Primavera" på italienska Blocket och förvånades över de höga priserna. De Primaveror som verkar vara något att ha, börjar på ungefär 2.500 €! Ett snittpris på denna kategori av Primaveror verkar snarast ligga runt 3.500 € och det finns t o m en handfull Primmys för 5.000 € och däröver - helt galet!
http://www.subito.it/annunci-calabria-i ... a&th=1&o=7
När når dessa priserna hit? Och kommer detta att medföra något positivt? (Jag kan åtminstone komma på en sak: kakelmannens dammsugning av den svenska marknaden kommer att upphöra!).
Mvh
/ Fredrik
http://www.subito.it/annunci-calabria-i ... a&th=1&o=7
När når dessa priserna hit? Och kommer detta att medföra något positivt? (Jag kan åtminstone komma på en sak: kakelmannens dammsugning av den svenska marknaden kommer att upphöra!).
Mvh
/ Fredrik
Det är inte bara kakelmannen som köper svenska scootrar. Vespaco har berättat att våra finska vänner gärna köper Vespor i Sverige, vår norske vän Svint 1 har nyss köpt sin fina SS i Sverige och ryktet säger att både tyskar och engelsmän håller koll efter t ex Vespa SS på Blocket.
Min bild är att gammelscootrar rent allmänt är billigare i Sverige än i många andra länder, dels att det fanns proportionellt ganska många stora och motorstarka Vespa och Lambretta i Sverige. T ex Vespa GS, SS och Rally och Lambretta 175 och 200.
/jens
Min bild är att gammelscootrar rent allmänt är billigare i Sverige än i många andra länder, dels att det fanns proportionellt ganska många stora och motorstarka Vespa och Lambretta i Sverige. T ex Vespa GS, SS och Rally och Lambretta 175 och 200.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Nej, förvisso, men kakelmannen står ensam för en majoritet av utlandsförsäljningen i Sverige (jag har uppgifter från säker källa om hans vespabestånd de senaste åren).jencla wrote:Det är inte bara kakelmannen som köper svenska scootrar. Vespaco har berättat att våra finska vänner gärna köper Vespor i Sverige, vår norske vän Svint 1 har nyss köpt sin fina SS i Sverige och ryktet säger att både tyskar och engelsmän håller koll efter t ex Vespa SS på Blocket.
/jens
Så länge Sverige är ett ekonomiskt u-land inom EU kommer detta tyvärr att fortgå.
Mvh
/ Fredrik
Usch, nu känner jag mig skyldig... Vi har faktiskt en svensk skönhet i vårt stall nuförtiden. Men det finns ju olika slags exportörer. Vi skaffade vår enbart för att vi själva ville ha den (alltså inte mellanhand och inget ljug). Priset var också högt (?) och ingen svensk gick med på det. Kakelmannen hade ringt och berättat en massa sjörövarhistorier men priset gick han tydligen inte med på. Och det blev inte speciellt billigt med färjbiljetter, hotell och taxfree+mumsig mat. Resan blev ett eget äventyr och spännande var den. Vi ser det också som så att den här Vespan kan säljas tillbaka till Sverige om vi mot all förmodan någongång skulle bli riktigt gamla och gråa och inte kan åka med Vespa mera.jencla wrote:Det är inte bara kakelmannen som köper svenska scootrar. Vespaco har berättat att våra finska vänner gärna köper Vespor i Sverige, vår norske vän Svint 1 har nyss köpt sin fina SS i Sverige och ryktet säger att både tyskar och engelsmän håller koll efter t ex Vespa SS på Blocket.
/jens

Vi försökte oss tidigare på en 1951:a. Och vi vann den i princip, men tyskarna som körde in på gården och viftade med en återigen tjockare sedelbunt och erbjöd minsta möjliga problem med utlämnandet vann. Även där var det löften om dottern som skulle få den ömt och omsorgsfullt uppiffsad. Och hur gick det? Japp, en mellanhand igen och Vespan var på tyska marknaden för 1000 euro mera några dagar senare. Gud så jag var ledsen då... Och säljaren också.
Och visst har jag hört om (finska) skoterkompisar som skaffat sig en skoter från Sverige. Och jag vet om en som köpt in en sats för att direkt kunna sälja vidare med moderat mellanskillnad.
Det finns alltså skillnader på exportköpare. Men det spelar kanske ingen roll om all export är av ondo? Men det är nog tyvärr så, att så länge som era priser är mycket billigare än annanstans så kommer det att läcka Vespor och annat utomlands. Nu har ju folk fått blodad tand med EU-reglerna som gör det lättare och av att de första har prövat på hur det går till. Så det föreligger en stor risk att exportandet kommer att få ännu mera fart än tidigare.
-
- Administrator
Finns andra nackdelar med att sälja till utlandet. Står en insändare i senaste Classic Motor om att folk har blivit blåsta av en tysk firma som satt i system att skicka handpenning (och därmed juridiskt "låsa" säljaren till sig) för att senare komma med en massa hot om juridisk tvist om säljaren inte går med på radikalt sänkt pris.
Detta hade tydligen mest förekommit i bilaffärer, men det kan ju sprida sig.
/JM
Detta hade tydligen mest förekommit i bilaffärer, men det kan ju sprida sig.
/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Fy sådant sätt! Men går inte köpet enligt svensk lagstiftning även om handpenningen är från Tyskland? Och om köparen börjar ändra sig angående vilkoren så är det bara att säga att antingen betalar du enligt överenskommelse eller så backar du och då behåller jag handpenningen. För ni har väl motsvarande lag om handpenning som vi i Finland? Eller?
Bäst är nog att se till att pengarna kommer allt i ett och att köpebrev görs som extra säkerhet med kopior åt både köpare och säljare.
Bäst är nog att se till att pengarna kommer allt i ett och att köpebrev görs som extra säkerhet med kopior åt både köpare och säljare.
Jepp, jeg hentet SS'en min i Stocholm for en stund siden.jencla wrote:Det är inte bara kakelmannen som köper svenska scootrar. Vespaco har berättat att våra finska vänner gärna köper Vespor i Sverige, vår norske vän Svint 1 har nyss köpt sin fina SS i Sverige och ryktet säger att både tyskar och engelsmän håller koll efter t ex Vespa SS på Blocket.
/jens
Av den enkle grunn at det så og si ikke finnes slike scootere på det norske markedet.
Norge har hatt en relativt stor produksjon av mopeder (Tempo) opp gjennom tiden, og derav lite import av scootere...
MEN: om noen bærer nag fordi jeg har hentet en SS i Sverige, beklager jeg det.
Likevel vil jeg informere om at mitt kjøp var til EGET BRUK og aldri med intensjon om å gjøre raske penger på videresalg.
Har det noen betydning?
Og at scooteren blir i skandinavia, i vårt felles scooter-miljø?
Uansett:
SS'en blir i mitt eie.
Dog forstår jeg deres frustrasjon over situasjonen, men det er vel desverre pengene som er sjef??
Uansett er det en kjensgjerning i Norge at Blocket er stedet man kjøper scooter... -desverre.
Hilsen Ø -lykkelig eier av svensk SS....

1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
Det här med export är ju svårt att ta ställning till. Det var starka reaktioner i klubben när den omtalade exportören började dammsuga blocket. Men han var långt från den första som exporterade även om han kanske har exporterat störst antal. Ett stort antal Lambrettor lämnade norden innan han började, flera olika "exportörer" i Sverige och andra nordiska länder handlade det om då. Det finns också fler Vespaexportörer som konkurrerar med den omtalade just nu.Martin O wrote:Jag önskar att vi tillsammans på något sätt skulle kunna förhindra exporten på scootrar och andra gammelfordon från Sverige. Det är ett stort problem och ett hot mot fordonshistorian.
Att det blir på det här viset är ju helt naturligt, det är ju inga svenskar som vill betala europeiska priser, ska man då sälja för en tredjedel bara för att bevara den svenska fordonshistorian? Hur många skulle det? Men man tycker såklart att det är skillnad när jag säljer bara ett fordon utomlands när "han" säljer massor, dessutom köper han och säljer enbart för pengarna, vilket säker irriterar ännu mer. Men man glömmer att nästan allt säljs på ebay och då är det ju fritt fram att buda även som svensk om man vill att fordonet ska stanna i landet.
Argumentet att "förhindra export för att bevara fordonshistoria" håller ju inte heller då de scootrar som säljs för 30.000+ till exempelvis Italien garanterat får ett bättre historiskt värde för framtiden än vad många Svenska scooterister ger den. Italienare köper inte ett renoveringsobjekt från 50-60-talet för att börja kapa, såga och trimma den, något som är helt accepterat i vår scootervärld här uppe (naturligvis inte av alla).
Man kan ju också tillägga att det faktiskt importerats gammelscootrar också, inte samma antal som sålts ut. Ett antal Lambrettor från Italien och Asien har landat i Sverige de senaste åren. Tror också att en dansk tog hem några Vespor för ett tag sedan.
Federico
Breddar vi dessutom perspektivet en aning ser vi att svenskar importerat massor av fina gammelbilar från USA och att framförallt engelsmän under tidigare år köpte skåpbilslass med Lambrettor från Italien. Så jag har inga som helst synpunkter på att "svenska" scootrar får goda hem hos Vespaco och Svint 1 ...
Noterar dessutom att det just nu ligger två Elit 54-55 till salu på Marknaden. Vem hinner före kakelmannen?
/jens
Noterar dessutom att det just nu ligger två Elit 54-55 till salu på Marknaden. Vem hinner före kakelmannen?
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Jag har i varje fall dragit mitt strå till stacken genom att ta med mig min Lambretta Tv175 från Holland till Sverige.
Kommer dock inte sälja den i första hand, det var med denna som jag och min kompis åkte från Holland till Florens på 80 talet som gjorde att jag hamnade i Sverige när jag träffade min svenska sambo där...
/Aryan
Kommer dock inte sälja den i första hand, det var med denna som jag och min kompis åkte från Holland till Florens på 80 talet som gjorde att jag hamnade i Sverige när jag träffade min svenska sambo där...
/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Jeg syns dere sitter litt i glasshus, det er vel ingen land i europa som importerer så mye USA bilar som sverige....
Jeg prøvde ock selge en Lambretta i Sverige med anonns på svenske scooterklubben, 7000 sek el bud, jeg fikk ikke en eneste mail ock da tilbydde jeg transport til sverige...
Så enn så lenge det er såpass mange scootere til salgs i forhold til hur stor interessen er så vil det være sånn, den dagen balansen snur vil dere importere scooter fra andre land til Sverige...
Det er jo som fredrik sier, dom blir jo inte gjort om til spiker når dom kommer utenlands. Mennesker som tar seg bryet med å importere en scooter med masse papir og transport utfordringer er jo trolig mer enn gjennomsnittlig interessert i fordonet og ville skjøtte det vel. Så kan en svenks gla kille kjøpe det hjem igjen i perfekt bevart stand om noen år...
Men den dagen prisen blir ekstremt høye, dør mye av kulturen ock dom iterssange mennesken forsvinner ut. Penge mennesker er inte like interessert av kulturen rundt, men vil bare ha fordonet.
Vi så veldig dom her tendensen når scooter prisene 3-4 dobblet seg over et par år i norge på 90'tallet. Men så ble det importert masse fra utlandet og i dag er prisene og utbudet bedre enn på lenge. Så ting gjevner seg ut på sikt er min mening...
Men, jeg sitter defintiv i glasshus, jeg har importert veldig mange vespa fra sverige..... Har exportert en SMW husvagn fra Norge til sverige i retur..(den er igjen solgt videre til Finland..)
//Stian
Jeg prøvde ock selge en Lambretta i Sverige med anonns på svenske scooterklubben, 7000 sek el bud, jeg fikk ikke en eneste mail ock da tilbydde jeg transport til sverige...
Så enn så lenge det er såpass mange scootere til salgs i forhold til hur stor interessen er så vil det være sånn, den dagen balansen snur vil dere importere scooter fra andre land til Sverige...
Det er jo som fredrik sier, dom blir jo inte gjort om til spiker når dom kommer utenlands. Mennesker som tar seg bryet med å importere en scooter med masse papir og transport utfordringer er jo trolig mer enn gjennomsnittlig interessert i fordonet og ville skjøtte det vel. Så kan en svenks gla kille kjøpe det hjem igjen i perfekt bevart stand om noen år...
Men den dagen prisen blir ekstremt høye, dør mye av kulturen ock dom iterssange mennesken forsvinner ut. Penge mennesker er inte like interessert av kulturen rundt, men vil bare ha fordonet.
Vi så veldig dom her tendensen når scooter prisene 3-4 dobblet seg over et par år i norge på 90'tallet. Men så ble det importert masse fra utlandet og i dag er prisene og utbudet bedre enn på lenge. Så ting gjevner seg ut på sikt er min mening...
Men, jeg sitter defintiv i glasshus, jeg har importert veldig mange vespa fra sverige..... Har exportert en SMW husvagn fra Norge til sverige i retur..(den er igjen solgt videre til Finland..)
//Stian
jencla in da house:
ryktet säger att både tyskar och engelsmän håller koll efter t ex Vespa SS på Blocket
Engelsmännen inte bar dammsuger Sverige på Vespa, 50 & 60'tals VW av alla de slag, Bubblor, Splittisar, Baywindow och en och annan Barndoor går dit, jag fick en 63'a Bubbla i OK skick ställde den hemma och "hade planer" en VW snubbe här I Enköping fick syn på den och undrade om jag ville sälja "vet int" vare svaret, ett par dagar senare hörde en Engelsmann av sig och bjöd 12.000 för den osedd så nu bor den där....
Stian in da house:
Jeg syns dere sitter litt i glasshus, det er vel ingen land i europa som importerer så mye USA bilar som sverige
Under 70 & 80-talet var strömmen av Corvetter till Sverige enorm, idag letar Amerikaner "udda modeller" här i Sverige och skeppar tillbaka dom....
DP says: What goes around comes around....
ryktet säger att både tyskar och engelsmän håller koll efter t ex Vespa SS på Blocket
Engelsmännen inte bar dammsuger Sverige på Vespa, 50 & 60'tals VW av alla de slag, Bubblor, Splittisar, Baywindow och en och annan Barndoor går dit, jag fick en 63'a Bubbla i OK skick ställde den hemma och "hade planer" en VW snubbe här I Enköping fick syn på den och undrade om jag ville sälja "vet int" vare svaret, ett par dagar senare hörde en Engelsmann av sig och bjöd 12.000 för den osedd så nu bor den där....
Stian in da house:
Jeg syns dere sitter litt i glasshus, det er vel ingen land i europa som importerer så mye USA bilar som sverige
Under 70 & 80-talet var strömmen av Corvetter till Sverige enorm, idag letar Amerikaner "udda modeller" här i Sverige och skeppar tillbaka dom....
DP says: What goes around comes around....
Jag tror inte vi behöver vara så väldigt oroade över att bara de rika skall ha råd med gammelskotrar i framtiden. De rika är ofta fråga om personer som inte har speciellt gott med tid för att leka mekaniker eller ens köra omkring i stilla fart (jämfört med sportbilar i alla fall). Och så finns det ju rätt så många kvar så där allmänt sett. Så det kommer nog att finnas skotrar att köpa för oss vanliga dödliga i framtiden fortfarande. Men kanske vi inte har råd att skaffa så många som vi kunde i dag? Och därmed har vi färre att dela uppmärksamheten på när det gäller att reparera och underhålla. Och det leder väl till att flera skotrar i gott skick rullar på vägarna, eller? 

Det finns ju folk med pengar som samlar scootrar, då handlar det inte om att köra eller meka. Samlar man på något köper man också oftast mer än man själv behöver eller hade tänkt sig, kan vara bra att ha för att byta med o.s.v. Sedan går det ju trender i samlande, vi kommer troligtvis få se ett ökat sug efter ovanliga smallframes. Jag gissar att exempelvis de Vespa50S (den med lilla luckan) som finns i sverige kommer att kunna säljas utomlands för en hyfsad summa pengar. Även tidiga Primaveror och vanliga V50s kommer att få ökat intresse hos samlare.vespaco wrote:Jag tror inte vi behöver vara så väldigt oroade över att bara de rika skall ha råd med gammelskotrar i framtiden. De rika är ofta fråga om personer som inte har speciellt gott med tid för att leka mekaniker eller ens köra omkring i stilla fart (jämfört med sportbilar i alla fall). Och så finns det ju rätt så många kvar så där allmänt sett. Så det kommer nog att finnas skotrar att köpa för oss vanliga dödliga i framtiden fortfarande. Men kanske vi inte har råd att skaffa så många som vi kunde i dag? Och därmed har vi färre att dela uppmärksamheten på när det gäller att reparera och underhålla. Och det leder väl till att flera skotrar i gott skick rullar på vägarna, eller?
Federico