Man kan ungefär fördubbla strålkastarens ljusutbyte genom att montera en 12V 25/25 watt (semi)hallogen lampa (lite svårt att hitta men finns t ex hos http://beedspeed.com , http://www.norbsa02.freeuk.com/goffybulbs.htm http://www.rollerlicht.de/lampen-scooter.html).

Den kräver ca 2A för full effekt vilket generatorn lätt klarar om den kombineras med en 12V röd LED spollampa till bakljuset (finns hos Jula, artnr: 650310) 99kr för två:

Dom lyser också ungefär som en 10W lampa men drar väldigt lite ström och har mycket längre livslängd än en vanlig glödlampa. Du behöver också två dioder t ex 1N4001 (finns t ex hos Kjell&co, Elfa) och helst också en elektrolyt condensator på ca 3300uF (mer eller mindre) 25V (minst), finns t ex hos Elfa, kanske även Kjell&Co artnr 89305 eller något elektronikskrot..

Gör så här, ta bort framlampans reflektor. Byt 6V 15W framlampan i reflektorn mot en 12V 25W framlampa. Hitta en lämplig plats för att göra en ny jord anslutning så att framlampan jordas direkt i styret. Sladden som går till bakljuset kopplas i stället ihop med plussidorna av dioderna vars minussidorna kopplas med hel resp halvljuset av framlampan. Ta bort bakljusglaset byt spollampan mot LED spollampan, rikta dioderna bakåt, starta Vespan och testa ljuset. Om LED lampan är felvänd lyser den inte alls och måste vändas! Bakljuset kommer att pulsera kraftigt på låga varv, därför rekommenderar jag condensatorn, den “jämnar” ut spänningen och bakljuset kommer att lysa konstant(are) och mycket starkare. Kondensatorn kan man t ex lägga i bakljuset, där finns det gott om plats.

Skema för och efter fast utan condensatorn
När allt funkar sätter man tillbaka reflektor och bakljusglaset, de röda dioders ljus blir knappt hindrat av röda plasten och lyser lika bra som orginallampan trots att det nästan inte förbrukar någon elektricitet, denna får har man nu i framlampan i stället!
/Aryan
PS jag gillade inte det svarta längst ut på hallogenlampan men det går lätt putsa bort!