bästa körobjektivet? och lite annat.

För diskussioner kring foto, kameror, film o annan mediautrustning
Post Reply
calle
Trollkarl
Trollkarl

bästa körobjektivet? och lite annat.

Post by calle »

Tjena!

Fotograferade mycket för ett antal år sedan med ett otal olika Konica systemkameror och skaffade sedan en digital kompaktkamera mest på skoj men även då det inte kom något digitalt konicahus och det kändes drygt att skaffa all fotoutrustning igen. Det var så skoj med digitalt att systemkamerorna nästan helt blev liggande. Liknande skoj som när man byggde mörkrum och kunde se bilden samma dag som den togs.

Efter att jag satt och scannade lite gamla bilder till vår hemsida så såg man direkt hur mycket mer levande de var mot de platta bilderna från kompaktkameran och jag bet ihop och skaffade en Cannon 400D och nu några trevliga objektiv och annat.
En annan sak som också försvann med kompaktkameran var att ställa upp för en bild, något som också börjar försvinna med digitalkamerans slentrianfotande. Det är synd. En bild kostar ju inget nu.

Det blev 400D (Tack Federico och Woodstock fär hjälp med kameraval) den passar bra i min hand och man kan enkelt ta någorlunda raka bilder med en hand (i allafall blir inte alla helt toksneda), de viktiga iinställningarna kan man sköta med enhandsgrepp under körning och allt ligger där det skall.

när jag är ute och gasar scooter så tar jag ofta bilder under körning, mest som dokumentation av äventyr och rideouts än att egentligen ta bra bilder.

Det objektivet som jag började med som passar bra vid körning är ett Tamron 17-50 2.8, det är jag mycket nöjd med men har kommit på att jag fotar 80-90% av bilderna under körning vid ungefär 17-22mm så jag började titta efter ett fast obektiv med bra ljus.

Det blev efter diskution med Federico (tack) ett Sigma 20mm 1.8 vilket funkar bra på alla viss om man har fast fokus, autofokusen hänger inte med i körning alla gånger här funkar Tamron mycket bättre.
Inställningen servo på AF är ju som gjort för fotografering under körning.
Efter senaste Vietnamäventyret ( http://soulscooter.com/bilder/09_01_20_ ... llraising/ ) då kameran hängde runt halsen konstant i 10 dagars körning så är jag nöjd med bildresultatet men objektivet är helt klart för tungt för att ta foto under körning. Både på grund av att man blir trött i nacken och att det är snudd för tungt för enhandsfotografering under körning. Så bara ibland blev det Sigma 20mm (mest under mörkare delen av körningarna) annars blev det det nu bra slitna och 2ggr reparerade (det kostar att fota under körning) 17-50mm tamronobjektivet.

Okej, äntligen till frågan, finns det något fast objektiv som är liknande mitt Sigma fast lättare?

VH/Calle
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
johansjogren
Entusiast
Entusiast

Post by johansjogren »

Om du använder den med fast fokus och fast vidvinkel så kan du ju köpa ett gammalt manuellt objektiv. Dom väger oftast mindre och är mindre. Finns väl relativt många som har riktigt bra skärpa. Kommer inte på exakta namn men jag har testat ett par.

Själv så har jag sigmas 30 f1.4 och det är jag riktigt nöjd med. Väger väl ca 100g mindre än ditt iaf men ändå 430g är ganska mycket att ha runt halsen varje dag.. Fasta 50 f1.8 väger väl ca 130g och är väl det lättaste man kan hitta men då får du köra lite längre ifrån ;)
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

tack för snabbt svar!
Bra tips med gammalt fast objektiv.

Har ett 50mm 1.8, otroligt att man kan få bra bilder med ett objektiv som här bara kostar 300SEK...
Det mest negativa med det onjektivet är att kameran ser ut och käns som en leksak he he.
Mina scootrar:
johansjogren
Entusiast
Entusiast

Post by johansjogren »

Jo lite leksak blir det ;) Men det fasta 30 som jag har är riktigt seriöst. Det är ju ganska mycket mindre än 20mm men väger väl nästan samma. Men hela eos serien har ju samma fäste så man kan lugnt köra på gamla. Kan strula lite med ljusmätning och sånt iofs.
Woodstock

Post by Woodstock »

Tyvärr finns det inget lättviktsobjektiv från eller för Canon kring den brännvidden och med den ljusstyrkan. Det lättaste kring de trakterna är ett fast Canon EF 28 mm f/1.8 USM (se länk nedan) som endast väger 310 gram:

http://www.photozone.de/canon-eos/155-c ... rt--review

Precis som Bergfors skriver är Canons fasta 50 mm f/1.8 ett löjligt lätt objektiv, men det finns alltså ingen motsvarighet på de lägre brännvidderna. Ett fast 50 mm gör sig inget bra till vad du är ute efter, särskilt med tanke på att du har en APS-C-sensor med 1.6 x brännviddsförlängning (ett 50 mm objektiv motsvarar alltså 80 mm på din kamera).

Det här kanske låter konstigt, men använder du vertikalgrepp? Om inte, skaffa eller låna ett sådant och testa hur det känns. Visst, kameran blir givetvis tyngre, men du får ett helt annat grepp om kameran (särskilt vid enhandsfattning). Ofta är det inte tyngden som är det jobbiga, utan det är snarare dålig ergonomi som gör att det känns jobbigt att hantera en kamera.

Generellt bygger både Canon och Sigma sina objektiv litet tyngre än Tamron och Tokina, främst p g a en mer gedigen konstruktion. Du vet kanske vad jag menar när jag tycker att Tamron ger en "plastig" känsla. Detta behöver absolut inte vara negativt ur några aspekter. Själv föredrar jag Tamron framför Sigma nio gånger av tio.

Jag kan alltså inte tipsa dig om något annat än att prova med ett vertikalgrepp och se hur det funkar för dig, eller så får du börja käka anabola och träna hantlar istället.

Några länkar:

Den enda testsidan om objektiv värd namnet:
http://www.photozone.de/canon-eos

Sida med folks bilder tagna med ett visst Canonobjektiv (scrolla ner långt för att komma till objektiven):
http://www.pbase.com/cameras/canon

Mvh

/ Fredrik
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

tack för tipsen!

Har vinkelgrepp liggande i Sverige men har inte använt det på länge.

28mm canonobjektivet finns hos en bra fotoaffär här:
http://www.tincheungcamera.com.hk/product/108
de har också begagnat.

Skall förbi och testa ngn dag.

VH/Calle
Mina scootrar:
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Woodstock wrote:Precis som Bergfors skriver är Canons fasta 50 mm f/1.8 ett löjligt lätt objektiv
Hmm.. jag minns inte att jag har kommenterat Canons 50/1.8.

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Woodstock

Post by Woodstock »

Bergfors wrote:
Woodstock wrote:Precis som Bergfors skriver är Canons fasta 50 mm f/1.8 ett löjligt lätt objektiv
Hmm.. jag minns inte att jag har kommenterat Canons 50/1.8.

/Jörgen
He, undrar var jag fick det ifrån? Jag menade förstås johansjogren, sorry. Är det det som kallas ordblindhet? :grin:

Mvh

/ Fredrik
Post Reply