Klantigt, men...storlek på hålen i fotlisterna? [FIXAT]

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Bluesman
Lärling
Lärling
Posts: 343
Joined: Mon 17 Jul 2006, 14:54
Location: Sweden

Klantigt, men...storlek på hålen i fotlisterna? [FIXAT]

Post by Bluesman »

Har fått hem både lister och såna hammarnitar, men både dom och listerna ligger i garaget där Vespan står. Nån som har hålstorleken till golvlisterna på en PV 80-talare i huvet? Det är lister med aluminiumskena, alltså, och jag gissar att hålen är 3,5mm eller nåt sånt.
Gissar, alltså.

Tänkte köpa rostfria popnitar imorron, och vill gärna slippa köra 5 mil i onödan för att bara mäta...

Please?

Tack på förhand/R
Last edited by Bluesman on Fri 10 Apr 2009, 17:22, edited 1 time in total.
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin O
Lärling
Lärling
Posts: 436
Joined: Sun 19 Oct 2008, 15:54
Location: Malmö
Contact:

Post by Martin O »

Inte rostfria nitar till aluminium!!! Det bäddar för galvanisk korrosion, framför allt om du kommer att köra i saltat väglag.
Mike Tropic
Lärling
Lärling
Posts: 276
Joined: Sat 24 May 2008, 07:14
Location: ÖREBRO
Contact:

Post by Mike Tropic »

Hej, varför ska du inte köra med nitarna som följde med? Låt dig inte bli avskräckt av monteringen, det är svinenkelt med ett tungt föremål som mothåll. Knipsa av niten ca 3-4mm från plåten med en tång och banka till med några välriktade slag.

Kan tyvärr inte hjälpa dig med måtten, men skulle tippa på en 3mm nåtning..
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
Bluesman
Lärling
Lärling
Posts: 343
Joined: Mon 17 Jul 2006, 14:54
Location: Sweden

Post by Bluesman »

Ah, just ja...galvanisk korrosion. *rodnar av skam* Ok, my bad - det får bli alunitar då :-)

Men..originalen känns meckiga att få dit, jag gillar inte hammarslag i närheten av nylackat. Tar mycket hellre en trasa runt niten som anti-studs-skydd för popnittången...och får det rätt vid första försöket.

Nån som har hålmåttet?

/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Rickard
Entusiast
Entusiast
Posts: 247
Joined: Sat 08 Nov 2008, 17:00
Location: Älmhult

Post by Rickard »

Mina hål i plåten var 6.5mm. Där satt original gummilist nedtryckt i dessa hål. När jag popnitade fick jag sätta en bricka mellan popnit och plåten för skallen på popniten var mindre än hålet.
Vespa 50/N -71
Bluesman
Lärling
Lärling
Posts: 343
Joined: Mon 17 Jul 2006, 14:54
Location: Sweden

Post by Bluesman »

Saken är klar - 3,2mm nitar passar på de flesta håll, resten går med 4mm. Blizzy - jag har aluminiumlister i original, såna med gummi i mitten, hålen på dom är klart mindre än dina gummipluppsoriginalhål. Tnx anyway :-) - det här kommer bli SNYGGT!

Och den svarta gummilisten runt benskölden blev asläcker på den här Primmyn, för färgerna stämmer så läckert bra ihop.

Och det är första gången jag ser ett "kromat" baklyse funka så snyggt att jag inte velat måla det i chassits färg...

/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
blizzy
Lärling
Lärling
Posts: 588
Joined: Sun 14 Jan 2007, 16:55
Location: Uppsala

Post by blizzy »

Bluesman wrote: Blizzy - jag har aluminiumlister i original, såna med gummi i mitten, hålen på dom är klart mindre än dina gummipluppsoriginalhål.
på vilken menar du?jag har fler vespor
Bluesman
Lärling
Lärling
Posts: 343
Joined: Mon 17 Jul 2006, 14:54
Location: Sweden

Post by Bluesman »

Ah, fel namn...Rickard menade jag, i inlägget ovanför) :-) (sorry)

/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bluesman
Lärling
Lärling
Posts: 343
Joined: Mon 17 Jul 2006, 14:54
Location: Sweden

Post by Bluesman »

Det blev 3mm galvad maskinskruv + bricka o mutter på utsidan, skruv med försänkt huvud. På tunneln blev det plåtskruv. Attans meck att få dit listerna, krävdes mycket juckande med teflonsmörjning och andra trix för att få dit gummit. Lurigt, speciellt det där med att putta upp lite extra i var list för att motverka ålderskrympning, men ...det blev rätt snyggt till sist.

Image
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply