Hej.
Jag undrar vad ni har för (underbyggda) åsikter kring livslängden på moderna (plåt och plast) scootrar. Själv har jag en 125 Innova och jag har försökt göra en kvalitetsbedömning på motor, plastdelar och chassie. Jag bedömer chassiedelar (hjuldetaljer, styrlager, svingenhet, dämpare) att fungera problemfritt i mer än 5, mindre än 10 år om man kör året om på blandat grus/asfaltsväg ca 1000 mil om året. Motorn något mindre faktiskt, jag tycker vipporna har väl stort spel, pressade tätningar i topplock a la engångskonstruktion. Sammantaget, för att ge en siffra, skriver jag av Vinnovan på 5000 mil, vilket ger värdeminskning på ca 5 kr milen tills den är i totalrenoveringsbehov. Vad tror ni, är det en rimlig bedöming?
Mvh,
/PapaD
Livslängd på nyare scootrar.
Livslängd på nyare scootrar.
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
En reflektion är väl att det är stor skillnad på scooter och scooter. Min granne har en Baotian 125 cc av årsmodell 2007. Den är helt slut. Nu vet jag inte hur noggrann han är med att sköta den, men herregud vilket vrak! Att en scooter kan förfalla så på drygt 2 år är skrämmande. Plastdelaljer har spruckit, lacken flagnat och ljuddämparen är rostig. Den läcker olja och skorrar hemskt när han väl lyckas starta den. Han tittar avundsjukt på min skinande Vespa när vi träffas på MC-parkeringen.
Hej Meijro,
visst är det skillnad på olika märken! Har du en 125 GTS? Kan du göra en livslängdsbedömning på den? Vår ET4 50cc tycker jag generellt är en högre kvalitetskänsla än Vinnovan, men den går ju av naturliga orsaker inte lika långt som Innovan, snarare 200 mil på ett år. Det blir nog åldern som tar den, och inte med oss som ägare. Om jag inte sparar den till dottern...
visst är det skillnad på olika märken! Har du en 125 GTS? Kan du göra en livslängdsbedömning på den? Vår ET4 50cc tycker jag generellt är en högre kvalitetskänsla än Vinnovan, men den går ju av naturliga orsaker inte lika långt som Innovan, snarare 200 mil på ett år. Det blir nog åldern som tar den, och inte med oss som ägare. Om jag inte sparar den till dottern...

Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
en Baotian är väl så billig att en större karosskada eller motorhaveri inte är lönt att reparera i Sverige. Tänk vilket berg av trasiga Baotian vi kommer att ha om några år.
http://www.blocket.se/vi/21006826.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/20237074.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/20464452.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/21020057.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/20966086.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/20486781.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/20820236.htm?ca=11_s
o.s.v
http://www.blocket.se/vi/21006826.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/20237074.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/20464452.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/21020057.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/20966086.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/20486781.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/20820236.htm?ca=11_s
o.s.v
Federico
PapaD precis när jag kommit igång med min Innova och är lycklig som en 15-åring så börjar du diskutera livslängd. Jag som tänkte behålla den här för evigt.....
Skämt å sidor, skall bli intressant att se hur hållbar den är.
Jag med mina dryga 100 kg som rullar runt 9 mil om dagen om jag inte kommer på något som gör att jag kan sträcka ut svängen lite mer (ganska lätt att hitta orsaker), tycker att hojen får jobba en del vid maxfart ibland.
Det värsta, är nog, att jag hellre åker än skruvar, även om jag nog kan klara det om det behövs, jag lär nog inte överösa hojen med service även om jag nog kommer vara hyfsat rädd om den. Än så länge gäller Hondas 400-mila intervaller och verkstan får göra det mesta, men så lär det knappast bli i 5 år vilket man gärna råder mig från MC-butiken...
Skall hur som helst sätta mig in in ventiljustering, kopplingsjustering & kedjespänning, för jag inbillar mig att det ändå känns lite tryggare om man har lite koll själv, trots allt.
5 år, har jag i alla fall satt som ett mål för mitt ägande. Det kan bli kortare om jag vill byta upp mig, men annars så är målet att den skall klara de åren - då är det trots allt en mycket bra affär. Skulle den sen hålla längre så är ingen lyckligare än jag för det...
/putte
/putte
Skämt å sidor, skall bli intressant att se hur hållbar den är.
Jag med mina dryga 100 kg som rullar runt 9 mil om dagen om jag inte kommer på något som gör att jag kan sträcka ut svängen lite mer (ganska lätt att hitta orsaker), tycker att hojen får jobba en del vid maxfart ibland.
Det värsta, är nog, att jag hellre åker än skruvar, även om jag nog kan klara det om det behövs, jag lär nog inte överösa hojen med service även om jag nog kommer vara hyfsat rädd om den. Än så länge gäller Hondas 400-mila intervaller och verkstan får göra det mesta, men så lär det knappast bli i 5 år vilket man gärna råder mig från MC-butiken...
Skall hur som helst sätta mig in in ventiljustering, kopplingsjustering & kedjespänning, för jag inbillar mig att det ändå känns lite tryggare om man har lite koll själv, trots allt.
5 år, har jag i alla fall satt som ett mål för mitt ägande. Det kan bli kortare om jag vill byta upp mig, men annars så är målet att den skall klara de åren - då är det trots allt en mycket bra affär. Skulle den sen hålla längre så är ingen lyckligare än jag för det...
/putte
/putte
Putte:
intressant att vi båda satt samma tidram som målbild. Det säger någonting tycker jag. Hoppas vi blir positivt överraskade.
Jag har gjort allt underhåll själv, jag tänkte följa DP's råd att låta Honda sköta 100 mila för att behålla garantin över en inkörningsperiod då de flesta fel uppträder om de uppträder, men jag bor ju så dumt till att det inte blev av. Du behöver inte vara orolig över att det är tjorvigt, det är ganska rakt på allting. Jag funderar på att fota och lägga ut en liten servicelathund, med tips om kåpors demontering och lock som ska bort.
Mvh,
PapaD
intressant att vi båda satt samma tidram som målbild. Det säger någonting tycker jag. Hoppas vi blir positivt överraskade.

Jag har gjort allt underhåll själv, jag tänkte följa DP's råd att låta Honda sköta 100 mila för att behålla garantin över en inkörningsperiod då de flesta fel uppträder om de uppträder, men jag bor ju så dumt till att det inte blev av. Du behöver inte vara orolig över att det är tjorvigt, det är ganska rakt på allting. Jag funderar på att fota och lägga ut en liten servicelathund, med tips om kåpors demontering och lock som ska bort.
Mvh,
PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
Hej PapaD.PapaD wrote:Putte:
intressant att vi båda satt samma tidram som målbild. Det säger någonting tycker jag. Hoppas vi blir positivt överraskade.
Jag har gjort allt underhåll själv, jag tänkte följa DP's råd att låta Honda sköta 100 mila för att behålla garantin över en inkörningsperiod då de flesta fel uppträder om de uppträder, men jag bor ju så dumt till att det inte blev av. Du behöver inte vara orolig över att det är tjorvigt, det är ganska rakt på allting. Jag funderar på att fota och lägga ut en liten servicelathund, med tips om kåpors demontering och lock som ska bort.
Mvh,
PapaD
Jag har rätt bra koll på teknik i allmänhet och har ägt och jobbat i en större bilverkstad någon gång i urtiden så jag räknar med att klara det mesta. MC har jag däremot inte rotat speciellt mycket med undantaget som 20 åring eller så och det mesta har jag förträngt..
Så viss får jag ta det lite i piano och läsa på ordentligt, men jag räknar inte heller med att göra för många service och betala rätt mycket pengar för så täta serviceintervaller.
Men den här säsongen tror jag nog att Honda får sko sig på mig, sen tar jag nog och köper brännvin för pengarna istället.
/putte