hjullager fram, vespa 180

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Snider
Entusiast
Entusiast

hjullager fram, vespa 180

Post by Snider »

Tjena !

Den gode besiktningsmannen som tog sig an min pärla igår hade vissa synpunkter på hjullagret i framhjulet... Det värsta är att han har nog helt rätt. Nåväl, tänkte ge mig på att byta dessa... Är det någon som vet vad det är för typ av lager och var man kan få tag i dom? Har inte fått tag i någon på EM idag och jag hittar inget passande på deras hemsida...

Om någon dessutom har en kort arbetsbeskrivning eller något tips/något speciellt att tänka på för att knuffa igång mig vore jag ytterst tacksam !
Vespa Rally 180 1971
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Kolla här:
http://soulscooter.com/tech/kullager.pdf

Helt vanliga standardlager. Använd heltätade lager och du behöver inte bry dig om packboxens skick.

Det är lite lurigt att byta framhjulslager på SS, först får du ta bromstrumman, sedan låsringen i kronmuttern och sedan kronmuttern.

Jag brukar dra ut axeln tillsammans med vänstra lagret med en glidhammare fastskruvad på just axeln(har svetsat ihop två muttrar som adapter till ngn billig glidhammare från Biltema)

Högra lagret är lite lurigt att få ut då det sitter gömt under en plug. Om pluggen inte ser ärjad ut i kanten kan du slå ut den och sedan lagret direkt, annars använd ngn rostolja först.

Du slår ut dessa från vänster sida.

VH/Calle
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Snider
Entusiast
Entusiast

Post by Snider »

Tusen tack för tips och länk ! Då blir det heltäta lager... såg att jag var lite otydlig i rubriken... har inte en ss utan en rally (men det fanns ju också med i tabellen du skickade)

mvh / Fredrik
Vespa Rally 180 1971
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

...och jag tittade inte på din profilbild...Rally är mycket enklare att byta lager på!
Mina scootrar:
Snider
Entusiast
Entusiast

Post by Snider »

calle wrote:...och jag tittade inte på din profilbild...Rally är mycket enklare att byta lager på!
Förhoppningsvis får någon i framtiden hjälp med sin SS av din beskrivning... ytterligare ett bidrag till kunskapsdatabasen :grin:
Vespa Rally 180 1971
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: hjullager fram, vespa 180

Post by Federico »

Snider wrote:Tjena !

Den gode besiktningsmannen som tog sig an min pärla igår hade vissa synpunkter på hjullagret i framhjulet... Det värsta är att han har nog helt rätt. Nåväl, tänkte ge mig på att byta dessa... Är det någon som vet vad det är för typ av lager och var man kan få tag i dom? Har inte fått tag i någon på EM idag och jag hittar inget passande på deras hemsida...

Om någon dessutom har en kort arbetsbeskrivning eller något tips/något speciellt att tänka på för att knuffa igång mig vore jag ytterst tacksam !
är du säker på att hjullagret är problemet? fick han missljud när han snurrade eller glappade det i sidled?

jag frågar för att det är vanligare att svinglagren är slut, naturligtvis kan hjullagren också vara slut...
Federico
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Av med dammkåpan på höger sida
där under finns en kopp som man kan ta av med en 21mm hylsa, eller tändstiftsnyckeln
Under koppen finns en mutter, skruva av denna
Av med bromstrumman (anledningen att at av bromstrumman nu är att det är smidigt att hålla i densamma när man lossar mutterb på höger sida)
Under bromstrumman, ta ur packbox och låsring.
Banka ur axeln från höger sida, akta gängorna.
Axeln kommer ut med vänstra lagret.
ANvänd en förlängare eller annat att banka ut lagret på höger sida med.
Mina scootrar:
Snider
Entusiast
Entusiast

Re: hjullager fram, vespa 180

Post by Snider »

Federico wrote:
Snider wrote:Tjena !

är du säker på att hjullagret är problemet? fick han missljud när han snurrade eller glappade det i sidled?

jag frågar för att det är vanligare att svinglagren är slut, naturligtvis kan hjullagren också vara slut...
yupp, denna gången är det nog hjullagret, det var inget glapp utan missljud när han satte framdäcket på rullen...

Tack för den nya beskrivningen Calle !
Vespa Rally 180 1971
Post Reply