Det var ett sådant stift som satt i såg jag här om dagen...
läste följande på EM scooters hemsida...
"Grundregeln är att 7 är standard. Är scootern trimmad behöver den ett kallare stift, dvs 8. Är scootern väldigt slö så behövs ett varmare stift, dvs 6"
Du gör givetvis som du tycker är bäst. Enligt de flesta tabeller jag kollat runt om på internet så är B6ES den som rekommenderas oftast. Har också sett B7ES. Och en hel del mysko listor också för alla del. Vi har B6ES på vår Rally 200 och de problem vi haft med tändningen är att tändningskabeln varit för kort. Tändstiftet har varit utmärkt. Känner du att din Rally är hetlevrad så ta högre nuffra!
vespaco wrote:Du gör givetvis som du tycker är bäst. Enligt de flesta tabeller jag kollat runt om på internet så är B6ES den som rekommenderas oftast. Har också sett B7ES. Och en hel del mysko listor också för alla del. Vi har B6ES på vår Rally 200 och de problem vi haft med tändningen är att tändningskabeln varit för kort. Tändstiftet har varit utmärkt. Känner du att din Rally är hetlevrad så ta högre nuffra!
Gissade att du kunde gilla linken/pdf-dokumentet! Kolla mycket noga iridiumavdelningen!
Om du inte lider av akut penningsbrist så kan du ju ta av alla sorter och pröva dig fram! Givetvis med noggrann mätning av temperatur och bensinåtgång m.m!
Mina NGK har tuggat och gått utan några problem. Mitt gamla NGK platinastift i Lambrettan (inköpt 2001 men fortfarande i gott skick) bytte jag nyss ut mot ett NGK iridium som verkar funka lika klockrent. Nippondenso är jag mer tveksam till, i min gamla Malossi-PX höll de max två veckor trots rätt värmetal
/jens
vespaco wrote:Gissade att du kunde gilla linken/pdf-dokumentet! Kolla mycket noga iridiumavdelningen!
Om du inte lider av akut penningsbrist så kan du ju ta av alla sorter och pröva dig fram! Givetvis med noggrann mätning av temperatur och bensinåtgång m.m!
Bra länk, kul att tom Lambretta finns kvar i listan!
jencla wrote:Mina NGK har tuggat och gått utan några problem. Mitt gamla NGK platinastift i Lambrettan (inköpt 2001 men fortfarande i gott skick) bytte jag nyss ut mot ett NGK iridium som verkar funka lika klockrent. Nippondenso är jag mer tveksam till, i min gamla Malossi-PX höll de max två veckor trots rätt värmetal
Jag har Denso iridium motsvarade NGK 8 i värmeta (pga etanolen har jag valt två steg varmare)l i vespa 50:an och den funkar jättebra, med vanliga tändstift (som inte var nya) var den betydligt mera svårstartad och kunde sura. Men ja måste jämföra med nya vanliga tändstift och mäta accelerationen för att se om det verkligen ger en förbättring när motorn går.
Var dina Denso också iridium typen som inte höll?
/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Jag tror nog att britterna inte har helt fel.
Än så länge har jag klarat mig bra med NGK.
Men har endast prövat dem och en konstig asiatisk bosch kopia. De sög rejält
aryan wrote:Var dina Denso också iridium typen som inte höll?/Aryan
Absolut inte, vanliga standardstift i en trmmad PX200 med Malossikit och rätt högt komp. Lite drygt 10 år sedan nu, iridiumstiften var nog inte uppfunna än då
/jens
försökte sälja just Nipon Denso-stift för också ungefär 10 år sedan, de med lång gänga felade nästa alltid. Men det var ett tag sedan.
Efter det bara japanska NGK...i princip aldrig problem.
aryan wrote:
Jag har Denso iridium motsvarade NGK 8 i värmeta (pga etanolen har jag valt två steg varmare)l ...
Aryan,
Jag funderar också på att etanolkonvertera och har en fundering kring tändstift.
Med 8 i värmetal blir det väl två steg kallare (om man antar att standardtändstiftet har 6 i värmetal), inte varmare?
Skalan är väl (om jag har rätt för mig) högre siffra = kallare stift?
Bortsett från det, hur går din motor med 8 i värmetal, startar bra osv?
Kul att du funderar på etanolkonvertering! Jag skrev en artikel om det i senaste scooteristen som du kanske såg?
Jag skrev nog lite för snabbt om värmetalen. Jag har Denso IWF 20 som motsvarar en NGK 6 i värmetal.
Den startar bra med det eller i varje fall likvärdigt som på bensin, ds inte altid på första kicken men då på andra eller tredje, just i början när motorn är kallt har man lite choke men sedan kan man snart stänga av den.
Det skulle förmotligen gå bra med kallare stift också om inte oljan sotar ner tändstiftet för etanol sotar inte alls, ska nu testa med Klotz som förmotligen håller stift/motor renare än vad Castrol R40 gör men det kanske luktar "tråkigare" (ingeting).
/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier