Hej.
Har sedan tidigare Trygg Hansa försäkring för min V50 men det är dyrare än min veteranbil så det känns aktuellt att byta.
Tips om billig försäkring för V50 mottages gärna. Gärna vanlig försäkring så slipper man allt krångel med att skicka in foton etc.
Tack på förhand.
V50 försäkring dyrare än bil!
Som exempel: Länsförsäkringar kostar också pengar. Jag betalar 2400 för trafikförsäkringen/helår. Och jag är en gammal get. Problemet här är såklart alla EU-mopparnas skador, en V50 klassas som scooter, rakt över samma kam som huliganmopparna. Det har ändrat sej rejält dom sista 4-5 åren. Förr fanns i a f vettiga premier för klass II-mopparna, men....
Det hjälper ju något att bo på landet, men...
All in all, en rätt sorglig historia, det där med moppeförsäkringar.
/R
Det hjälper ju något att bo på landet, men...
All in all, en rätt sorglig historia, det där med moppeförsäkringar.
/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Fast det finns ett ljus i mörkret, om du
* är med i Svenska ScooterKlubben eller annan MHRF-ansluten klubb
* bara använder moppen som hobbyfordon (inte till jobb, skola etc)
* har bilkörkort
* har en moppe i fint original- eller renoverat skick, varje hoj besktigas innan den godkänns för denna försäkring
Då kan du nämligen teckna MHRF-försäkringen! För några år sedan hade vi en sådan för min sons Vespa 50, numera såld, och den kostade då 238 kr/år för helförsäkring!
Läs mer om försäkring och kontaktmän här http://www.scooterklubben.com/forsakringar.asp
/jens
* är med i Svenska ScooterKlubben eller annan MHRF-ansluten klubb
* bara använder moppen som hobbyfordon (inte till jobb, skola etc)
* har bilkörkort
* har en moppe i fint original- eller renoverat skick, varje hoj besktigas innan den godkänns för denna försäkring
Då kan du nämligen teckna MHRF-försäkringen! För några år sedan hade vi en sådan för min sons Vespa 50, numera såld, och den kostade då 238 kr/år för helförsäkring!
Läs mer om försäkring och kontaktmän här http://www.scooterklubben.com/forsakringar.asp
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Har idag ringt och kollat premier också
Folksam: Helförsäkring 338kr/månad, halv 261kr/månad, trafik 139kr/månad och dom gör ingen skillnad på att scootern är gammal.
Länsförsäkringar sa nej tack! Vi försäkrar inte denna typ av fordon.
IF: Helförsäkring 405kr/helår med följande klausuler: Måste vara medlem i Svenska veteransbilsklubben för 265kr/år. Max 500mil/år, + klass III lås, + inte köra till och från jobb. Utan bara nöjeskörningar på söndagar typ.
Så man har inte så mycket val om scootern skall brukas, då går ju även MHRF bort i samarbete med scooterklubben. Jag tycker att detta är synd, för han man väl renoverat en Vespa så vill man ju också köra den! Det är ju ett gammalt bruksfordon som skall användas
Så vad göra???

Folksam: Helförsäkring 338kr/månad, halv 261kr/månad, trafik 139kr/månad och dom gör ingen skillnad på att scootern är gammal.
Länsförsäkringar sa nej tack! Vi försäkrar inte denna typ av fordon.
IF: Helförsäkring 405kr/helår med följande klausuler: Måste vara medlem i Svenska veteransbilsklubben för 265kr/år. Max 500mil/år, + klass III lås, + inte köra till och från jobb. Utan bara nöjeskörningar på söndagar typ.
Så man har inte så mycket val om scootern skall brukas, då går ju även MHRF bort i samarbete med scooterklubben. Jag tycker att detta är synd, för han man väl renoverat en Vespa så vill man ju också köra den! Det är ju ett gammalt bruksfordon som skall användas

Så vad göra???
Vespa 50/N -71
Kolla med ett bolag som heter Vesta, ett rykte har sagt att de inte är fullt så dyra.
Och ja, du får ju använda den hur mycket du vill även med MHRF-försäkring, men inte som vardags-/bruksfordon. Hela poängen med den försäkringen är att hjälpa fordonsnördar att ha råd att ha sina fordon på vägen.
/jens
Och ja, du får ju använda den hur mycket du vill även med MHRF-försäkring, men inte som vardags-/bruksfordon. Hela poängen med den försäkringen är att hjälpa fordonsnördar att ha råd att ha sina fordon på vägen.
/jens
Men vad säger besiktningsmannen om trimvev, annan utväxling samt ET banan....? Blir det inte ett bekymmer därjencla wrote:Kolla med ett bolag som heter Vesta, ett rykte har sagt att de inte är fullt så dyra.
/jens

Vespa 50/N -71
-
- Entusiast
Vi hade banan på vår, det var ok. I övrigt, ring någo av SSK:s besiktningsmän och fråga.Rickard wrote:Men vad säger besiktningsmannen om trimvev, annan utväxling samt ET banan....? Blir det inte ett bekymmer där
Nä, inte då i alla fall. Jag har mina hojar där och vi kollade med dem.johansjogren wrote:Betalar väl runt 800kr om året för min vespa på bilsport och mc. Dom har inte mopedförsäkringar??
Och trots de höga premierna är tydligen mopedförsäkringar en dålig affär för bolagen. EU-moppar stjäls och kraschar i mängd, och då blir det DYRT

/jens
Last edited by jencla on Tue 31 Mar 2009, 07:59, edited 1 time in total.
Ett tips är att kolla med Sveland, de var billiga i jämförelse med andra hutlösa bolag: betalar 862 kr/år för trafikförsäkringen bara någon hundralapp mera än Hanomag husbussen, som kan få väga 2,7 ton...
/Aryan
/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Mopedförsäkringar är helt galna.
Nu är centrala Malmö inte den billigaste platsen att försäkra fordon.
Jag har en klass II moped som stads och bruksfordon. Helförsäkring Folksam 10400/år. Min PX200 kostar helförsäkring i samma bolag 1300/år.
Har svårt att se relevans i prissättningen, framför allt då mitt tonårsbus härör sig till förra århundradet.
Samma gäller min bruksbil, en BMW 525itx. Halvförsäkring Folksam 14000/år. Samma försäkring Länsförsäkringar 4900/år. Undrar om Folksam verkligen är 9000kr bättre?
Vad det gäller min klass II moped, fick jag nöja mig med trafikförsäkring, några extra lås och sunt förnuft när man parkerar.

Nu är centrala Malmö inte den billigaste platsen att försäkra fordon.
Jag har en klass II moped som stads och bruksfordon. Helförsäkring Folksam 10400/år. Min PX200 kostar helförsäkring i samma bolag 1300/år.
Har svårt att se relevans i prissättningen, framför allt då mitt tonårsbus härör sig till förra århundradet.
Samma gäller min bruksbil, en BMW 525itx. Halvförsäkring Folksam 14000/år. Samma försäkring Länsförsäkringar 4900/år. Undrar om Folksam verkligen är 9000kr bättre?
Vad det gäller min klass II moped, fick jag nöja mig med trafikförsäkring, några extra lås och sunt förnuft när man parkerar.