Säkerhetskopiering och förvaring av digitalbilder

För diskussioner kring foto, kameror, film o annan mediautrustning
Post Reply
Woodstock

Säkerhetskopiering och förvaring av digitalbilder

Post by Woodstock »

Hur säkerhetskopierar och förvarar ni era digitalbilder?

Det är vida känt att det finns brister i att förvara digital information på CD/DVD-skivor. Många tillverkare hävdar skrytsamt att deras skivor skall klara 50 år eller t o m upp till 100 år. Bullshit! Jag har varit med om tre år gamla brända CD-skivor som har släppt folie och därigenom delvis blivit oläsliga, trots förvaring enligt regelboken (i fodral, torrt, mörkt, jämnt tempererat o s v).

På senare tid har minneskort, USB-minnen och externa hårddiskar blivit allt billigare, så nu bränner jag överhuvudtaget inget på CD/DVD längre. Förr brände jag tre exemplar av varje fotoskiva som jag förvarade på lika många adresser p g a stöld- och brandrisk (förvara aldrig dina säkerhetskopior på samma ställe!).

Idag använder jag externa hårddiskar (två stycken) för säkerhetskopiering, men lägger även in de viktigaste bilderna (de där man är särskilt nöjd med) på CF-kort (minneskort) som jag bara använder till det ändamålet. Idag kostar ett 2 GB minneskort runt hundralappen och man får t o m ett 32 gb minneskort för under tusenlappen. Det rymmer många bilder på 1 GB - ca 200 stycken om man räknar 5 MB per bild - och 32 GB rymmer alltså i runda tal över 6000 bilder! Säkrare förvaring än minneskort finns inte idag och pengarna de kostar är en billig försäkring mot att minimera risken att förlora sina bilder.

Utöver mina två externa hårddiskar och CF-korten, har jag även kostat på mig att köpa en (tyvärr svindyr, men värd varenda krona) Canon M80 multimedialagringsenhet. Fördelen med dessa portabla multimedialagringsenheter är att man kan tanka av sitt minneskort i "fält", d v s man stoppar i kamerans minneskort i enheten och tankar av det. På så sätt kan man säkerhetskopiera utan dator när man vill och var man vill (oumbärlig på semestern då man kanske inte har datorn med sig). Min multimedialagringsenhet på 80 GB har en superb 3,7 tums LCD-skärm och kan läsa de allra flesta filformat, varför man bl a även kan använda enheten för spela upp filmer eller lyssna på mp3:or.

Avslutningsvis, se som sagt bara till att förvara dina bilder på rätt sätt och sprid ut säkerhetskopiorna på mer än en adress för att minimera riskerna!

Mvh

/ Fredrik
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Jag säkerhetskopierar till två externa hårddiskar. Den ena förvarad i ett annat rum än datorn och den andra på en helt annan plats. CD/DVD använder jag inte längre för säkerhetskopiering.
På resor har jag tillräckligt med minneskort, så att jag inte behöver tanka över till en annan enhet. Min kamera kan kopiera från ett minneskort till ett annat internt, men det har jag hittills inte utnyttjat. Köper man minneskort av bra kvalitet så tror jag inte man behöver säkerhetskopiera dem förrän man kommer hem från resan.
Minneskorten är ju som sagt så billiga nu, att man inte behöver snåla på dem. Se bara till att verkligen få äkta kvalitetskort. Det cirkulerar mycket förfalskningar, som ser ut precis som märkeskorten. De kan ha betydligt lägre tillförlitlighet.

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Woodstock

Post by Woodstock »

Bergfors wrote:Min kamera kan kopiera från ett minneskort till ett annat internt, men det har jag hittills inte utnyttjat. Köper man minneskort av bra kvalitet så tror jag inte man behöver säkerhetskopiera dem förrän man kommer hem från resan.

/Jörgen
Jag tycker det är oerhört viktigt att säkerhetskopiera redan under en eventuell resa. Man kan bli av med minneskort, radera dem av misstag, eller råka ha sönder det. Därför är det bra med en portabel multimedialagringsenhet att ha med sig, eller som i ditt fall, att kameran kan kopiera från ett minneskort till ett annat (även om jag tror att det bara är ett fåtal kameror som har den funktionen idag).

Mvh

/ Fredrik
Woodstock

Post by Woodstock »

Tips: Mattssons Foto i Lund säljer just nu ut lagringsenhet Canon M80 för 4999 kr (kostade nära 9000 kr när den kom och kostar idag 7000 kr på Cyberphoto och Scandinavian Photo).

http://www.blocket.se/lund/Canon_M80_Ba ... 720965.htm

Efter ett år är jag fortfarande helnöjd med min och skulle inte kunna vara utan. Det är bara att köpa! :D

Mvh

/ Fredrik
Post Reply