Smite eller Messerschmitt

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Smite eller Messerschmitt

Post by aryan »

Hopas inte att detta är ett tidigt aprillskämt men Ny Teknik har en artikel om en ny "city-bil" som liknar en Meserschmitt KR200 mera än någon annan ny retrobil -som brukar vara bleka kopior (Fiat cinquecento, VW Beetle etc)- hitills har gjort.

Image

Image
för 50 år sedan kunde den komma upp i 100 km/t med bara 10 hkr http://microcarmuseum.com/tour/messerschmittkr201.html

Image
Idag?

I stället för 200cc tvåtaktare skriver de om moderna etanolmotorer, hybrid och ren eldrift. Det väcker ett stort habegär hos mig som altid varit mycket svag för originalet, som jag tycker är den finaste microbilen.

Se också PDF filen http://www.nyteknik.se/multimedia/archi ... 42813a.pdf

/Aryan
Last edited by aryan on Mon 23 Mar 2009, 22:33, edited 1 time in total.
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Det verkar stämma det står mycke på nätet om den. Maffiafönster & flowerpowerlack?
Fönstrerna kan vara så man slipper skylta med att man inte har en riktig bil. :grin: :evil:
puttepj
Entusiast
Entusiast
Posts: 239
Joined: Sun 29 Jun 2008, 11:50

Post by puttepj »

Visst skulle det vara rätt kul om det blev verklighet. Än så länge ser jag det nog som en vision tills produktionen verkligen startar.

Tvivlar inte på att visionärerna tror på en produktion, men även om ny ideer behövs för miljö och framtid så tror jag att det är rätt mycket uppförsbacke just nu rent ekonomiskt och när det gäller framtidstro för finansiärer m.m.

För mig skulle en sån här koncept-historia kunna ersätta en av familjens 2 bilar och delvis ge oss en bättre 'bil-ekonomi', delvis gissningsvis göra en del för miljön. Själv har jag då och då varit och klämt på en Smart eftersom det är ruggigt mycket bil när man väl sitter där och kör.

/putte
PapaD
Entusiast
Entusiast
Posts: 171
Joined: Mon 26 May 2008, 11:32
Location: Karlskoga

Post by PapaD »

Tyvärr är det bara ännu ett exempel på lycksökare som raggar pengar av folk som inte kan något. Bilen är, som ni ju sett, en Messerschmitt. Inte en retro utan faktiskt en photoshoppad orginalbil(d). Tragiskt att tidningar går på de här lurendrejerierna.
Mvh,
PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

Det ser väll alla att det bara är en bild och ingen färdig bil ännu men att bara avfärda iden som lurendrejeri är väll att ta i, om de ville göra det skulle de nog kunna göra en mkt mera fotorealistisk bild.

Iden tycker jag i varje fal är mkt spännande, sitter man bakom varandra får man ju mkt mindre frontalarea och luftmotstånd än vanliga bilar eller och tack vara höljet en bätre strömlinje än vanliga scootrar/MC.

Om en KR200 från 50 talet kunde komma upp i 100 km/t med en 10 hkr 2-taks motor , skulle man med en modern (och renare) scootermotor och transmission och lätta kompositmaterial och dages kunskap om aerodynamisk säkert kunna göra en besserschmitt idag.

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Att återanvända Messerschmittens design kan vara ett klokt val, Messerschmitt byggde ju flygplan så karossen är nog väl genomtänkt. Projektet är nog möjligare än t.ex. den 2-cylindriga Lammymotorn. :smile:
PapaD
Entusiast
Entusiast
Posts: 171
Joined: Mon 26 May 2008, 11:32
Location: Karlskoga

Post by PapaD »

Något som VORE roligt, och realistiskt vore att VW tar upp sin 1L bil (eller vad man skall kalla den) från millenieskiftet. En tandemgrej, var inte den oxo 3 hjulig(?), kommer inte ihåg. Skall surfa upp den. Den var iaf hur cool som helst, med en kupe baserad på segelflygteknik med halvliggande stolar och drog 0.1 l milen.
PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
PapaD
Entusiast
Entusiast
Posts: 171
Joined: Mon 26 May 2008, 11:32
Location: Karlskoga

Post by PapaD »

http://en.wikipedia.org/wiki/VW_1L
Där är den! Nytänkt, inte bara en rip-off. Och genomfört, inte bara drömmar. Men jag förstär er om ni VILL att man skall ta upp messen igen, för jag håller med om att den är vacker.
Mvh,
PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

Snygg men opraktisk bak (hur tittar man bakåt när man backar?) och ganska intet sägande front

Image

Med en Citroen DS inspirerad front hade den blivit snyggare tror jag
Image

Men nu föredrar jag besserschmitten.
Last edited by aryan on Tue 24 Mar 2009, 21:34, edited 1 time in total.
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
User avatar
DP
Lärling
Lärling
Posts: 426
Joined: Mon 01 Oct 2007, 09:48
Location: Mosta Hill Sweden
Contact:

Post by DP »

aryan in da house:
Hopas inte att detta är ett tidigt aprillskämt men Ny Teknik har en artikel om en ny "city-bil" som liknar en Meserschmitt KR200


Noop inget skämt inte, har under en längre tid haft kontakter med (Håkan Lutz hos) dom som driver projectet, dom har tittat på olika motoralternativ som Aprilia's insprutade 2-takt DiTech motor och annat och jag har ett halft löfte att första Speedstern kommer att landa på Mosta Hill, återstår att se men det är ett kul project....

DP says: Känns lite "flummigt" men kan dom finansiera så är den bara sååååå cool...
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

fritte wrote:Att återanvända Messerschmittens design kan vara ett klokt val, Messerschmitt byggde ju flygplan så karossen är nog väl genomtänkt.
Precis det var den snabbaste MC-bilen i sin tid med samma minimotor som t ex Heinkel Trojan eller BMW Isetta, som hade sämre strömlinje och större frontalarea.
DP wrote:Noop inget skämt inte, har under en längre tid haft kontakter med (Håkan Lutz hos) dom som driver projectet, dom har tittat på olika motoralternativ som Aprilia's insprutade 2-takt DiTech motor och annat och jag har ett halft löfte att första Speedstern kommer att landa på Mosta Hill, återstår att se men det är ett kul project....
Kul, en liten och lätt direktinspruten 2-takts motor (på etanol!) låter betydligt mera nyskapande än en tung dieselmotor som VW kör med.

Hoppas det blir nått av projektet! De har väll även byggt et fordon till Shells Eco marathon så helt ut i det blå är de inte.

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Dartman
Entusiast
Entusiast
Posts: 174
Joined: Mon 29 May 2006, 18:47
Location: Linköping

Post by Dartman »

Nu får jag nog komma och Messerschmitta lite :grin: :

Messerschmitt hade först 175 cc Sachsmotor (KR 175) och sedan Sachs 200 cc (KR 200, 201 osv). Man gjorde även en liten serie (ca 300 st) fyrhjuliga varianter med Sachs 500 2-cyl motor. Denna kallades Tiger, men den korrekta beteckningen är FMR TG 500. FMR hette man då man inte längre fick använda namnet Messerschmitt. Samtliga motorer var 2-takt.

Heinkel Kabin/Trojan hade först 175 cc (samma som Heinkel Tourist) men senare 200 cc fyrtaktsmotor, båda av egen konstruktion.

BMW Isetta hade både 250 cc och 300 cc fyrtaktsmotorer, båda av egen konstruktion, i princip fläktkylda varianter av deras encylindriga motorcykelmotorer.

Såväl Isetta som Heinkel fanns i både tre- och fyrhjuligt utförande.


/Jonas - som haft Isetta, Heinkel, Fram King Fulda och Bond Bug, och en gång blivit skjutsad i en FMR TG 500!
Vespa Primavera 220 -67

/Jonas
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Dartman wrote:BMW Isetta hade både 250 cc och 300 cc fyrtaktsmotorer, båda av egen konstruktion, i princip fläktkylda varianter av deras encylindriga motorcykelmotorer.

Såväl Isetta som Heinkel fanns i både tre- och fyrhjuligt utförande.


/Jonas - som haft Isetta, Heinkel, Fram King Fulda och Bond Bug, och en gång blivit skjutsad i en FMR TG 500!
Jag har hört att BMW Isetta ritades av en före detta kylskåpskonstruktör, man kan se släktskapet med ett kylskåp på dörrens placering. :grin: :evil:
Bergfors
Lärling
Lärling
Posts: 864
Joined: Thu 21 Aug 2003, 12:58
Location: Sweden

Post by Bergfors »

fritte wrote: Jag har hört att BMW Isetta ritades av en före detta kylskåpskonstruktör, man kan se släktskapet med ett kylskåp på dörrens placering. :grin: :evil:
Isettan konstruerades och byggdes av italienska Iso, som också tillverkade kylskåp. BMW tillverkade den på licens, men med egen motor. Iso tillverkade senare exklusiva sportbilar som Rivolta, Grifo m.fl. men det är kanske en annan sak. De tillverkade också scootrar men vad jag vet upphörde deras tillverkning av Isettan ganska snart.

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

ISO, Henkel och BMW Isettan är alla väldigt lika, men Messerschmitten var annorlunda både till utseende och hade bättre strömlinje för att man satt efter varandra i stället för brevid varandra. Det är väll därför den hade lite högre toppfart (90 km/t) med en mindre motor på 10 hkr.

BMW Isetta hade i motsats till Iso två dubla hjul bak i de flesta länder då dessa dubbla hjul räknades som ett hjul bak (trehjulig MC) om hjulen satt tIllräkligt nära varandra, medan de i andra länder bl a Italien tror jag hade de bara ett hjul bak eftersom de annars skulle räknas so en bil. BMW hade sina strålkastare "lösa" medan ISO hade sina mera in i karrossen som Heinkel också hade.

Image

Kolla också http://www.microcarmuseum.com/ går man virtuella rundgången ser man de mest fantastiska skapelser denna Isettacarro t ex:

Image

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Bergfors
Lärling
Lärling
Posts: 864
Joined: Thu 21 Aug 2003, 12:58
Location: Sweden

Post by Bergfors »

aryan wrote:BMW Isetta hade i motsats till Iso två dubla hjul bak i de flesta länder då dessa dubbla hjul räknades som ett hjul bak (trehjulig MC) om hjulen satt tIllräkligt nära varandra, medan de i andra länder bl a Italien tror jag hade de bara ett hjul bak eftersom de annars skulle räknas so en bil.
I Sverige var det tre hjul, om jag inte minns fel. En av mina klasskompisar i grundskolan hade en storebror som hade en röd BMW Isetta.
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Dartman
Entusiast
Entusiast
Posts: 174
Joined: Mon 29 May 2006, 18:47
Location: Linköping

Post by Dartman »

Finns faktiskt fyrhjuliga också, så kallade Isetta Standard (250 cc). Det var om jag inte missminner mig så att den trehjuliga varianten inte fanns från början, utan kom med den andra generationens karossform (som tidigare bilder visar).
Vespa Primavera 220 -67

/Jonas
Bergfors
Lärling
Lärling
Posts: 864
Joined: Thu 21 Aug 2003, 12:58
Location: Sweden

Post by Bergfors »

Dartman wrote:Det var om jag inte missminner mig så att den trehjuliga varianten inte fanns från början, utan kom med den andra generationens karossform (som tidigare bilder visar).
Det kan stämma, för det var en sådan han hade. De fyrhjuliga tror jag i alla fall inte räknades som MC. Exakt vilka fördelar det var att räknas som MC på den tiden (60-70-talet) vet jag inte. Någon som vet?

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Bergfors wrote:Exakt vilka fördelar det var att räknas som MC på den tiden (60-70-talet) vet jag inte. Någon som vet?/Jörgen
Du fick köra den på mc-kort. Tre hjul kvalade in som mc med sidvagn.
/scooterpappa
scooterdaddy - gammal är äldst
Bergfors
Lärling
Lärling
Posts: 864
Joined: Thu 21 Aug 2003, 12:58
Location: Sweden

Post by Bergfors »

jencla wrote: Du fick köra den på mc-kort. Tre hjul kvalade in som mc med sidvagn.
/scooterpappa
Vad var det som gällde för MC-kort på den tiden? Var det lättare att ta MC-kort än bildito?

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Bergfors wrote:
jencla wrote: Du fick köra den på mc-kort. Tre hjul kvalade in som mc med sidvagn.
/scooterpappa
Vad var det som gällde för MC-kort på den tiden? Var det lättare att ta MC-kort än bildito?

/Jörgen
När du fyllt 16 fick du ta körkort för lätt mc (enda regel max 75 kg fulltankad). När du fyllde 18 fick du automatiskt även köra tunga hojar. Fast de tunga var ju typ Triumph 650, inga Suzuki Hayabuza :wink:

Lättare och lättare, jag tog mc-kort våren 1964 och det var både skriftlig och muntlig teori plus uppkörning. Men i min föräldrageneration hade väldigt många haft t ex Huskvarna "lättviktare" 120 cc som bruksfordon. De hade alltså mc-kort och kunde alltså direkt köra mc-bilar sm dessa trehjulingar. En smygväg att få tak över huvudet, ungefär som mopedbilarna idag, är min bild.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Zikes
Lärling
Lärling
Posts: 250
Joined: Sun 23 Nov 2008, 22:54

Post by Zikes »

Jag tänkte att en liten länk till projektet kan vara trevlig. Se http://www.mysmite.com/?page_id=94 för mera information. Jag tog länken till just sidan om att få möjlighet att vara delaktig i projektet. Kanske kan vara trevligt för alla som är sugna på att dela med sig av kunskap.
_____________________
[url=http://www.scooterklubben.com/forum_new/viewtopic.php?t=3888]Lambretta TV175 Serie II[/url]
@ http://ekensmcklubb.se/
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

Ny teknik skriver att det nu finns prototyper för testkörning http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 706108.ece
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Post Reply