Hej,
Läste i senaste scooteristen om renovering av PX motorn, jag har en P 200 från 1981. Vad är skillnaden på P & PX modellerna? Är det någon?
Skillnad på modeller?
-
- Administrator
- Posts: 439
- Joined: Fri 23 May 2003, 19:34
- Location: Stockholm
- Contact:
Vilken axel kallar du primäraxeln?Ola Lång wrote:P har bland annat även; bättre topplock ( ur trimsynpunkt) bättre porttiderpå cylindern, mindre dia på primäraxelns högra lagerbussning. Dubbla segersäkringar på vevaxelns vänstra lager.
Lagerbussning? Är inte alla lagringar med nål- eller kullager?
Dubbla segersäkringar? Var sitter den andra?

Undrande P-ägare.


primäraxeln= den som julgranen sitter på. Nållagret med lösa nålrullar sitter till höger, därefter, ytterligare lite mera till höger ( i färdriktning) sitter axeln lagrad i en bussning som är ikrympt i blocket. Det är dimensionen på denna som är klenare på P. Man kan alltså inte plocka i en komplett hjulgran från en PX i en P.
PÅ PX ( om jag inte är helt vilse )så sitter vänster ramlager ipressat från vevhussidan. därefter monteras segersäkringen coh sist packbox.
på P kan lagret tas ut från bägge sidor, och sitter fast med en segersäkring på vardera håll.
PÅ PX ( om jag inte är helt vilse )så sitter vänster ramlager ipressat från vevhussidan. därefter monteras segersäkringen coh sist packbox.
på P kan lagret tas ut från bägge sidor, och sitter fast med en segersäkring på vardera håll.
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Upps!
Beställde just en PX julgran efter att hela P-julgranen exploderat och spritt ut diverse metalldelar i hela växellådan. Nu beställde jag iofs bussningen också men måste man modifiera blocket för att det ska passa?
En välkänd tysk firma skrev att det var samma julgran till båda..
"Countershaft Piaggio P200E/
PX200E/EFL/'98/MY/Rally 200,
incl. primary gear 65 cogs,
12-13-17-21 cogs
"
/Henrik
Beställde just en PX julgran efter att hela P-julgranen exploderat och spritt ut diverse metalldelar i hela växellådan. Nu beställde jag iofs bussningen också men måste man modifiera blocket för att det ska passa?
En välkänd tysk firma skrev att det var samma julgran till båda..
"Countershaft Piaggio P200E/
PX200E/EFL/'98/MY/Rally 200,
incl. primary gear 65 cogs,
12-13-17-21 cogs
"
/Henrik
Ola Lång wrote:primäraxeln= den som julgranen sitter på. Nållagret med lösa nålrullar sitter till höger, därefter, ytterligare lite mera till höger ( i färdriktning) sitter axeln lagrad i en bussning som är ikrympt i blocket. Det är dimensionen på denna som är klenare på P. Man kan alltså inte plocka i en komplett hjulgran från en PX i en P.
PÅ PX ( om jag inte är helt vilse )så sitter vänster ramlager ipressat från vevhussidan. därefter monteras segersäkringen coh sist packbox.
på P kan lagret tas ut från bägge sidor, och sitter fast med en segersäkring på vardera håll.
Hej Henrik å ni andra!
Du kan om du vill plocka över själva AXELN från din P- den brukar sällan haverera. Kan dock skilja lite på kullagret i hjulgranen, men det ser du direkt. Men ska du ha i axel å Bussning från PX så får du no modda lite. ( borra och brotscha upp till rätt passform i blocket).
Var det de misstänkta primärnitarna som du hade blåst ?
Du kan om du vill plocka över själva AXELN från din P- den brukar sällan haverera. Kan dock skilja lite på kullagret i hjulgranen, men det ser du direkt. Men ska du ha i axel å Bussning från PX så får du no modda lite. ( borra och brotscha upp till rätt passform i blocket).
Var det de misstänkta primärnitarna som du hade blåst ?
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr