Bitubo bakstötdämpare - Av på mitten!?

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
Lizzy & Co
Nybörjare
Nybörjare

Bitubo bakstötdämpare - Av på mitten!?

Post by Lizzy & Co »

Ja Bitubon som jag har bak på px'en har gått av. Det kunde blivit rejält farligt, men gick bra. När jag klev av hojjen, efter att det känts vingligt ett tag, rasade hela bakpartiet ner.

Har någon av er varit med om något liknande?
Jag utgick från att stötdämparen lossnat från övre fästet. Att muttern innanför bensintanken skruvat ur sig och stötdämparen lossnat, men däruppe hängde övre dämparen kvar och i nedre fästet satt andra halvan kvar.

På den svindyra dämparen! Vad skriver SIP: "the highest quality you can get for vespa.. The extraordinary quality standards of the BITUBO products are guaranteed... specially developed to meet the extreme standards the german government demands" etc

Har aldrig hänt mig med orginal eller sebac och jag har aldrig hört talas om det. Har ni?
Ska jag klaga hos Sip trots att det är några år sedan jag köpte den?

Eller vad är det egentligen som hänt? Kan ni se från bilderna?
Image

URL=http://img519.imageshack.us/my.php?image=p1080031.jpg]Image[/URL]

Tacksam för tips!
Andreas
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Bitubo bakstötdämpare - Av på mitten!?

Post by Federico »

lägg in bilerna och skriv samma sak på sip:s eget forum.

är det däcket som skrapat av färgen på fjädern? belastning från sidan?
Federico
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Re: Bitubo bakstötdämpare - Av på mitten!?

Post by Hedge »

Det där ska inte kunna hända. Den har ju gått rakt av, det måste vara materialfel. Ser ut som om den varit försvagad av rost också, är det en packbox som brustit någonstans?

Kontakta absolut SIP, det där är ju livsfarligt om det händer i hög fart.

Mvh

Guran

Federico wrote:lägg in bilerna och skriv samma sak på sip:s eget forum.

är det däcket som skrapat av färgen på fjädern? belastning från sidan?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

Är den delen som lossnat gängad i pistongen där den gått av är det en dålig konstruktion och det där kommer nog hända fler bitubo utrustade vespor. Eller iaf dom som inte endast körs till caféer soliga söndagar under sommarmånaderna. :wink:
/David
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Reklamation blir svårt då det är uppenbart att däcket har gått emot fjädern. Detta innebär att du har kört så att dämparen har böjt sig i tid och otid. När man böjer material på det sättet så går det förr eller senare av vid svagaste punkten som i det här fallet ser ut att vara vi gängans början på kolvstången.
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Lizzy & Co
Nybörjare
Nybörjare

Post by Lizzy & Co »

Tack för era kommentarer!
Jag fattar inte hur det kan vara så uppenbart, Ola att den legat mot hjulet och arbetat snett. Men visst finns det ett skav på fjädern som ska undersökas.

Nu är scootern och dämparen på olika ställen, men så snart jag hinner ska jag montera på den och kolla. Jag har inget minne alls av att den inte skulle fungerat perfekt när jag monterade den. Gjorde det noga med en nysvarvad bult i nedre fästet (som också diskuterats på detta forum). Jag minns att allt såg finfint ut. Den bytte ju plats med sebacen som satt där innan. Vanlig px-ram, inga konstigheter.
Har hela ramen månne blivit sned efter monteringen?

Jag tycker nästan att folket på Bitubo borde vara intresserade av att veta hursomhelst. Skulle det vara möjligt att montera den, rakt upp-o-ner på en standardram så illa att den går emot hjulet och inte fungerar? Då har den väl ändå ett inbyggt problem/fel?

Skitäckligt att tänka på hur det kunde gått. Nu körde jag sakta o fint för det var halt och regnigt..

/Andreas
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Tanke: Kan det vara precis tvärtom, att den först böjts och därmed kommit emot att gå emot bakdäcket? Läskigt, hur som helst.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Det är ganska lite space mellan fjäder och däck och dämparen kan "vandara" in mot däcket genom att bussningen i motorn flyttar sig så "röret" blir ocentrerat. detta i kombination med lite tyngd. fjädern (dämparen) är väl lite vinklad och däcket kommer närmare fjädern när fjädringen komprimeras, dessutom kan motorn röra sig i sidled. Om svingbussningarna är slut blir sidorörelsen ännu större.

Att slitaget skulle uppstått vid själva brott-tillfället verkar inte troligt när man ser hur mycket som är avskavt.

Du har inte bredare däck eller cosa fälg bak?
Federico
Lizzy & Co
Nybörjare
Nybörjare

Post by Lizzy & Co »

Makes sense, Fredrik. Det där om hur den kan vandra något i bussningen. Och då blir det intressant huruvida Right hand-blåset, vars muffler sitter i samma bult som håller stötdämparen nedertill, kan ha bidragit till denna förskjutning.

Om det nu är så att stötdämpare förflyttar sig i sidled (vilket jag inte känt till) tänker jag såhär också:
-Ska man dra åt den undre bulten utav helvete? Är det farligt att inte göra det? (Men det sitter ju ett metallrör inne i gummibussningen som ändå utgör stopp.)
-På din klara rediga kommentar låter det nästan som om denna, i sidled vandrande, stötdämpare är något känt eller inte ovanligt. Vet ni till någon annan stötdämpare som gått rakt av?! En livsfara jag inte tidigare känt till alltså..

Nu köper jag inte en Bitubo till.. Möjligen om jag solklart kan hitta felet i monteringen eller i snedhet hos min scooter.

(Härlig vårsol i GBG idag. Inget att köra på: Popolino på väg att vakna ur vintersömnen, men ännu lite knasig el. Skoterett-ingen bakbroms för tillfället. Skateboard - grus i lagren)

Skönt att ha er därute!
/A
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Lizzy & Co wrote:-På din klara rediga kommentar låter det nästan som om denna, i sidled vandrande, stötdämpare är något känt eller inte ovanligt.
På mina framstötdämpare på Lammyn var jag tvungen att montera ganska stora brickor för att hindra att det inre röret och gummit gav sig ut på egna små äventyr. Samma sak har även krävts på framstötar till äldre Vespa (Rally-upphängningen med separat fjäder resp stötdämpare) jag sett. Men gått av, aldrig.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Man bör ej överskrida maxmoment på nedre bult eller någon annan bult heller för den delen. Då blir bulten sträckt och gängor ledsna. Det är att uppmana till brott och det har du ju redan fått.

Stålbussningen vandrar ju fritt i gummit och visst kan Blåsupphängningen ha påverkat. Men som Fredrik skrev så kan även gamla motorupphängningsgummin påverka en hel del.

Däck som skaver mot stötdämparen är aldrig bra men ett ofta förekommande bekymmer. Jag körde sönder ett splitter nytt däck på CB-2003 då övre gummit släppte i vulkningen och stöten kunde röra sig fritt.

Var denne stötdämparen med på den tiden LIzzy blev stulen? då gick det ju ganska hårt till( efterssom jag vet att Andreas är en ödmjuk kille som aldrig någonsin skulle få för sig att köra hårt eller med full gas).

Ska Hårdtesta min bakre bitubo bara för din skull i helgen Andreas
(återigen, den har vunnit 2 st CB i sin ungdom) !!

http://www.landracing.se
Truls
Entusiast
Entusiast

Post by Truls »

Hur länge har du åkt med bitubon?
Den ser ju onekligen lite medtagen ut.

Även om det bara är en aning sidobelatning som uppkommer utan att det är något direkt fel så utmattas materialet över tid, och ett brott kan inte undvikas.

En vespa har ju en sjuhelvetes massa snedbelastningar även i originalskick.

Kolvstången på bitubon är ju hårdt och sprött material, och man ser ju tydligen på brottet att den gått tvärt av och inte förnöts något.
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
Lizzy & Co
Nybörjare
Nybörjare

Post by Lizzy & Co »

Hej igen!

Nej nej, Bitubon var inte med när Lizzy blev stulen. Det var i historisk tid. Satt nog orginal då. Sen har det suttit sebac bak, utan problem och jag "bytte upp mig" till Bitubo för några år sedan bara för att glassa.
(Hittar inte kvittot = typiskt)

När den monterades var jag redan dubbel familjefar och kör inte så många mil om året. Så det där med att den ser medtagen ut och att allt material åldras etc:

En orginaldämpare kan väl hänga med i många år utan att gå av? Och Bitubo sägs vara värsta upgrade man kan ha. Därför min förvåning när den går rakt av.

Era teorier och förklaringar är jag mycket tacksam över, men jag tolkar ändå svaren som att ingen varit med om något liknande. (Fast det kan bero på att ni inte låter det gå så långt, utan upptäcker att något är snett innan...)

Tvåtaktskram!
Truls
Entusiast
Entusiast

Post by Truls »

Verkar vara ett vanligt fall med bitubos,
tiotals tyska åkare har råkat ut för samma och enligt en som modifierar dämparna så är dom rätt blöta i materialet.... en bitubo kolvstång var som smör att svarva jämfört med en originaldämpare som var som granit.

I samband med så mycket rost i brottet så verkar det inte var konstigt att dom går av....
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
Lizzy & Co
Nybörjare
Nybörjare

Post by Lizzy & Co »

Har besiktigat vespans hjulhus och provmonterat trasiga dämparen. Hittar inga kraftiga tecken på våld:
Det finns ett mycket ytligt skav på däcket som jag snarare skulle tro uppstått när jag släpade hem scootern med bruten dämpare.
(Klickbara bilder:)

Image

På gascylindern finns det ett lite djupare skav från bakramens insida. Ett sådant gnagande mot ramen har nog inte kunnat böja dämparen. Det är så lågt ner och nära fästet. Men kanske har en vridande kraft påverkat dämparen? Fast gascylindern är ju fäst rakt på undre fästet så själva gascylindern borde böjts och brutits istället..

Image

Tack för info om ett antal tyska fall. Om det stämmer att den har mycket sämre gods än orginal är det ju intressant för scooterister att veta!

Jag ska undersöka om motorn har för mycket sidledes rörelse och köpa en billigare (=säkrare) dämpare.

Hade velat få en check på 1000spänn av SIP, men nu biter jag nog bara ihop. Tack alla.

/Andreas
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Även om den har legat emot så ska den inte gå av på det sättet. Om så vore fallet, skulle man höra historier om såna haverier konstant med alla breddäcksmontage, och det gör man ju inte direkt. Att fästen knäcks eller att bussningen havererar, det har jag sett, men aldrig att stången bara gått rakt av med rost i brottytan. Kan det kanske vara så att den haft en spricka hela tiden, där fukt letat sig in och sakta brutit ner den?

Själv tänkte jag köpa en Bitubo bakdämpare för några år sedan, men valde istället att montera en Worb-fjäder på orginaldämparen. Den har funkat kanon i ur och skur, med skjuts och JL right hand-blås.

/Guran

Lizzy & Co wrote:Hej igen!

Nej nej, Bitubon var inte med när Lizzy blev stulen. Det var i historisk tid. Satt nog orginal då. Sen har det suttit sebac bak, utan problem och jag "bytte upp mig" till Bitubo för några år sedan bara för att glassa.
(Hittar inte kvittot = typiskt)

När den monterades var jag redan dubbel familjefar och kör inte så många mil om året. Så det där med att den ser medtagen ut och att allt material åldras etc:

En orginaldämpare kan väl hänga med i många år utan att gå av? Och Bitubo sägs vara värsta upgrade man kan ha. Därför min förvåning när den går rakt av.

Era teorier och förklaringar är jag mycket tacksam över, men jag tolkar ändå svaren som att ingen varit med om något liknande. (Fast det kan bero på att ni inte låter det gå så långt, utan upptäcker att något är snett innan...)

Tvåtaktskram!
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Har nu, bara för dig Andreas, hårdtestat min gamla bitubo på skrovlig och ojämn is i hög( nåja) hastighet under hårda köldgrader ( -27,3 när vi vaknade dag 1) och elak körning. Den höll. Vidare info kommer i scooteristen framöver.

Image
Lizzy & Co
Nybörjare
Nybörjare

Post by Lizzy & Co »

Vill bara tacka dig av hjärtat, Ola för att du tog dig omaket att åka vespa i bistraste vinterväglaget för att testa Bitubo åt mig.

Tack. (bugar djupt)

Nu sitter det på en annan "sportstötdämpare" bak. Den går inte i någonstans, det känns tryggt. Lizzy är nytvättad och brunnar fint genom blåset.

/Andreas
Post Reply