Hejsan alla!!
Äntligen så är allt klart för att åka ut i det fina vädret, popolinon blev reggad och gick igenom utan problem. Tack för all hjälp jag har fått. Men en sak som jag inte har fått att fungera är dödarknappen. Jag har kollat kablar men det verkar inte vara några fel vad jag kan se. Är det någon som har ett elschema till en Popolino -60 som jag kan få ta del av??
Ha det bra !!
/Stawros
Elschema.
Hej!
Dödarknappens konstruktion är busenkel. En röd kabel går från kopplingsdosan uppe på motorn upp till ljusomkopplarens inkoppling märkt 'M' med knappen på ljusomkopplarens kåpa kortsluter man sedan tändningen.
Kolla så att ljusomkopplarens kåpa jordar ordentligt, om inte funkar inte dödaren (man kan testa med en kabel mellan kåpan och t.ex. bromshandtaget).
Här ett par elschema:
Har du intern tändspole så lär denna vara korrekt: http://www.vespa-archiv.de/schaltplan/vnb1.htm
Med extern funkar denna: http://www.vespa-archiv.de/schaltplan/vla.htm
VH,
Calle
Dödarknappens konstruktion är busenkel. En röd kabel går från kopplingsdosan uppe på motorn upp till ljusomkopplarens inkoppling märkt 'M' med knappen på ljusomkopplarens kåpa kortsluter man sedan tändningen.
Kolla så att ljusomkopplarens kåpa jordar ordentligt, om inte funkar inte dödaren (man kan testa med en kabel mellan kåpan och t.ex. bromshandtaget).
Här ett par elschema:
Har du intern tändspole så lär denna vara korrekt: http://www.vespa-archiv.de/schaltplan/vnb1.htm
Med extern funkar denna: http://www.vespa-archiv.de/schaltplan/vla.htm
VH,
Calle
Hejsan och tack för schemat, det verkar passa.
Det går en röd kabel från kopplingsdosan på motorn och fram till styret. Kabeln som kommer från motorn och in i kopplingsdosan finns däremot inte. Jag har inte plockat bort svänghjulet ännu men har kollat igenom gliporna i svägnhjulket för att se om det f*nns någon röd kabel därinne i mörkret, men jag såg ingen. Vad är det smidigaste sättet att ta av svänghjulet på ?? Är det avdragare med två klor som gäller??
Mvh
/Stawros
Det går en röd kabel från kopplingsdosan på motorn och fram till styret. Kabeln som kommer från motorn och in i kopplingsdosan finns däremot inte. Jag har inte plockat bort svänghjulet ännu men har kollat igenom gliporna i svägnhjulket för att se om det f*nns någon röd kabel därinne i mörkret, men jag såg ingen. Vad är det smidigaste sättet att ta av svänghjulet på ?? Är det avdragare med två klor som gäller??
Mvh
/Stawros
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by stawros</i>
<br />Hejsan och tack för schemat, det verkar passa.
Det går en röd kabel från kopplingsdosan på motorn och fram till styret. Kabeln som kommer från motorn och in i kopplingsdosan finns däremot inte. Jag har inte plockat bort svänghjulet ännu men har kollat igenom gliporna i svägnhjulket för att se om det f*nns någon röd kabel därinne i mörkret, men jag såg ingen. Vad är det smidigaste sättet att ta av svänghjulet på ?? Är det avdragare med två klor som gäller??
Mvh
/Stawros
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
De flesta svänghjul till äldre Vespor är "självavdragande", det betyder att det sitter en liten "ring/segersäkring" utanpå muttern, den sitter fast i ett spår och när muttern pressar ut den så trycks svänhjulet av samtidigt, smart! men tyvärr håller det inte för hur många avdragningar som helst, spåret slits, ringen slits.
Den röda kabeln du söker borde gå från tändspolen om du har den stora bruna bakelitspolen med två stift.
Federico
<br />Hejsan och tack för schemat, det verkar passa.
Det går en röd kabel från kopplingsdosan på motorn och fram till styret. Kabeln som kommer från motorn och in i kopplingsdosan finns däremot inte. Jag har inte plockat bort svänghjulet ännu men har kollat igenom gliporna i svägnhjulket för att se om det f*nns någon röd kabel därinne i mörkret, men jag såg ingen. Vad är det smidigaste sättet att ta av svänghjulet på ?? Är det avdragare med två klor som gäller??
Mvh
/Stawros
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
De flesta svänghjul till äldre Vespor är "självavdragande", det betyder att det sitter en liten "ring/segersäkring" utanpå muttern, den sitter fast i ett spår och när muttern pressar ut den så trycks svänhjulet av samtidigt, smart! men tyvärr håller det inte för hur många avdragningar som helst, spåret slits, ringen slits.
Den röda kabeln du söker borde gå från tändspolen om du har den stora bruna bakelitspolen med två stift.
Federico