ny medlem med bastard

Bilder på egna hojar läggs med fördel upp här.
Post Reply
tompa5
Nybörjare
Nybörjare

ny medlem med bastard

Post by tompa5 »

Tjo!
Jag är ny medlem med en gammal bastard. Min vespa diskuterades för några år sedan i följande tråd:
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=1764
Nu har jag bestämt mig för att fixa till den samt ta körkort.
Nyare bilder på den kommer här:

Image
Image
Image

Det kluriga med denna bastard är:
På kåpan står det Vespa 150
På regbeviset står det Rally 180
Motorn är en 125:a

Liiiite tricky är det allt. Att det inte är en Rally har jag förstått efter Bobos samtal och det som står i tråden men är det en Touring?

Nåja, det som förhoppningsvis kommer ske är att backspegel samt blinkers försvinner, ny lack kommer och lite krom och nya emblem.

Vad tror ni, kan det bli nåt av den?

//Tommy
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Tja, den skall du nog få ihop!

Det är inte svårt att få tag på en annan motor om nu 125 är för tråkigt.

Vad jag tycker att du borde kolla först:
1. Att ramnumret stämmer med regbeviset (eller se till så att det gör det..?)
2. Det ser lite skumt ut runt fälg och framskärm, kontrollera att allt är perfekt innan du börjar köra.

Det kan ju vara intressant att titta på nuvarande ramnummer för att få reda på var karossen kommer ifrån...
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
tompa5
Nybörjare
Nybörjare

Post by tompa5 »

calle wrote: Det är inte svårt att få tag på en annan motor om nu 125 är för tråkigt.
Jag får kika på det senare, nu ska jag först och främst få tag på körkort :)
calle wrote: 2. Det ser lite skumt ut runt fälg och framskärm, kontrollera att allt är perfekt innan du börjar köra.
Lite skumt? Hur menar du då? Vad bör jag kolla?

//T
beep beep, vrooom
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

Ser ut att vara väldigt tight mellan framskärm och frontsköld. Kolla att den inte är motkörd.
tompa5
Nybörjare
Nybörjare

Post by tompa5 »

aaah, ni menar så. När jag kikade så går skärmen inte emot kåpan men det är inte mer än ett par millimeter däremellan. Kan det vara så att det är lite krockat sedan tidigare?
Eller kan det vara så att tidigare ägare som erkänt att han plockat lite med den bytt skärm/framgaffel?
beep beep, vrooom
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

tompa5 wrote:aaah, ni menar så. När jag kikade så går skärmen inte emot kåpan men det är inte mer än ett par millimeter däremellan. Kan det vara så att det är lite krockat sedan tidigare?
Eller kan det vara så att tidigare ägare som erkänt att han plockat lite med den bytt skärm/framgaffel?
Det var nog det Calle tyckte du skulle kolla upp. En framgaffel som inte är rak kan ge intressanta vägegenskaper :wink:
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
tompa5
Nybörjare
Nybörjare

Post by tompa5 »

Spännande, jag ska se till att röja plats så jag kan mecka lite med den och se hur gaffeln se ut.

Vad tycker ni, hur ska jag göra iordning detta halvblod?
Stuka till den så att den ser ut som en touring på alla sätt eller...ja vad finns det för alternativ? Hjälp :)
beep beep, vrooom
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

jag tycker att du ska behålla den som den är, inte för att den är snygg men för att den är så unik.
C
Medlem i Svenska Scooterklubben.
tompa5
Nybörjare
Nybörjare

Post by tompa5 »

I väntan på att mc-kortet blir klart så får den gå med det utseende som den har idag. Vem vet vad som händer i vinter :)

I går bytte jag olja (okq8 hade SAE30) och bensin. efter att ha torrkickat lite vred jag på kranen och drog ut choken...
Tre kickar sedan startade den.

Publik hade jag också, en bekant i samhället var ute och gick med sina barn och var såklart tvungna att stanna till och titta.

Då kommer det fram att han har en gammal Sprint i garaget som står och förfaller. Den räddade han vid nåt tillfälle för flera år sedan. Den stod då längst in i ett garage som var liiite trångt så när ägaren körde in bilen så körde han rätt in i vespan. :/

Bucklig framskärm, en knäck på bakskärmen och diverse småbulor har den tydligen. men vem vet, en dag när han är klar med huset kanske han tar tag i Sprinten :)
beep beep, vrooom
Post Reply