Ovalt styrlås, PV - vilken cylinder behövs?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Bluesman
Lärling
Lärling
Posts: 343
Joined: Mon 17 Jul 2006, 14:54
Location: Sweden

Ovalt styrlås, PV - vilken cylinder behövs?

Post by Bluesman »

Halloj igen...

Styrlåset på PV:n måste bytas - finns inga nycklar.
"Hållaren" där låset bor är oval, och efter att man fått bort täckbrickan ser man två lika stora cirklar (12mm ytterdiameter).
Den övre är själva låsbulten, och den nedre är själva låset/låscylindern - som drar med sej låsbulten in i låset vid aktivering.

Klacken på den urborrade cylindern har TVÅ mått - 4mm längst ut/upp, och 6-6,5mm längre ner mot själva cylinderdelen. Den 4mm breda delen av klacken är 3mm hög, och den bredare delen längre ner är 2mm hög.

Ingen av SIPs eller Beedspeeds lås ser ut så. Tittar jag på fel ställe?
Har denna PV nån slags special-lås?

Så här ser bitarna ut - det som är kvar..

Image

Tacksam för pekare, i vanlig ordning!

/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Woodstock

Post by Woodstock »

Jag vet inte vilken årsmodell din Primavera är, men det var väl en ET3? Då borde det vara detta styrlåset, som också ser identiskt ut med bitarna du har kvar:

http://www.emscooters.se/webshop/showMo ... 347&kId=94

Mvh

/ Fredrik
Bluesman
Lärling
Lärling
Posts: 343
Joined: Mon 17 Jul 2006, 14:54
Location: Sweden

Post by Bluesman »

Fredrik -

det är en 82:a. Ingen ET3 då, väl?
Oavsett vilket - tack för tipset. SIP har inget sånt lås, vilket är lite märkligt.

Hilsen/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Woodstock

Post by Woodstock »

Bluesman wrote:Fredrik -

det är en 82:a. Ingen ET3 då, väl?
Oavsett vilket - tack för tipset. SIP har inget sånt lås, vilket är lite märkligt.

Hilsen/R
Kan vara. Är prefixet i ramnumret VMA2T eller VMB1T? Det första är en Primavera med brytartändning och det senare är en ET3 med elektronisk tändning.

Mvh

/ Fredrik
Bluesman
Lärling
Lärling
Posts: 343
Joined: Mon 17 Jul 2006, 14:54
Location: Sweden

Post by Bluesman »

VMA2T

Och den har brytare :-)

Kuriosa: Den är reggad som 82:a, i trafik först 8406, sedan avställd ända sedan 1994!
Och 9 ägare..märkligt.

/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Woodstock

Post by Woodstock »

Bluesman wrote:VMA2T

Och den har brytare :-)

Kuriosa: Den är reggad som 82:a, i trafik först 8406, sedan avställd ända sedan 1994!
Och 9 ägare..märkligt.

/R
Min -71:a (felaktigt -71 i registret, egentligen en -70:a) togs inte i trafik förrän 1974 och hade två ägare när jag köpte den. En del fordon är riktiga "vandringspokaler" av någon anledning. En av mina Yamaha RD 350 hade haft 13 ägare sedan 1985 när jag köpte den på 90-talet. Skumt!

Mvh

/ Fredrik
Post Reply