Jag håller sakta med att montera ihop min motor igen. Ska jag smörja delarna invändigt med fett, eller bara ta lite olja och smörja?
Jag håller på att montera den lilla kåpan som har axeln till kopplingen och undrar över vad jag ska använda, fett eller olja. På scooterhelp har man använt fett på pluggen när man byter kopplingen. vad tar man till axeln? Om man använder fett kan man ha vad som helst?
Tack för svar!
Smörjning.
Re: Smörjning.
Nej, behövs inte. Det löser sig själv när du fyller på olja (SAE 30). Dock brukar jag droppa ner någon droppe tvåtaktsolja mot vevlagret innan jag monterar på kolv och cylinder. Även ett tunt lager tvåtaktsolja på cylinderväggarna är inte fel när du trycker i kolven.anz wrote:Jag håller sakta med att montera ihop min motor igen. Ska jag smörja delarna invändigt med fett, eller bara ta lite olja och smörja?
Ett bra sätt att få tätt vid montering är att låta papperspackningarna dra en stund i SAE 30-olja. (Obs! Om du har bytat kopplingslameller hoppas jag att du har låtit dem dra i SAE 30-olja i ca ett dygn innan montering? En del missar detta och får onödiga kopplingsproblem).
Fett. Universalfett eller kullagerfett funkar fint. Jag brukar trycka ner en bit fett i "röret" som håller mässingsplungern och sedan vrida axeln ett par gånger, samtidigt som jag trycker ned mässingsplungern, tills all luft är ute.anz wrote:Jag håller på att montera den lilla kåpan som har axeln till kopplingen och undrar över vad jag ska använda, fett eller olja. På scooterhelp har man använt fett på pluggen när man byter kopplingen. vad tar man till axeln? Om man använder fett kan man ha vad som helst?
Tack för svar!
Mvh
/ Fredrik