Hej!
Mitt svänghjul har vibrerat/vittrat och spruckit sönder i centrum.
Är det ett vanligt fel?
Vilka svänghjul passar i årsmodeller?
Är det någon som har ett felfritt liggande är jag väldigt intressserad av det, jag kan inte köra nu tyvärr.
På slutet försvann tändgnistan också, kan det bero på detta?
Tacksam för svar
Anders Rådberg
Svänghjulsproblem GL 150 touring-63
Hej!
Har bara varit med om detta fel ett par gånger och jag har lagat x antal hundra vespamotorer så vanligt är det inte!
Du kan använda ett antal olika svänghjul till din Touring;
T.ex. 59 - 65 Poplino, Super, Touring, GL.
Vissa av modellerna har lite lättare svänghjul men det påverkar inte din touring vidare mycket. (lite mer acc. och lite ojämnare tomgång möjligen)
När du skaffar annat svänghjul tänk på att kolla att magnetismen är bra! Skall kunna bära upp en skiftnyckel av standardstorlek.
Kan tänka mig tre anledningar som gjort att gnistan försvunnit p.g.a. detta; 1. Svänghjulet blev ocentrerat och slog i spolarna och magnetismen försvann. 2. Sprickan gjorde att brytarna aldrig öppnade. 3. Några partiklar från sprickan har letat sig till brytarnas kontakt.
Kom ihåg att mäta ut tändningen ordentligt när du byt svänghjul!
VH,
Calle
Har bara varit med om detta fel ett par gånger och jag har lagat x antal hundra vespamotorer så vanligt är det inte!
Du kan använda ett antal olika svänghjul till din Touring;
T.ex. 59 - 65 Poplino, Super, Touring, GL.
Vissa av modellerna har lite lättare svänghjul men det påverkar inte din touring vidare mycket. (lite mer acc. och lite ojämnare tomgång möjligen)
När du skaffar annat svänghjul tänk på att kolla att magnetismen är bra! Skall kunna bära upp en skiftnyckel av standardstorlek.
Kan tänka mig tre anledningar som gjort att gnistan försvunnit p.g.a. detta; 1. Svänghjulet blev ocentrerat och slog i spolarna och magnetismen försvann. 2. Sprickan gjorde att brytarna aldrig öppnade. 3. Några partiklar från sprickan har letat sig till brytarnas kontakt.
Kom ihåg att mäta ut tändningen ordentligt när du byt svänghjul!
VH,
Calle