Jag har mest renoverat mopeder i dess orginalskick.
Men när det gäller motorer kan jag bara grunden.
Jag har letat runt här på forummet men inte fått allt förklarat. Kanske någon har lite tid att reda ut detta följande...
Läser man på emscooters webbsida hittar man att strypning sitter i utväxlingen och detta hittade jag:
Vevparti (Vevparti + utväxling 1500kr)
Primärutväxling (18/67) Ev. kan en högre utväxling monteras om även steg 2
Så nu undrar jag vad det är för skillnad på mitt vevparti samt utväxling och det Emscooters säljer. Och kan någon förklara vad 18/67 betyder och hur man räknar ut växling. Och hur vet jag vad som finns nu.
Är det antal kuggar eller diameter som skiljer?
Låt oss säga att jag vill köpa det från en affär, hur vet jag att det 18/67?
Om jag ska köpa en större förgasare är det bara att titta på siffrona, 16/16 eller 19/19 osv,men hur är det med utväxling och vevparti?
Lätt för en del, svårt för mig!
Trimning...
Men hur är det med vevparti?
Jag har läst runt att många byter vevparti, inte för att vevparti är dåligt, utan för att det finns bättre. Har det egentligen någon betydelse. Borde inte det som sitter i duga? Går motorn bättre/snabbare? Räcker det inte med att byta ut som sagt utväxlingen som man säger på Emscooters?
Fritte, imorgon ska jag ta en sprängskiss och kolla detta med utväxling så jag fattar rätt. Min motor är just nu i delar, och jag måste fatta detta rätt innan jag sätter ihop den. Jag vill inte köpa delar i onödan...
Jag har läst runt att många byter vevparti, inte för att vevparti är dåligt, utan för att det finns bättre. Har det egentligen någon betydelse. Borde inte det som sitter i duga? Går motorn bättre/snabbare? Räcker det inte med att byta ut som sagt utväxlingen som man säger på Emscooters?
Fritte, imorgon ska jag ta en sprängskiss och kolla detta med utväxling så jag fattar rätt. Min motor är just nu i delar, och jag måste fatta detta rätt innan jag sätter ihop den. Jag vill inte köpa delar i onödan...
Tack Fritte.
Nu förstår jag detta med veven. Ganska självklart faktist.
Om vi återgår till utväxlingen, innebär alltså att ju högre siffra större utväxling?
Som vi pratade om innan, 18/67, (Jag har 16/69, räknade idag så fort jag vaknade) låt oss säga att vill man få ännu mer utväxling så kan man ta tex: 22/63, fler antal kugg på det primära, mindre eller färre kuggar på på "kopplingskorgen".
Har jag fattat det rätt?
Nu är jag fast i trimningsträsket...
Nu förstår jag detta med veven. Ganska självklart faktist.
Om vi återgår till utväxlingen, innebär alltså att ju högre siffra större utväxling?
Som vi pratade om innan, 18/67, (Jag har 16/69, räknade idag så fort jag vaknade) låt oss säga att vill man få ännu mer utväxling så kan man ta tex: 22/63, fler antal kugg på det primära, mindre eller färre kuggar på på "kopplingskorgen".
Har jag fattat det rätt?
Nu är jag fast i trimningsträsket...
Visst, men man brukar säga högre utväxling, inte mer.anz wrote: vill man få ännu mer utväxling så kan man ta tex: 22/63, fler antal kugg på det primära, mindre eller färre kuggar på på "kopplingskorgen".

Här hittar du ett räkneprogram.
http://www.scooterhelp.com/tuning/vespa ... .calc.html
Notera dock att det fungerar lite som på en mountainbike med 18 växlar och olika drev på vevpartiet samt vid navet baktill.
Ju högre utväxling, d v s ett varv med pedalerna innebär fler varv på hjulet, desto "trögare", jobbigare, blir det att trampa.
Till slut orkar du inte mer.
Likadant är det med motorn; du kan öka utväxlingen, och för varje steg du ökar den blir Vespan (teoretiskt) snabbare.
Dock blir den även svagare och slöare. Dessutom finns det en risk att du aldrig når upp till teoretisk maxhastighet eftersom motorn är för svag för att orka varva ut.
Är det en Vespa 50 du har anländer du nog väldigt fort till denna gräns.
Och då vill det till andra (roligare) trimprylar, som trimcylinder + kolv, trimdämpare, större förgasare och som du nämnde ovan trimvev
Ju högre utväxling, d v s ett varv med pedalerna innebär fler varv på hjulet, desto "trögare", jobbigare, blir det att trampa.
Till slut orkar du inte mer.
Likadant är det med motorn; du kan öka utväxlingen, och för varje steg du ökar den blir Vespan (teoretiskt) snabbare.
Dock blir den även svagare och slöare. Dessutom finns det en risk att du aldrig når upp till teoretisk maxhastighet eftersom motorn är för svag för att orka varva ut.
Är det en Vespa 50 du har anländer du nog väldigt fort till denna gräns.
Och då vill det till andra (roligare) trimprylar, som trimcylinder + kolv, trimdämpare, större förgasare och som du nämnde ovan trimvev

What the hell...
Vad betyder alla dessa siffror?
vid 6000 rpm fick jag:
20 på första växel
36 på den andra
57 på den tredje
Kunde lika gärna vara forngrekiska...
Har ingen aning vad dessa siffor betyder.
Vad betyder alla dessa siffror?
vid 6000 rpm fick jag:
20 på första växel
36 på den andra
57 på den tredje
Kunde lika gärna vara forngrekiska...
Har ingen aning vad dessa siffor betyder.
Last edited by anz on Sun 01 Mar 2009, 16:07, edited 1 time in total.