Jag har ett likadant som jag aldrig brydde mig om att montera p g a detta faktum. Hela luftfiltret ger intrycket av ett enda stort skämt...fritte wrote:Har köpt ett Polini luftfilter. Det visade sig att alla partiklar som är mindre än 14 mm släpps igenom. Humbug.![]()
![]()
[/URL]
Ja, den är helt tom inuti.primavera133 wrote:Har alltid trott att det satt något inne i de där, men den är altså tom, eller?
/JM, kör med rostfri sil från Hemköp på Primaveran...
silar för MC finns att köpa, används ofta på gamla veteranare med trattförgasare. vet inte om de är bättre än en tesil, men de har en metallfals som går att klämma eller skruva fast på en förgasare med runt insugWoodstock wrote:Ni som kör med silar: hur ser dessa ut och hur fäster ni dem? Bra idé som jag aldrig har reflekterat över.
Mvh
/ Fredrik
Låter bra, var köper man sådana? Passar de även på en primmyförgasare, som har en ungefärlig diameter av en snusburk? Mina sockar går sönder då och då och jag har tröttnat lite på att byta.Federico wrote:silar för MC finns att köpa, används ofta på gamla veteranare med trattförgasare. vet inte om de är bättre än en tesil, men de har en metallfals som går att klämma eller skruva fast på en förgasare med runt insug
Det är jag helt med på, men att kalla det för "air filter" är lite missvisande, tycker jag.Federico wrote:det är inte riktigt sant att den är värdelös för att den är tom innuti. visst är den värdelös som filter, men inte som trimdel
luftboxens utformning är väldigt avgörande för motorns karaktär vad gäller gasrespons och bottendrag. jag är 99,9% säker på att man får bättre bottendrag med den tomma boxen jämfört med en tesil framför hålet i förgasaren.
ni som har en vanlig PX kan ju göra följande expriment:
kör helt utan filter och förgasarburkslock, ni får en motor som varvar mer men får betydligt sämre bottendrag
sätt sedan på förgasarburkslocket och kör utan luftslang till ramen, motorn får nu en helt annan karaktär igen.
Vill minnas att en Runner/Dragster 180 går ruskigt dåligt om man byter originalluftburken mot ett skumfilter på en i övrigt orörd motor.
den där tomma boxen har alltså en funktion.
Mvh
/ Fredrik
air-box är kanske ett bättre namnwanten wrote:Det är jag helt med på, men att kalla det för "air filter" är lite missvisande, tycker jag.Federico wrote:det är inte riktigt sant att den är värdelös för att den är tom innuti. visst är den värdelös som filter, men inte som trimdel
luftboxens utformning är väldigt avgörande för motorns karaktär vad gäller gasrespons och bottendrag. jag är 99,9% säker på att man får bättre bottendrag med den tomma boxen jämfört med en tesil framför hålet i förgasaren.
ni som har en vanlig PX kan ju göra följande expriment:
kör helt utan filter och förgasarburkslock, ni får en motor som varvar mer men får betydligt sämre bottendrag
sätt sedan på förgasarburkslocket och kör utan luftslang till ramen, motorn får nu en helt annan karaktär igen.
Vill minnas att en Runner/Dragster 180 går ruskigt dåligt om man byter originalluftburken mot ett skumfilter på en i övrigt orörd motor.
Mvh
/ Fredrik
Jag har ett luftfilter från Biltema som ligger och väntar. Jag ska göra lite tester med tomma tratten vs. Biltema när jag får tag på ett munstycke i rätt storlek.
/Johan
Ja man bör gå upp åtminstone 10 munstycksstorlekar eventuellt lyfta nålen ett hack annars har man snart en skuren motor. Luftburken begränsar ju luftflödet vilket gör att man kan bestycka snålare.Federico wrote:
Efter att ha läst andras lyckade resultat här på forat så köpte jag ett när jag hade vägarna förbi. Av bilden att döma så är det identiskt med det som det står Polini på tidigare här i tråden.Woodstock wrote:Ha-ha, lycka till med det!wanten wrote:Jag har ett luftfilter från Biltema som ligger och väntar.
Mvh
/ Fredrik
Då jag monterat cdi-boxen nere under handskfacket så fick jag inte plats med det gamla filtret. Köpte en stor sil i rostfritt o klippte ut nätet som jag sedan drog fast med buntband runt luftintaget på förgasaren. Slipper garanterat sockor i vevhuset i alla fall =)Woodstock wrote:Ni som kör med silar: hur ser dessa ut och hur fäster ni dem?
självklart måste man bestycka om, men även om får rätt blandning är karaktären helt annourlundamarre wrote:Ja man bör gå upp åtminstone 10 munstycksstorlekar eventuellt lyfta nålen ett hack annars har man snart en skuren motor. Luftburken begränsar ju luftflödet vilket gör att man kan bestycka snålare.Federico wrote:
Jo det är sant, blir lite mer vrid i början sen händer det mindre än med öppet filter.Federico wrote:självklart måste man bestycka om, men även om får rätt blandning är karaktären helt annourlundamarre wrote:Ja man bör gå upp åtminstone 10 munstycksstorlekar eventuellt lyfta nålen ett hack annars har man snart en skuren motor. Luftburken begränsar ju luftflödet vilket gör att man kan bestycka snålare.Federico wrote: