ren luft

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

ren luft

Post by fritte »

Har köpt ett Polini luftfilter. Det visade sig att alla partiklar som är mindre än 14 mm släpps igenom. Humbug. :sad: :evil:
Image
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

14 mm, som 1,4 cm? Ja då slipper du möss och sorkar, för de behöver visst minst 1,5 cm för att komma igenom... Humbug tycker jag också, men kanske det fina är hur luften kommer fram, inte vad som kommer fram? Eller?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Njae, jag tycker benämningen Air filter har missbrukats eftersom alla partiklar glatt kan slinka igenom, endast större gruskorn stoppas. :evil: :x
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

Har alltid trott att det satt något inne i de där, men den är altså tom, eller?

/JM, kör med rostfri sil från Hemköp på Primaveran...
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Woodstock

Post by Woodstock »

fritte wrote:Har köpt ett Polini luftfilter. Det visade sig att alla partiklar som är mindre än 14 mm släpps igenom. Humbug. :sad: :evil:
[/URL]
Jag har ett likadant som jag aldrig brydde mig om att montera p g a detta faktum. Hela luftfiltret ger intrycket av ett enda stort skämt...
primavera133 wrote:Har alltid trott att det satt något inne i de där, men den är altså tom, eller?

/JM, kör med rostfri sil från Hemköp på Primaveran...
Ja, den är helt tom inuti.

/ Fredrik, som kör med en strumpa från min fot på Primaveran...
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

Jag har också ett likadant som ligger helt oanvänt i garaget.

Lite liknande är nedanstående beskrivning för det förgasarkit som nu sitter på min Primavera...

Image

/Johan
sr 500
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by sr 500 »

Tesil från coopforum funkar också bra.
Woodstock

Post by Woodstock »

Ni som kör med silar: hur ser dessa ut och hur fäster ni dem? Bra idé som jag aldrig har reflekterat över.

Mvh

/ Fredrik
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

det är inte riktigt sant att den är värdelös för att den är tom innuti. visst är den värdelös som filter, men inte som trimdel

luftboxens utformning är väldigt avgörande för motorns karaktär vad gäller gasrespons och bottendrag. jag är 99,9% säker på att man får bättre bottendrag med den tomma boxen jämfört med en tesil framför hålet i förgasaren.

ni som har en vanlig PX kan ju göra följande expriment:

kör helt utan filter och förgasarburkslock, ni får en motor som varvar mer men får betydligt sämre bottendrag

sätt sedan på förgasarburkslocket och kör utan luftslang till ramen, motorn får nu en helt annan karaktär igen.

Vill minnas att en Runner/Dragster 180 går ruskigt dåligt om man byter originalluftburken mot ett skumfilter på en i övrigt orörd motor.

den där tomma boxen har alltså en funktion.
Woodstock wrote:Ni som kör med silar: hur ser dessa ut och hur fäster ni dem? Bra idé som jag aldrig har reflekterat över.

Mvh

/ Fredrik
silar för MC finns att köpa, används ofta på gamla veteranare med trattförgasare. vet inte om de är bättre än en tesil, men de har en metallfals som går att klämma eller skruva fast på en förgasare med runt insug
Federico
Woodstock

Post by Woodstock »

Federico wrote:silar för MC finns att köpa, används ofta på gamla veteranare med trattförgasare. vet inte om de är bättre än en tesil, men de har en metallfals som går att klämma eller skruva fast på en förgasare med runt insug
Låter bra, var köper man sådana? Passar de även på en primmyförgasare, som har en ungefärlig diameter av en snusburk? Mina sockar går sönder då och då och jag har tröttnat lite på att byta.

Mvh

/ Fredrik
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Får denna plats?? :smile:

Image
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

Federico wrote:det är inte riktigt sant att den är värdelös för att den är tom innuti. visst är den värdelös som filter, men inte som trimdel

luftboxens utformning är väldigt avgörande för motorns karaktär vad gäller gasrespons och bottendrag. jag är 99,9% säker på att man får bättre bottendrag med den tomma boxen jämfört med en tesil framför hålet i förgasaren.

kör helt utan filter och förgasarburkslock, ni får en motor som varvar mer men får betydligt sämre bottendrag

sätt sedan på förgasarburkslocket och kör utan luftslang till ramen, motorn får nu en helt annan karaktär igen.

Vill minnas att en Runner/Dragster 180 går ruskigt dåligt om man byter originalluftburken mot ett skumfilter på en i övrigt orörd motor.

Mvh

/ Fredrik
Det är jag helt med på, men att kalla det för "air filter" är lite missvisande, tycker jag.

Jag har ett luftfilter från Biltema som ligger och väntar. Jag ska göra lite tester med tomma tratten vs. Biltema när jag får tag på ett munstycke i rätt storlek.

/Johan
Woodstock

Post by Woodstock »

fritte wrote:Får denna plats?? :smile:

Image
Vore det inte för vredet till bensinkranen (och möjligen verktygsboxen) tror jag faktiskt att den skulle passa.
Woodstock

Post by Woodstock »

wanten wrote:Jag har ett luftfilter från Biltema som ligger och väntar.
Ha-ha, lycka till med det! :mrgreen:

Mvh

/ Fredrik
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

wanten wrote:
Federico wrote:det är inte riktigt sant att den är värdelös för att den är tom innuti. visst är den värdelös som filter, men inte som trimdel

Mvh

/ Fredrik
Det är jag helt med på, men att kalla det för "air filter" är lite missvisande, tycker jag.

Jag har ett luftfilter från Biltema som ligger och väntar. Jag ska göra lite tester med tomma tratten vs. Biltema när jag får tag på ett munstycke i rätt storlek.

/Johan
air-box är kanske ett bättre namn
Federico
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

Federico wrote:

Ja man bör gå upp åtminstone 10 munstycksstorlekar eventuellt lyfta nålen ett hack annars har man snart en skuren motor. Luftburken begränsar ju luftflödet vilket gör att man kan bestycka snålare.
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

Woodstock wrote:
wanten wrote:Jag har ett luftfilter från Biltema som ligger och väntar.
Ha-ha, lycka till med det! :mrgreen:

Mvh

/ Fredrik
Efter att ha läst andras lyckade resultat här på forat så köpte jag ett när jag hade vägarna förbi. Av bilden att döma så är det identiskt med det som det står Polini på tidigare här i tråden.

Ett filter är ett filter. Det är inte direkt världens mest komplicerade sak.
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

Woodstock wrote:Ni som kör med silar: hur ser dessa ut och hur fäster ni dem?
Då jag monterat cdi-boxen nere under handskfacket så fick jag inte plats med det gamla filtret. Köpte en stor sil i rostfritt o klippte ut nätet som jag sedan drog fast med buntband runt luftintaget på förgasaren. Slipper garanterat sockor i vevhuset i alla fall =)

Borde väl flytta cdi-boxen egetligen så man kan få på ett ordentligt luftfilter, men det sitter ju relativt skyddat där inne i karossen... Fast den går tokdåligt i regn.

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

marre wrote:
Federico wrote:

Ja man bör gå upp åtminstone 10 munstycksstorlekar eventuellt lyfta nålen ett hack annars har man snart en skuren motor. Luftburken begränsar ju luftflödet vilket gör att man kan bestycka snålare.
självklart måste man bestycka om, men även om får rätt blandning är karaktären helt annourlunda
Federico
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

Federico wrote:
marre wrote:
Federico wrote:

självklart måste man bestycka om, men även om får rätt blandning är karaktären helt annourlunda
Jo det är sant, blir lite mer vrid i början sen händer det mindre än med öppet filter.
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
subitus
Entusiast
Entusiast

Post by subitus »

Min primmy har åkt med biltemas 40kr filter hela 08 på polinimotorn, funkade alldeles ypperligt!
Lilla modellen passa perfekt på dellorto 25mm tar ej i någonstans. (malossi tvådelat reed insug)

Fast på en orginal fugge med stora gaveln kan det ju bli lite svettigt :wink:
-1967 Primavera 154cc-
Woodstock

Post by Woodstock »

Jag har nu slängt min strumpa och monterat på mitt oanvända Polini-filer (som fritte postat bild på i tråden) efter att ha lagt i litet standard förgasarnät som sitter i originalluftfiltret på SHB samt borrat två mindre länshål på undersidan så att eventuell överflödig bensin och olja kan droppa ut.

Den gick bra innan, men den gick faktiskt avsevärt bättre med detta Polini-filtret måste jag säga. Möjligt är att jag bör bestycka om förgasaren då bränsle-/luftblandningen inte verkar riktigt optimal på högre varv.

Mvh

/ Fredrik
Post Reply