Ok, så var det dags att börja på projektet idag...
Efter att ha glädjekört lite i Rom svängde jag runt ett par butiker för att få tag på de sista el-prylarna.
Och vad jag saknar Biltema här nere! Radioaffären för säkringar, biltillbehörsaffären för flatskor och LeroyMerlin för ett par verktyg som jag saknade...
För att kunna installera hantagsvärmen måste handtagen av. För att inte behöva förstöra dem avlägsnade jag dem med hjälp av universalmedled WD40, som löser upp limmet och låter dem glida av lätt och fint.
För att få åtkomst till utrymmet inne i frontskölden måste ett tiotal skruvar avlägsnas. Den första sitter bakom Piaggio-loggan som pillas bort m h a en skruvmejsel från höger sida. Duk rekommenderas för att inte skava lacken.
Eftersom det börjades sent har det blivit dags för lunch. Notera rivjärnet från biltema
Tillbaka till Vespan fortsätter jag med att avlägsna lamphusets främre del. Detta för att kunna dra kablarna från värmeelementen. Som första steg monteras backspeglarna av.
Framdelen av lamphuset sitter fäst med ca 5 skruvar plus massa plasthakar. Med milt våld rycks hela framdelen bort med ett brak. Hoppas jag lyckas få på den igen när det blir dags...
Bakdelen av frontskölden / handskfacket sitter fäst med 9 skruvar; 2 st bakom tutkåpan, 6 st runt om och en stor skruv inne i handskfacket.
Självklart är alla skruvar olika långa. De långa sitter i yttre nederkant av handskfacket, de korta i inre nederkant och de medellånga i överkant av handskfacket samt bakom tutkåpan. Feteskruven sitter placerad mitt i handskfacket. Inte att glömma.
Ok, efter att handskfacket lirkats bort, återigen med milt våld (hoppas jag lyckas få på skiten igen), är det bara att tvätta av styrändarna och klistra på värmeelementen. Notera att de är olika för höger/vänster sida och att de som monteras under gashandtaget måste monteras så de kan flexa, d v s med lite extra kabel tillgänglig.
Värmeelement monterade, fortsätter med Stebel Nautilus-hornet. Monterar anslutningskablar innan jag fibblar in det bakom tutkåpan för där finns det inte direkt gott om plats, ens efter att original-tuta samt tut-fäste monterats bort.
Detta kan vara den knivigaste delen av jobbet. Tror jag förlorade nära 2 timmar på att få in hornet i en vinkel och i ett läge där det inte blockerade vare sig monteringen av tutkåpan som (förhoppningsvis - peppar peppar) återmonteringen av handskfacket.
Eftersom fästpunkterna på hornet är totalt olika de som finns tillgängliga på vespan gjorde jag som våra vänner på modernvespa och monterade hornet med ett gäng buntband. Eftersom det sitter tajt som f*n är det mest för att det inte ska vibrera runt och eventuellt skada kablar etc.
Relä på plats, fäst med buntbandsmetoden. Styrströmmen och jorden till relät plockade jag direkt från originaltutskablaget, medans jag måste hitta en jordpunkt för Stebel-hornet imorgon.
Kablage draget till batteriet. Tanken är att låta en kabel dela upp sig i två punkter, vardera avsäkrade bakom vänster knäplatta, och sedan låta dem fortsätta till reläerna.
Styrströmmen för relät som ska mata värmeelementen kommer jag att plocka från larm-kontakten som är oanvänd (i Rom stjäl ingen en Vespa; här är det SH och Liberty som gäller).
Min stora skräck är återmonteringen av främst handskfacket men även av lamphuset, som jag kommer ge mig på imorgon...