Vespa GTs 250 modifikationer

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
Post Reply
victor
Mästare
Mästare

Vespa GTs 250 modifikationer

Post by victor »

Så var det nääästan dags; inspirerad av nördarna på det amerikanska moderna-vespa-forumet, modernvespa . com, fick jag häromdagen för mig att:

1. Tutan på min Vespa hörs inte tillräckligt :evil: i Roms trafik och
2. Att kylan i händerna bäst löses inte genom handtagsmuffar, varmare vantar eller avställning under vintern utan genom att installera handtagsvärme.

Sagt och gjort, shoppade loss på ebay och någon amerikansk MC-sajt och beställde prylarna.

Idag anlände det nya starktonshornet:

Image

Nu återstår bara att vänta in handtagsmodden, och sen är det dags att montera ned fronten på Vespan. Fler bilder följer :)

PS Nautilus-hornet tillverkas i Italien men gick inte att köpa från Nautilus för en privatperson. Dock blev det i slutänden inte dyrare att beställa det från England, frakt inkluderad :D
calle
Trollkarl
Trollkarl

Re: Vespa GTs 250 modifikationer

Post by calle »

victor wrote:PS Nautilus-hornet tillverkas i Italien men gick inte att köpa från Nautilus för en privatperson. Dock blev det i slutänden inte dyrare att beställa det från England, frakt inkluderad :D
he he, jag har minsann sett att Italien, Tyskland, England och USA ligger både i Kina, Vietnam, Thailand och Taiwan...lita inte vad som står som tillverkningsland på den typen av produkter.

Stebel är ju ett klassikt märke...men de billigare tutorna tillverkas säkert på min sida jorden
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

calle wrote:
victor wrote:PS Nautilus-hornet tillverkas i Italien men gick inte att köpa från Nautilus för en privatperson. Dock blev det i slutänden inte dyrare att beställa det från England, frakt inkluderad :D
he he, jag har minsann sett att Italien, Tyskland, England och USA ligger både i Kina, Vietnam, Thailand och Taiwan...lita inte vad som står som tillverkningsland på den typen av produkter.

Stebel är ju ett klassikt märke...men de billigare tutorna tillverkas säkert på min sida jorden
Hehehe.... Nä, vad jag menade på var att det var märkligt att jag inte kunde få tag på ett Stebel-horn i Italien, trots jag ringde upp huvudkontoret, när det trots allt är ett "italienskt" märke ;)
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Så anlände för fem minuter sedan mina värmehandtag.

Måndag, om jag är tillbaka Milanos modevecka i tid blir det montering, men antagligen onsdag.

Image

Image

Spännande! Typiskt bara att jag inte tänkt på detta tidigare; nu börjar här ju bli vår; glädjetermometern på Vespan visade 18 grader tidigare, 15 är nog närmare sanningen men i varje fall :)
victor
Mästare
Mästare

Kalendern...

Post by victor »

Den apfula kalendern motorsport scooters skickade med i paketet.

Guldkantad, med en världskarta föreställande endast U.S.

Mer än så behöver man väl inte kunna om geografi over there...

Image
victor
Mästare
Mästare

D-day

Post by victor »

Ok, så var det dags att börja på projektet idag...

Efter att ha glädjekört lite i Rom svängde jag runt ett par butiker för att få tag på de sista el-prylarna.

Och vad jag saknar Biltema här nere! Radioaffären för säkringar, biltillbehörsaffären för flatskor och LeroyMerlin för ett par verktyg som jag saknade...

Image

För att kunna installera hantagsvärmen måste handtagen av. För att inte behöva förstöra dem avlägsnade jag dem med hjälp av universalmedled WD40, som löser upp limmet och låter dem glida av lätt och fint.

Image

Image

För att få åtkomst till utrymmet inne i frontskölden måste ett tiotal skruvar avlägsnas. Den första sitter bakom Piaggio-loggan som pillas bort m h a en skruvmejsel från höger sida. Duk rekommenderas för att inte skava lacken.

Image

Eftersom det börjades sent har det blivit dags för lunch. Notera rivjärnet från biltema :evil:

Image

Tillbaka till Vespan fortsätter jag med att avlägsna lamphusets främre del. Detta för att kunna dra kablarna från värmeelementen. Som första steg monteras backspeglarna av.

Image

Framdelen av lamphuset sitter fäst med ca 5 skruvar plus massa plasthakar. Med milt våld rycks hela framdelen bort med ett brak. Hoppas jag lyckas få på den igen när det blir dags...

Image

Image

Image

Bakdelen av frontskölden / handskfacket sitter fäst med 9 skruvar; 2 st bakom tutkåpan, 6 st runt om och en stor skruv inne i handskfacket.

Image

Självklart är alla skruvar olika långa. De långa sitter i yttre nederkant av handskfacket, de korta i inre nederkant och de medellånga i överkant av handskfacket samt bakom tutkåpan. Feteskruven sitter placerad mitt i handskfacket. Inte att glömma.

Image

Ok, efter att handskfacket lirkats bort, återigen med milt våld (hoppas jag lyckas få på skiten igen), är det bara att tvätta av styrändarna och klistra på värmeelementen. Notera att de är olika för höger/vänster sida och att de som monteras under gashandtaget måste monteras så de kan flexa, d v s med lite extra kabel tillgänglig.

Image

Värmeelement monterade, fortsätter med Stebel Nautilus-hornet. Monterar anslutningskablar innan jag fibblar in det bakom tutkåpan för där finns det inte direkt gott om plats, ens efter att original-tuta samt tut-fäste monterats bort.

Image

Detta kan vara den knivigaste delen av jobbet. Tror jag förlorade nära 2 timmar på att få in hornet i en vinkel och i ett läge där det inte blockerade vare sig monteringen av tutkåpan som (förhoppningsvis - peppar peppar) återmonteringen av handskfacket.

Eftersom fästpunkterna på hornet är totalt olika de som finns tillgängliga på vespan gjorde jag som våra vänner på modernvespa och monterade hornet med ett gäng buntband. Eftersom det sitter tajt som f*n är det mest för att det inte ska vibrera runt och eventuellt skada kablar etc.

Image

Relä på plats, fäst med buntbandsmetoden. Styrströmmen och jorden till relät plockade jag direkt från originaltutskablaget, medans jag måste hitta en jordpunkt för Stebel-hornet imorgon.

Image

Kablage draget till batteriet. Tanken är att låta en kabel dela upp sig i två punkter, vardera avsäkrade bakom vänster knäplatta, och sedan låta dem fortsätta till reläerna.

Styrströmmen för relät som ska mata värmeelementen kommer jag att plocka från larm-kontakten som är oanvänd (i Rom stjäl ingen en Vespa; här är det SH och Liberty som gäller).

Min stora skräck är återmonteringen av främst handskfacket men även av lamphuset, som jag kommer ge mig på imorgon... :/
Liberto
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Re: D-day

Post by Liberto »

victor wrote: I Rom stjäl ingen en Vespa.
Vespa idag har ju Immobiliser som gör det omöjligt att start Vespan utan rätt nyckel.
Kul att se ett modernt projekt. Lycka till med handsfacket. :grin:
//Lambretta Luna Sport
//Vespa PX 200 E
//Vespa Primavera Race
victor
Mästare
Mästare

Re: D-day

Post by victor »

Liberto wrote:
victor wrote: I Rom stjäl ingen en Vespa.
Vespa idag har ju Immobiliser som gör det omöjligt att start Vespan utan rätt nyckel.
Kul att se ett modernt projekt. Lycka till med handsfacket. :grin:
Fast det har väl Liberty (samma motor tror jag) och SH också...

De stjäls, styckas och "försvinner".

Eller så kan någon med lite kunskap gå runt immobilizern....
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Fortsättning.

Image
Jordpunkter finns det gott om inne i fronskölden.

Image
Reläer kopplade!

Passade på att testa tutan.

Tryckte på tutknappen.

WHHhhhooooooooooowwwwwhhhhhh!!!!!

Höll på att trilla av pinnen, trodde aldrig det skulle vara starkt! :O

Image
Ska det mekas sker det alltid något klantmek. I detta fallet lyckades jag klantmeka bort en av metallbrickorna som används för att fästa karossbitar mot varandra.

Image
Som tur är finns Bruno och hans scooterverkstad ett tiotal meter från mitt hus. Alla delar jag klantade bort lyckades han ersätta! Grazie Bruno!

Image
Bruno har kört och kör fortfarande hoj. Dessutom har han vunnit en massa priser genom åren, och är mekaniker för en Francesco som kört Moto GP och innan han nyligen la av var en mästare.

Dessutom berättade Bruno anekdoter om deras hastighetsrace de hade i början av 70-talet på Corso Francia. Bruno drog från 3-cylindriga 500cc Kawasakis på sin vråltrimmade Lambretta 8)

Image
Handtagen monteras m h a hårspray från supermercatot Standa. €0.99 :roll:

Image
Handskfacket var inte alls svårt att få på när allt kommer kring; även knappen i styrlåset som öppnar luckan fungerade direkt!

Image
Självklart är Piaggio-emblemet det sista man monterar.

Image
Färdigt resultat.

Har inte listat ut ännu om H/L är rätt kopplat; jag följde kopplingsschemat, men normalt sett är baksidan av 2-lägeskontakter spegelvänd, och jag lyckades inte genom mina sporadiska känna-på-värmen lista ut vilket läge som brassar på bäst. Varmt och skönt är det hur som helst 8)

Stebel-hornet testades även det sporadiskt ett par gånger till.

Sen verkade det som om balkongdörrar slogs igen lite extra hårt, som i protest, och folk i närheten började ge mig irriterade blickar, så nästa gång jag testar hornet lär bli i morgon bitti på Via Nomentana alternativt Circonvallazione Salaria :evil:
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Glömde posta kopplingsschemana...

Båda kommer från modernvespa, men det följer med kopplingsscheman i förpackningarna till prylarna.

Image
Notera att schemat visar den gamla vippströmbrytaren, där ett motstånd är kopplat i serie med låg-läget. Den nya strömbrytaren har inbyggt motstånd.

Image
Bergfors
Lärling
Lärling

Compact?

Post by Bergfors »

En liten kontroll bara, innan jag beställer:
Du skriver att hornet heter Stebel Nautilus, men det finns två modeller: Nautilus och Nautilus Compact. Av bilderna att döma verkar det som att du har ett Nautilus Compact. Stämmer det?

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

har precis monterat ett stebel på en av mina scoots (inspirerat av victor), detta Nautilus compact, med detta medföljer ett slangfäste så att man kan montera tutan på en smutsig plats och dra inluften från en ren plats.

monterad under golvet:
http://soulscooter.com/bilder/tillf/dra ... 7-1212.jpg
med slang som går in i karosstunneln

använde relät som följer med:
http://soulscooter.com/bilder/tillf/dra ... 3-0901.jpg (det röda i aluboxen)

köpte mitt från UK via ebay, men har kommit på att samma finns i Hong Kong för halva priset!
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Jeps, nautilus compact.
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Mitt horn kom med Posten från Berup idag. Väldigt snabbt, med tanke på att han fick pengarna till sitt konto igår. Kostnad: 350 kr inklusive moms och porto. Nu återstår bara att montera det...

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Sådärja, då var hornet monterat och provat. Jag valde en annan placering än Viktor, då jag inte lyckades få in det bakom tutkåpan utan att demontera handskfacket, vilket jag ville försöka slippa. Jag satte istället hornet bakom vänstra knäkåpan. Det är fortfarande riktat framåt och det är inga större föremål som hindrar ljudet fram till tutkåpans öppning så förhoppningsvis påverkar det inte ljudet nämnvärt. Det var lite svårt att hitta något sätt att fästa det dock. Jag proppade in block av en sorts hård skumgummi under, över och bakom hornet, så förhoppningsvis hålls det på plats.
Vid provkörningen var det en bilist som försökte tränga sig in i filen där jag körde. Jag blåste hornet ungefär i höjd med bilens förardörr, vilket fick bilisten att nästan studsa tillbaks till den andra filen... Så ja, hornet fungerar verkligen!
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Bergfors wrote:Sådärja, då var hornet monterat och provat. Jag valde en annan placering än Viktor, då jag inte lyckades få in det bakom tutkåpan utan att demontera handskfacket, vilket jag ville försöka slippa. Jag satte istället hornet bakom vänstra knäkåpan. Det är fortfarande riktat framåt och det är inga större föremål som hindrar ljudet fram till tutkåpans öppning så förhoppningsvis påverkar det inte ljudet nämnvärt. Det var lite svårt att hitta något sätt att fästa det dock. Jag proppade in block av en sorts hård skumgummi under, över och bakom hornet, så förhoppningsvis hålls det på plats.
Vid provkörningen var det en bilist som försökte tränga sig in i filen där jag körde. Jag blåste hornet ungefär i höjd med bilens förardörr, vilket fick bilisten att nästan studsa tillbaks till den andra filen... Så ja, hornet fungerar verkligen!
Ja, visst är det underbart :) Det bästa är att få någon att tappa telefonluren som är klämd mellan kind och axel :twisted:
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Efter att ha blivit avundsjuk på Wanten's Nautilus tuta så installerades en på min S 125.

Vilket ljud!

Frågan som kommer upp i mitt huvud nu är, Kan den monteras på en lämplig plats på en Serie 3 Lambretta? Räcker det elektroniska 12v systemet till eller kommer scootern dö när man använder tutan?
Last edited by kejj on Wed 13 Oct 2010, 07:33, edited 1 time in total.
Bara det är gjord av plåt så....
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

Jag heter wanten ;)
OlleM
Entusiast
Entusiast

Post by OlleM »

@Bergfors
Vad slags scooter har du? Är din också en nyare Vespa med batteri? Förr (läs 60-tal) fanns det tvåtonshorn med fotdriven kompressor. Man borrade hål i fotplåten på vänster sida och där stack "pedalen" upp. Hornen satt undertill, riktade framåt och de lät högt och bra. De kunde oxå få bilar att flytta sig.
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

wanten wrote:Jag heter wanten ;)
So sorry
Bara det är gjord av plåt så....
mindwork
Drömmare
Drömmare

Post by mindwork »

Ser att detta är en gammal tråd, men ny för mig :D Stort tack för inspirationen och kopplingsschema Victor! Jag har precis skaffat en Gts 300 8) och har nu installerat lite schysta prylar. Började med den fantastiska Stebel tutan, körde runt halva natten och tutade helt radom, skitkul! :twisted: Vilket jävla tryck det blev, bra att äntligen kunna göra sig hörd när det behövs. Fortsatte sedan med Xenonljus fram och bytte ut till Led i bak. Blev grymt bra. :arrow: Nu blir det Oxford Light värmehandtag nästa. De ligger i garaget och väntar på att monteras.
Post Reply