Ulmalister

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Ulmalister

Post by Paka »

I nederkant på originalsköldlisterna (på Vespa) sitter ett nummer och nästan alltid en liten hare, eller om det är en antilop (Ulma).
Det brukar även stå INOX (rostfritt stål). De här listerna är kända för sin fantastiska passform (förutsatt att man sätter rätt list på rätt hoj).
Vissa monterades på fabrik, medan andra var tillbehör.
Fyll gärna på om ni har sett andra, kan bekräfta, eller påstår att jag har fel.

47 - 50-52 (V13-V15, V30-V33), Elit 53-54 (VM1, VM2), Elit 55 (VN1), Super 55 (VL1, VL2)
107 - GS150
207, 217 - GS160
116 - dubbel sköldlist GS160
247 - Elit 56, 57 (VN2), Super 56-58 (VL3), Touring 57-58 (VGL)
044, 202 - SS180, Rally 180, Rally 200
261 - Elit och Popolino (VNA, VNB, VNS), Touring VGLA, VGLB, VBA, VBB
151 - Sprint
423 - SS90/50

(Edit: Med hjälp av korsreferens med "Prislista för Vespa-tillbehör" fick jag fram lite fler)
/P
Last edited by Paka on Fri 01 Jan 2010, 18:34, edited 8 times in total.
Bergfors
Lärling
Lärling
Posts: 864
Joined: Thu 21 Aug 2003, 12:58
Location: Sweden

Post by Bergfors »

Är inte sköldlisterna av aluminium?

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Normalt kom de med aluminiunlister, åtminstone på vissa modeller som GL/Touring, men man fick som extra utrustning mera godis till skotern. Precis som idag. Antar jag. Eller? Paka?
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

"Klämlisterna" kan jag inget om.
Jag menar de som spänns fast med korta skruvar, formen är olika beroende på vilken modell de är ämnade för.
SS180:
Image

GS150:
Image
/P
User avatar
nikmik
Entusiast
Entusiast
Posts: 110
Joined: Wed 25 Oct 2006, 20:57
Location: Finland

Post by nikmik »

Kan bekräfta 044 för SS180, min har haren (antilopen?) men inte "INOX"-texten.

-Niklas
Vespa SS 220 -65
Maicoletta 250 -56
Dürkopp Diana TSE 200 -60
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Tack!
Den uppmärksamme kan även se att jag inte tycks läsa mina egna listor.
Förra veckans SS-vrak (på bilden) har ju faktiskt 207-lister (ergo GS160).
Nåja, ingen är gladare än jag för de passade mycket bättre på min listlösa GS160.
Det låg en GS160-tank bland delarna och då ska man ju alltid vara misstänksam.
/P
primmy73
Entusiast
Entusiast
Posts: 247
Joined: Wed 12 Apr 2006, 20:57
Location: Finland

Post by primmy73 »

Gokväll,

Jag kommer att intallera sköldlisten på Primaveran i helgen.
Har aldrig gjort det tidigare. Har ni någo tips åt mig? Så jag undviker nybörjar misstag. Listen är aluminium och får låna det rätta verktyget.

Tack

Nicklas
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

primmy73 wrote:Gokväll,

Jag kommer att intallera sköldlisten på Primaveran i helgen.
Har aldrig gjort det tidigare. Har ni någo tips åt mig? Så jag undviker nybörjar misstag. Listen är aluminium och får låna det rätta verktyget.

Tack

Nicklas
börja med att mäta ut mitten på listen och kolla att det stämmer mot mitten på scootern, stämmer inte detta kommer listen att gå ner olika långt på sidorna. Jag fick en gång justera genom att kapa 5-10mm på ena sidan, men har också monterat lister som varit 100% symetriska

sedan när du börjar montera kan man använda två spännband för att få hjälp att hålla listen på plats. börja sedan att rulla från styret och ner mot sidorna, tighta inte ihop listen helt från början utan börja försiktigt så du kan justera och pressa in den exakt efter formen på skölden. rulla ihop så lite varje varv så att du får gå över 3-4 gånger innan den sitter tight. observera att det blir svårt att få listen att gå ihop där den passerar styret då verktyget inte får plats mellan styre och kanten, detta kan du knacka in med något bra verktyg när listen är på plats.

lycka till

Image
Federico
ola.G
Entusiast
Entusiast
Posts: 146
Joined: Wed 22 Mar 2006, 18:33
Location: Årsta

Post by ola.G »

En stunds krypande i pannrummet/garaget/silversmedjan gav följande resultat(förutom att man blev lite åksugen).

Gs 160-207+inox+hare
Gs150-107+inox+hare
Rally 180-044
Elit Vm2-ingen märkning,och listen ser ut att vara kromad och inte i rostfritt.
Ola.G
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Tack! Tittade närmare på en VM1 i dag. På den stod det 47, ULMA och den hade en "hare".
Den såg inte ut att vara rostfri.
/P
Seagrove
Entusiast
Entusiast
Posts: 215
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Seagrove »

Faen, vad det springer folk på tomten!
Jah Seagrove

http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Jo du! Man måste ju dokumentera innan grejorna blir ett med omgivningen.
/P
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Re: Ulmalister

Post by victor »

Tack! Det här löste ett problem. Piaggios Rally-list ska alltså passa :)

Borde det inte finnas ett forum där detaljtrådar såsom denna samlas...?
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Ulmalister

Post by reVintage »

Nicklas och Federico!

Iom att jag, med glada tillrop från Micke Tropic(som lånade ut verktyg och lokal) och Ronnie, rullade på en list så har jag tillvägagångssättet i någorlunda färskt minne. Jag skulle jag vilja påstå att beskrivningen ovan är teoretiskt riktig men dessvärre aningen förenklad iaf med det verktyg jag använde. Det rackarns verktyget är nämligen inte liksidigt och går endast att köra åt ett håll.

På ena sidan kan man rulla listen från mitten och utåt. Men på den andra blir man tvungen att rulla mot mitten. Har kollat bild på originalverktyget och det ser i mina ögon identiskt ut som det jag använde. Detta verktyg trilskades lite och drog oerhört lätt ihop fullt med en gång. Kan orsaka gropar i listen. Lyckades också åstadkomma en liten lackskada på insidan då verktyg var lite vingligt och dessutom hade en gjutkant i godset. Mikael slipade bort den och sedan var det inget problem.

Att utgå från mittenlängd låter sig ej göras då förböjningen till mkt stor del bestämmer läget Detta gör att man får acceptera att behöva ev. längdskillnad. Var noga med att kapa differensen innan allt är ordentligt ihoptryckt!

Det är faktiskt inte heller någon lek att trä på den obearbetade listen på benskölden. Har man otur är risken att man knäcker den. Man har bara ett försök!

Glöm inte att ta med tålamod till verkstan :wink: .
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Re: Ulmalister

Post by Paka »

Tyvärr började den här tråden också handla om klämlisterna av aluminium (en helt annan sak), och nu går det ju inte heller att ändra och fylla på listan, men jag kompletterar med Ulma-list nummer 37 som passar smallframe.
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: Ulmalister

Post by reVintage »

Oj,
OT-infektion :wink: . Bra referensinfo om Ulma iaf.
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Re: Ulmalister

Post by Paka »

Råkade få syn på ett litet urklipp på en eBay-auktion. Nya (och kända) siffror:
168 passar alltså på VL3 och VN2.
GT är lika med VGL1
Och två olika popolinolister: 250, och 261

Skärmavbild 2012-03-24 kl. 21.14.09.png
Skärmavbild 2012-03-24 kl. 21.14.09.png (200.54 KiB) Viewed 8119 times
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Re: Ulmalister

Post by Paka »

041 = GS160
Post Reply