Ulmalister
Ulmalister
I nederkant på originalsköldlisterna (på Vespa) sitter ett nummer och nästan alltid en liten hare, eller om det är en antilop (Ulma).
Det brukar även stå INOX (rostfritt stål). De här listerna är kända för sin fantastiska passform (förutsatt att man sätter rätt list på rätt hoj).
Vissa monterades på fabrik, medan andra var tillbehör.
Fyll gärna på om ni har sett andra, kan bekräfta, eller påstår att jag har fel.
47 - 50-52 (V13-V15, V30-V33), Elit 53-54 (VM1, VM2), Elit 55 (VN1), Super 55 (VL1, VL2)
107 - GS150
207, 217 - GS160
116 - dubbel sköldlist GS160
247 - Elit 56, 57 (VN2), Super 56-58 (VL3), Touring 57-58 (VGL)
044, 202 - SS180, Rally 180, Rally 200
261 - Elit och Popolino (VNA, VNB, VNS), Touring VGLA, VGLB, VBA, VBB
151 - Sprint
423 - SS90/50
(Edit: Med hjälp av korsreferens med "Prislista för Vespa-tillbehör" fick jag fram lite fler)
/P
Det brukar även stå INOX (rostfritt stål). De här listerna är kända för sin fantastiska passform (förutsatt att man sätter rätt list på rätt hoj).
Vissa monterades på fabrik, medan andra var tillbehör.
Fyll gärna på om ni har sett andra, kan bekräfta, eller påstår att jag har fel.
47 - 50-52 (V13-V15, V30-V33), Elit 53-54 (VM1, VM2), Elit 55 (VN1), Super 55 (VL1, VL2)
107 - GS150
207, 217 - GS160
116 - dubbel sköldlist GS160
247 - Elit 56, 57 (VN2), Super 56-58 (VL3), Touring 57-58 (VGL)
044, 202 - SS180, Rally 180, Rally 200
261 - Elit och Popolino (VNA, VNB, VNS), Touring VGLA, VGLB, VBA, VBB
151 - Sprint
423 - SS90/50
(Edit: Med hjälp av korsreferens med "Prislista för Vespa-tillbehör" fick jag fram lite fler)
/P
Last edited by Paka on Fri 01 Jan 2010, 18:34, edited 8 times in total.
Tack!
Den uppmärksamme kan även se att jag inte tycks läsa mina egna listor.
Förra veckans SS-vrak (på bilden) har ju faktiskt 207-lister (ergo GS160).
Nåja, ingen är gladare än jag för de passade mycket bättre på min listlösa GS160.
Det låg en GS160-tank bland delarna och då ska man ju alltid vara misstänksam.
/P
Den uppmärksamme kan även se att jag inte tycks läsa mina egna listor.
Förra veckans SS-vrak (på bilden) har ju faktiskt 207-lister (ergo GS160).
Nåja, ingen är gladare än jag för de passade mycket bättre på min listlösa GS160.
Det låg en GS160-tank bland delarna och då ska man ju alltid vara misstänksam.
/P
börja med att mäta ut mitten på listen och kolla att det stämmer mot mitten på scootern, stämmer inte detta kommer listen att gå ner olika långt på sidorna. Jag fick en gång justera genom att kapa 5-10mm på ena sidan, men har också monterat lister som varit 100% symetriskaprimmy73 wrote:Gokväll,
Jag kommer att intallera sköldlisten på Primaveran i helgen.
Har aldrig gjort det tidigare. Har ni någo tips åt mig? Så jag undviker nybörjar misstag. Listen är aluminium och får låna det rätta verktyget.
Tack
Nicklas
sedan när du börjar montera kan man använda två spännband för att få hjälp att hålla listen på plats. börja sedan att rulla från styret och ner mot sidorna, tighta inte ihop listen helt från början utan börja försiktigt så du kan justera och pressa in den exakt efter formen på skölden. rulla ihop så lite varje varv så att du får gå över 3-4 gånger innan den sitter tight. observera att det blir svårt att få listen att gå ihop där den passerar styret då verktyget inte får plats mellan styre och kanten, detta kan du knacka in med något bra verktyg när listen är på plats.
lycka till

Federico
Re: Ulmalister
Tack! Det här löste ett problem. Piaggios Rally-list ska alltså passa 
Borde det inte finnas ett forum där detaljtrådar såsom denna samlas...?

Borde det inte finnas ett forum där detaljtrådar såsom denna samlas...?
Nicklas och Federico!
Iom att jag, med glada tillrop från Micke Tropic(som lånade ut verktyg och lokal) och Ronnie, rullade på en list så har jag tillvägagångssättet i någorlunda färskt minne. Jag skulle jag vilja påstå att beskrivningen ovan är teoretiskt riktig men dessvärre aningen förenklad iaf med det verktyg jag använde. Det rackarns verktyget är nämligen inte liksidigt och går endast att köra åt ett håll.
På ena sidan kan man rulla listen från mitten och utåt. Men på den andra blir man tvungen att rulla mot mitten. Har kollat bild på originalverktyget och det ser i mina ögon identiskt ut som det jag använde. Detta verktyg trilskades lite och drog oerhört lätt ihop fullt med en gång. Kan orsaka gropar i listen. Lyckades också åstadkomma en liten lackskada på insidan då verktyg var lite vingligt och dessutom hade en gjutkant i godset. Mikael slipade bort den och sedan var det inget problem.
Att utgå från mittenlängd låter sig ej göras då förböjningen till mkt stor del bestämmer läget Detta gör att man får acceptera att behöva ev. längdskillnad. Var noga med att kapa differensen innan allt är ordentligt ihoptryckt!
Det är faktiskt inte heller någon lek att trä på den obearbetade listen på benskölden. Har man otur är risken att man knäcker den. Man har bara ett försök!
Glöm inte att ta med tålamod till verkstan
.
Iom att jag, med glada tillrop från Micke Tropic(som lånade ut verktyg och lokal) och Ronnie, rullade på en list så har jag tillvägagångssättet i någorlunda färskt minne. Jag skulle jag vilja påstå att beskrivningen ovan är teoretiskt riktig men dessvärre aningen förenklad iaf med det verktyg jag använde. Det rackarns verktyget är nämligen inte liksidigt och går endast att köra åt ett håll.
På ena sidan kan man rulla listen från mitten och utåt. Men på den andra blir man tvungen att rulla mot mitten. Har kollat bild på originalverktyget och det ser i mina ögon identiskt ut som det jag använde. Detta verktyg trilskades lite och drog oerhört lätt ihop fullt med en gång. Kan orsaka gropar i listen. Lyckades också åstadkomma en liten lackskada på insidan då verktyg var lite vingligt och dessutom hade en gjutkant i godset. Mikael slipade bort den och sedan var det inget problem.
Att utgå från mittenlängd låter sig ej göras då förböjningen till mkt stor del bestämmer läget Detta gör att man får acceptera att behöva ev. längdskillnad. Var noga med att kapa differensen innan allt är ordentligt ihoptryckt!
Det är faktiskt inte heller någon lek att trä på den obearbetade listen på benskölden. Har man otur är risken att man knäcker den. Man har bara ett försök!
Glöm inte att ta med tålamod till verkstan

Tyvärr började den här tråden också handla om klämlisterna av aluminium (en helt annan sak), och nu går det ju inte heller att ändra och fylla på listan, men jag kompletterar med Ulma-list nummer 37 som passar smallframe.
Oj,
OT-infektion
. Bra referensinfo om Ulma iaf.
OT-infektion

Råkade få syn på ett litet urklipp på en eBay-auktion. Nya (och kända) siffror:
168 passar alltså på VL3 och VN2.
GT är lika med VGL1
Och två olika popolinolister: 250, och 261
168 passar alltså på VL3 och VN2.
GT är lika med VGL1