Kopplingskorg.

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
anz
Entusiast
Entusiast

Kopplingskorg.

Post by anz »

Jag har plockat isär motorn till min vespa 50R för första gången.
Allt gick bra förutom att jag får inte bort kopplingskorgen. Den tar emot i blockhalvan.

Hur får man bort det? axeln tar emot lagret och korgen tar emot i blocket.
primmy73
Entusiast
Entusiast

Post by primmy73 »

Om du roterar korgen ser du att en av "öppningarna" i korgen är större, den mot blocket så kommer den snällt, om du förstår vad jag menar.
Det är ändå tight men det går nog.
anz
Entusiast
Entusiast

Post by anz »

Tack, fick loss den direkt efter ditt tips!
En annan sak som har dykt upp är kopplingen. Jag har mekat nämligen hela dan!

Koppligen som satt i hade 3 lameller, när jag öppnade paketet med de nya lamellerna, så var det 4 lameller och förstärkt fjäder.

Jag har använt den förtärkta fjädern, samt satt i 3 lameller som förut, den 4:e lamellen får också plats, men det jag undrar över är ju om jag ska ha 4 lameller, eller bara 3. Gapet som blir över när man 4 lameller är ungefär 3-4 mm, eller lika mycket som en lamell, medan med 3 lameller är ju dubbelt så mycket.

Vad rekommenderas? och vad tjänar man på en förstärkt fjäder och 4 skivig koppling.
Mike Tropic
Lärling
Lärling

Post by Mike Tropic »

Sätt i den fjärde lamellen också, om du jämför dina nya mot de gamla så kommer du se att de nya är smalare. Det är meningen att man ska byta från 3 till 4 lameller med ditt kit för att få en starkare koppling(mindre risk för slir). Har du haft svampig kick innan är detta botemedlet för det problemet.
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
anz
Entusiast
Entusiast

Post by anz »

Tack vännen.
Jag mätte de gamla lamellerna och de låg på ca 2.5 mm och då var de slitna. De nya lamellerna ligger på bara 2 mm och är oanvända. Så det stämmer bra det du säger.

Fixar det imorgon!
Tusen tack för tipsen...
Liberto
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Liberto »

-BUMP-
Återupplivar denna tråd då jag har liknande problem. Men jag har inte ens fått loss kopplings korgen än. Hur sitter skiten fast egentligen? Lameller med fjäder är borta, det är alltså bara kopplings korgen jag vill ha loss.
Det är en Primavera -80
Tackar ödmjukast för hjälp
//Lambretta Luna Sport
//Vespa PX 200 E
//Vespa Primavera Race
Post Reply