Hur i hela fridens namn byter jag styrlåset på min V50? Jag fick tipset av en känd Vespahandlare att borra upp eländet men det har bara slutat i att en hylsa tidigare känd som styrlås sitter fast. Hur göra för att få loss?
Sedan undrar jag hur fabriksinställningen på en V50 förgasare ser ut.. sprang igång min innan jag plockade ner den och den gick mycket dåligt, tidigare ägare sa att han hade skruvat en del med förgasaren.
TACK!
Styrlås och förgasare - V50??
Styrlåset kan jag inte hjälpa dig med men kolla på http://www.scooterhelp.com/tips/body/locks.html, det är visseligen info om hur man gör det på en largeframe men ändå vissa tips.
Förgasare!
Är det en vanlig SHB 16/10 så ska det vara ett 48:s huvudmunstycke om den är otrimmad, sitter i mitten av flottörhuset.
Det enda som man kan skruva på från utsidan är justeringen för tomgången (på toppen) och en blandarskruv också den för tomgången. Öppna blandarsruven 1,5 varv, det är en vettig början, justera sedan tomgångsskruven så att du får en lagomt hög tomgång. Finjustra därefter blandarskruven så att tomgången blir stabil.
Lite hjälp kanske du kan få från http://website.lineone.net/~smallframes/index.htm
Lycka till.
//Vespalun
Förgasare!
Är det en vanlig SHB 16/10 så ska det vara ett 48:s huvudmunstycke om den är otrimmad, sitter i mitten av flottörhuset.
Det enda som man kan skruva på från utsidan är justeringen för tomgången (på toppen) och en blandarskruv också den för tomgången. Öppna blandarsruven 1,5 varv, det är en vettig början, justera sedan tomgångsskruven så att du får en lagomt hög tomgång. Finjustra därefter blandarskruven så att tomgången blir stabil.
Lite hjälp kanske du kan få från http://website.lineone.net/~smallframes/index.htm
Lycka till.
//Vespalun
Tipset från scooterhelp har jag redan spanat in, utan nåt vidare resultat.
Men tack för infon om blandarskruven!
Du råkar inte veta på ett ungefär vilket munstycke man ska ha om man ska byta vevparti till ett lite öppnare samt primärdrev och ljuddämpare? Jag har inte en aning, vet inte ens om man ska ha större eller mindre.
Tack!
Men tack för infon om blandarskruven!
Du råkar inte veta på ett ungefär vilket munstycke man ska ha om man ska byta vevparti till ett lite öppnare samt primärdrev och ljuddämpare? Jag har inte en aning, vet inte ens om man ska ha större eller mindre.

Tack!
Gjorde den "operationen" i våras och kan bara rekomendera dej att skaffa några huvudmunstycken (dom kostar bara 30-40 kr/st). Jag hade ett 48 munstycke som orginal och blev rekomenderad att gå upp till 54 eller 56. Efter bytet av vevparti, utväxling och ett ET3 blås så började jag med att stoppa i ett 56 munstycke, oj vad den bluddrade... Bytte munstycke och provkörde, flera gånger. Det hela slutade med att jag hade ett 50 munstycke på plats och maskinen gick som den skulle. Den bluddrar lite men det går att leva med, den svarar bra men känns lite svag. Toppfarten är c:a 45 - 50. Observera att jag har en standard cylinder, skaffar du en bättre cylinder så får Du förmodligen öka på munstycket upp mot 52 - 56.
Min förgasare är en standard SHB 16/10 och tändningen är standard 19 grader.
Lycka till!
//Vespalun
Min förgasare är en standard SHB 16/10 och tändningen är standard 19 grader.
Lycka till!
//Vespalun
Ja, visst är det bra att få hjälp 
Hoppas det löser sig för dej, jag hade också en massa frågor när jag startade upp detta med Vespa åkning. Har Du problem så hör av dej, kan kanske inte allt men har ev. nåt att komma med.
När Du är klar får Du gärna höra av dej, det är kul att köra hur det gick.
Hare bra!
//Vespalun

Hoppas det löser sig för dej, jag hade också en massa frågor när jag startade upp detta med Vespa åkning. Har Du problem så hör av dej, kan kanske inte allt men har ev. nåt att komma med.
När Du är klar får Du gärna höra av dej, det är kul att köra hur det gick.
Hare bra!
//Vespalun
Såklart! Slänger upp lite bilder också.
Men det lär dröja, är man arbetslös så är det inte fett i kassan direkt.
Sedan vet jag inte om jag vill ha en ultrarenoverad sak man bara vågar finköra eller om jag sak bygga mitt sedan länge tilltänkta bruksbygge med lite framtida ratbikestuk.
Får helt enkelt skaffa en till senare så jag kan ha både och.
Men det lär dröja, är man arbetslös så är det inte fett i kassan direkt.
Sedan vet jag inte om jag vill ha en ultrarenoverad sak man bara vågar finköra eller om jag sak bygga mitt sedan länge tilltänkta bruksbygge med lite framtida ratbikestuk.

Det var kalaslätt att byta styrlås insåg jag efter att ha bänt sönder halva moppen. 
Du tar bara och plockar loss aluminiumgrejen som sitter längst ut på låsmekanismen på ramen. Om du tittar under den så är det ett litet spår man kan placera en skruvmejsel och bända lite men ta det försiktigt, det är trots allt alu.
Sedan är det bara att ta ett lämpligt borr, 8mm tog jag och borra så långt det går och sen är det loss. Jag fick dock trycka lite på baksidan av låset för att det skulle hoppa ur men det går säkert att lösa på annat sätt om du inte råkar ha loss gaffeln.
Lycka till!

Du tar bara och plockar loss aluminiumgrejen som sitter längst ut på låsmekanismen på ramen. Om du tittar under den så är det ett litet spår man kan placera en skruvmejsel och bända lite men ta det försiktigt, det är trots allt alu.
Sedan är det bara att ta ett lämpligt borr, 8mm tog jag och borra så långt det går och sen är det loss. Jag fick dock trycka lite på baksidan av låset för att det skulle hoppa ur men det går säkert att lösa på annat sätt om du inte råkar ha loss gaffeln.
Lycka till!