30mm dellorto til T5 motor med 172cc??

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
ClausFox
Entusiast
Entusiast

30mm dellorto til T5 motor med 172cc??

Post by ClausFox »

Noen som har prøvd med 30mm gasser på 172cc? litt info om motor: T5 motor med malossi 172cc, motor var trimmet fra fabrikk, cosa clutsh og kort fjerde giear ovs....Men er det noen som har gjort/prøvd lignende?
For har kjøpt meg en 30mm delorto med malossi insug å kjører med 115dyse og skal ha nye dyse rør 262 og 264.
(har 28mm gasser)

det er orginal veiv, å når jeg prøvde 30mm gasser greide den ikke å forbrenne all bensinen så den gikk på høyt turtal et stund etter jeg hadde slippet gassen.
Å den nåla i gassern i midten den tok jeg å satte clipn nederst på, så pinnen var mindre nedi, da gikk den enda bedre eller da var den farlig å kjøre synes jeg! (men den gikk BRA! letta på hjulet fra 2 til 3 giear)

men da var det orginale dyse rør. Men det var en som sa det var pga veiva at den ikke forbrant all bensina å en som heter Jo Rogne som sa jeg skulle prøve noen andre dyse rør 262 og 264... men er det noen som vet? :smile:
Vespa Popolino Sportique Supreme 1964
Vespa popolino 1960
Vespa 50s 1972 (X)
Vespa popolino 1963

Claus Henrik Sc.
Svint1
Lärling
Lärling

Re: 30mm dellorto til T5 motor med 172cc??

Post by Svint1 »

Heisann Claus!

Det skal ikke være noe problem å kjøre med en 30-gasser på det oppsettet. -egentlig.

Men selvfølgelig må den dyses i forhold til oppsettet. Nå er den dyset til 221ccm, dvs nesten 50ccm mer en det du kjører med....

Ellers så er det selvfølgelig en begrensning i veiva på hvor mye bensin den klarer å bringe frem.

Når det gjelder at den henger på turtallet, så bør det forsvinne med riktig dysing.

Om ingen her inne vet riktig dysing (ikke jeg i alle fall), så kan du sjekke GSF, da det er mer vanlig oppsett i Tyskland..

Lykke til!
ClausFox wrote:Noen som har prøvd med 30mm gasser på 172cc? litt info om motor: T5 motor med malossi 172cc, motor var trimmet fra fabrikk, cosa clutsh og kort fjerde giear ovs....Men er det noen som har gjort/prøvd lignende?
For har kjøpt meg en 30mm delorto med malossi insug å kjører med 115dyse og skal ha nye dyse rør 262 og 264.
(har 28mm gasser)

det er orginal veiv, å når jeg prøvde 30mm gasser greide den ikke å forbrenne all bensinen så den gikk på høyt turtal et stund etter jeg hadde slippet gassen.
Å den nåla i gassern i midten den tok jeg å satte clipn nederst på, så pinnen var mindre nedi, da gikk den enda bedre eller da var den farlig å kjøre synes jeg! (men den gikk BRA! letta på hjulet fra 2 til 3 giear)

men da var det orginale dyse rør. Men det var en som sa det var pga veiva at den ikke forbrant all bensina å en som heter Jo Rogne som sa jeg skulle prøve noen andre dyse rør 262 og 264... men er det noen som vet? :smile:
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
nikmik
Entusiast
Entusiast

Post by nikmik »

Att den hänger kvar på höga varvtal tyder väl snarare på att den får tjuvluft någonstans? Här kan du kolla olika setups med din cylinder, välj 172 cc i menyn: http://www.setup-largeframe.de.vu/

-Niklas
Vespa SS 220 -65
Maicoletta 250 -56
Dürkopp Diana TSE 200 -60
Svint1
Lärling
Lärling

Post by Svint1 »

nikmik wrote:Att den hänger kvar på höga varvtal tyder väl snarare på att den får tjuvluft någonstans?
-Niklas
Ja.
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

Det behöver inte vara tjuvluft. Det räcker med att bestycka snålt för att den inte ska gå ner i varv när man släpper av.
/David
ClausFox
Entusiast
Entusiast

Post by ClausFox »

TakkTakk, ja det med turtall å dynser, jeg kjørte med 115dyse helesesongen med 28mm dellorto, det gikk kjempe fint. Men selvfølgelig fikk det litt mere bensin enn den trenger! Men burde jeg kansje legge på noen exstra dyser på bestillingen min? mindre eller større dyser da? når jeg skla ha det på 30mm gasseren.

Øyvind, du vet helt sikkert hvem Jo Rogne er, han fortalte meg at det var pga feil dyserør at den ikke fikk brent all bensin(med 30mm) Så jeg har bestilt nye og håper det vil fungere!!!

Men burde jeg bytte til fullcirkela veiv? tror du det vil gi noe mere efekt? for da kan jeg også ha på reed tror jeg? for har sett på sip, men de koster rundt 5000,-

:grin:
Vespa popolino 1960
Vespa 50s 1972 (X)
Vespa popolino 1963

Claus Henrik Sc.
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

det brukar vara för litet lågfartsmunstycke om den inte går ner i varv när man släpper på gasen
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Truls
Entusiast
Entusiast

Post by Truls »

Men lågfart påverkar inte mycket när man släppt gasen.

Så jag antar att det är luftskruven eller tomgångsskruven som inte är rätt inställd.

Det kollar man ifs lätt.

är den lättstartad när den är varm och väldigt svårstartad kall utan choke så är det för litet på tomgång.

Sen om den går väldigt fett kan man också få dom problemen på höga varvtal då bensinen som kommer inn i vevhuset fortfarande förångas.

Läs på lite om dysing och flattrottelförgasare så förstår du det hela bättre, kan vara lättare att få den inställd rätt då än att lyssna på råd från flera personer över nätet.

googla på dellorto och/eller mikuni tuning manual. annars så har dom flesta tvåtakts-trimninghandböcker också bra beskrivning om hur man ställer inn en förgasare rätt.
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
ClausFox
Entusiast
Entusiast

Post by ClausFox »

Truls wrote:Men lågfart påverkar inte mycket när man släppt gasen.

Så jag antar att det är luftskruven eller tomgångsskruven som inte är rätt inställd.

Det kollar man ifs lätt.

är den lättstartad när den är varm och väldigt svårstartad kall utan choke så är det för litet på tomgång.

Sen om den går väldigt fett kan man också få dom problemen på höga varvtal då bensinen som kommer inn i vevhuset fortfarande förångas.

Läs på lite om dysing och flattrottelförgasare så förstår du det hela bättre, kan vara lättare att få den inställd rätt då än att lyssna på råd från flera personer över nätet.

googla på dellorto och/eller mikuni tuning manual. annars så har dom flesta tvåtakts-trimninghandböcker också bra beskrivning om hur man ställer inn en förgasare rätt.
Var akkurat derfor jeg satt påigjen 28mm, får " problemen på höga varvtal då bensinen som kommer inn i vevhuset fortfarande förångas" å da turte jeg ikke mere. . . :grin: men tusen takk for rådene ;)
Vespa popolino 1960
Vespa 50s 1972 (X)
Vespa popolino 1963

Claus Henrik Sc.
ClausFox
Entusiast
Entusiast

Post by ClausFox »

Noen som vet hvor dyserør(Venturi Tubes) skal sitte? for har kjøpt nye, men vet da ikke hvor de skal vere :sad:
Vespa popolino 1960
Vespa 50s 1972 (X)
Vespa popolino 1963

Claus Henrik Sc.
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

Man skruvar ur huvudmunstycket, innanför sitter emulsionsröret. Skruvas ur med platt skruvmejsel precis som huvudmunstycket.
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
ClausFox
Entusiast
Entusiast

Post by ClausFox »

marre wrote:Man skruvar ur huvudmunstycket, innanför sitter emulsionsröret. Skruvas ur med platt skruvmejsel precis som huvudmunstycket.
takk, forsto ikke helt. sakal legge ut bilder av det i morra ;)
Vespa popolino 1960
Vespa 50s 1972 (X)
Vespa popolino 1963

Claus Henrik Sc.
mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

Hej Claus! Min norska kanske inte var något vidare så jag försöker på svenska istället. Om du byter till en förgasare med större diameter måste du gå upp i munstycksstorlek. Ditt 115 munstycke är för litet om det va ok till din 28 mm.

När motorn gått snålt ett tag blir den sjukt varm och då går den inte ner i varv direkt. Det är antagligen det du har märkt. När du lyfter nålen ökar flödet i hela kretsen huvudmunstycke, emulsionsrör, nål och nålmunstycke och då blir det även fetare mot full gas så det är därför det kändes bättre.

Dessvärre räcker det inte ända upp till full gas även om det gör lite skillnad även där. Är det egentliga problemet ett för litet huvudmunstycke och du istället höjer nålen för att kompensera går din scooter antagligen fett på halv gas, sedan hyffsat och sedan snålare och snålare upp till full.

Skruva ur emulsionsrören i båda förgasarna och kolla vad du har. Det kanske redan är rätt storlekar. Det finns inga standardmunstycken i en phbh så det kan sitta precis vad som helst i dom.
/David
freddarok
Entusiast
Entusiast

Post by freddarok »

marre wrote:Man skruvar ur huvudmunstycket, innanför sitter emulsionsröret.
Stopp, stopp, det sitter inget huvudmunstycke framför emulsionsröret, det är bara att skruva ut så fort skruven som håller flottörhuset är bortskruvad. Men frågan är om det är emulsionsrör/nålmunstycke som du avser med "venturi tube" Claus, jag väntar på bilder innan jag säger nåt annat, det kanske är den där delen som är pressad in i gasaren som nålmunstycket är ingängat i? (Som MB kallar "Spray tube" http://www.lambrettaspares.com/popup.ht ... bd9198.jpg)
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

Ja ursäkta under pluggen alltså!
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
freddarok
Entusiast
Entusiast

Post by freddarok »

Ja sak samma egentligen!
ClausFox
Entusiast
Entusiast

Post by ClausFox »

Et bilde av den jeg skrudde ut (er det dyserør?)
Image
Image

Her er de jeg fikk besjeom å kjøpe å den som jeg skrudde ut. (PS kjøpte 4 2forkjellige viste ikke hvem som passa ene med flat under del å den andre er lengere til venstre)
Image
Vespa popolino 1960
Vespa 50s 1972 (X)
Vespa popolino 1963

Claus Henrik Sc.
freddarok
Entusiast
Entusiast

Post by freddarok »

Hmm, ja det är ju inte samma som sitter i. Vad står det på dem, de i mitten kanske är kanske AQ nålmunstycken/spridare som är till PHBL gasaren? Inte är det AS eller AV som är till PHBH i alla fall, och uppenbarligen inte de till vänster heller.
mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

Phbg till vänster och phbl i mitten.

http://scooter-center.com/catalog/defau ... _4415_4427
/David
Post Reply