Hej, min första post på forumet, skickar upp en bild på Vespa motor.
jag köpte Vespan, en P200e 1980, förra året tyvärr var inte motorn i så bra skick både svänghjul vevaxel har jag behövt byta pga att någon försökt få bort dessa med slägga och stämjärn.
Kanske någon vet om insuget är bearbetat eller är original? ser borrat ut, men kanske ska vara så? försöker lägga upp ett galleri:
http://picasaweb.google.com/per.akutpoo ... #slideshow
Per
P200 motor
Heisann!
Er enig med Fritte at det kan se ut som om inntaket er åpnet frem mot sylinder.
-men hva slags sylinder og forgasser stod det på motoren når du kjøpte den? Trim eller original?
Forøvrig ser jeg at du bygger cut-down!?!
-har du flere bilder, evnt fortelle litt om planene?
Mvh
Ø
Er enig med Fritte at det kan se ut som om inntaket er åpnet frem mot sylinder.
-men hva slags sylinder og forgasser stod det på motoren når du kjøpte den? Trim eller original?
Forøvrig ser jeg at du bygger cut-down!?!
-har du flere bilder, evnt fortelle litt om planene?
Mvh
Ø
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
vespan har nog haft ett antal ägare, tror inte den jag köpte Vespa av hade rört motorn, då jag köpte den hade den allt original, cylinder förgasare, ljuddämpare, konstigt att den gick och den gick bra också, eftersom svänghjulet saknade kil och hade vridit sig, vissa lager var helt slut, som det i kolven, kopplingen satt lös med stora huggmärken efter mejsel.
Har satt på en beg. 210 Polini cylinder, med tillhörande topp, och har också ett rostfritt effekt system, samt en 26 mm Dellorto förgasare, vet inte om jag sätter på den nu. Alla lager osv är bytta, den har en ny cosa koppling, eftersom den gamla fick skrotas.
Det blir en cutdown, Vespan var väldigt dålig , saknade mycket delar/lister. Lika bra att rensa bort det som inte är så viktigt. Skar bort ganska mycket på skärmar och sidor, svetsade om och knackade till, måste sätta ihop den och se hur det stämmer och vad som ska ändras.
Måste ha en lägre sadel också, det saknar jag just nu.
Har inte fler bilder just nu, kan posta fler lite senare. Tänkte ta bygget i etapper, så jag får den på vägen i vår. Kanske lackerad svart, eller matt svart så länge...
Jag har inte bearbetat blocket än för cylindern , ska starta upp motorn först och se att allt fungerar, har en strokad vev som jag hade tänkt sätta på men få se hur jag gör med det, det visade sig att den Malossi reed-ventil som min bror köpte på Imola marknad i Italien inte passade till P200, vet inte vilken det är till, finns inget nummer på den så jag kan kolla. Den har ett tre bultars fäste men mindre än till 200:an.
Har satt på en beg. 210 Polini cylinder, med tillhörande topp, och har också ett rostfritt effekt system, samt en 26 mm Dellorto förgasare, vet inte om jag sätter på den nu. Alla lager osv är bytta, den har en ny cosa koppling, eftersom den gamla fick skrotas.
Det blir en cutdown, Vespan var väldigt dålig , saknade mycket delar/lister. Lika bra att rensa bort det som inte är så viktigt. Skar bort ganska mycket på skärmar och sidor, svetsade om och knackade till, måste sätta ihop den och se hur det stämmer och vad som ska ändras.
Måste ha en lägre sadel också, det saknar jag just nu.
Har inte fler bilder just nu, kan posta fler lite senare. Tänkte ta bygget i etapper, så jag får den på vägen i vår. Kanske lackerad svart, eller matt svart så länge...
Jag har inte bearbetat blocket än för cylindern , ska starta upp motorn först och se att allt fungerar, har en strokad vev som jag hade tänkt sätta på men få se hur jag gör med det, det visade sig att den Malossi reed-ventil som min bror köpte på Imola marknad i Italien inte passade till P200, vet inte vilken det är till, finns inget nummer på den så jag kan kolla. Den har ett tre bultars fäste men mindre än till 200:an.
Tipper det er til en smallframe, dvs en PK-motor...Per58 wrote: Malossi reed-ventil som min bror köpte på Imola marknad i Italien inte passade till P200, vet inte vilken det är till, finns inget nummer på den så jag kan kolla. Den har ett tre bultars fäste men mindre än till 200:an.
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
Exakt. Det är inget konstigt med det insuget. Det ser ut så på alla stora vespamotorer, iallfall alla jag tittat i och det är många. Det är inte snyggt, men det var så man gjorde på fabriken. End of story.
Mvh
Guran
Mvh
Guran
Truls wrote:Sluta nu pojkar.
Insuget ser ut så original!
Det är fräst ut med en pinnfräs billigt och effektivt.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Snyggt kapat! Den där ser ut att ha potential för att bli svinkool. Får jag önska att den blir låg och utan skärm? Lägg upp mer bilder när du har. Det här projektet skall följas!

En? Jag som trodde att om det var någon som inte missade en enda tråd här på forumet så var det du Fritte. Kisar du ibland när du läser?fritte wrote:Det låter som en scooterist här på forumet

/David
Låg nog? http://www.sip-scootershop.com/Products ... Vespa.aspxPer58 wrote:en lägre sadel vore bra
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst