Att köpa en vespa
-
- Drömmare
Att köpa en vespa
Hej. Här kommer en nybliven vespa ägare. Har läst i detta forum för att få en bild av vad man skall välja och vad man vill ha ut av sin Vespa, valet blev en gt 200 -04 med 600 mil på mätaren. Skulle köpa en GTS 125 -09 en bra cyckel verkade det den ende som hade en sådan var Cyckel bollen i helsingborg. Bara och åka dit och handla trodde jag, när jag kom fram och tittade på cyckeln så visade det sig att tillverknings året inte var -09 och att säljaren inte visste vilket år den var tillverkad! Hur som helst så hade den inte insprutning vilket tyder på att kanske det var en -07 vem vet. Jag frågade säljaren om han inte sålde cyckeln i år blir det då en -10 nästa år JA sa han då..... Köpte nu en beg på EM scooter i GBG istället hoppas det blir bra ha det så bra....
-
- Drömmare
Re: Att köpa en vespa
Visst men nya scootrar är inte reggade fören dom säljer dom..... inte helt oviktigt att veta när den är tillverkad så man vet vad man köper.Just a vespa wrote:Hej. Här kommer en nybliven vespa ägare. Har läst i detta forum för att få en bild av vad man skall välja och vad man vill ha ut av sin Vespa, valet blev en gt 200 -04 med 600 mil på mätaren. Skulle köpa en GTS 125 -09 en bra cyckel verkade det den ende som hade en sådan var Cyckel bollen i helsingborg. Bara och åka dit och handla trodde jag, när jag kom fram och tittade på cyckeln så visade det sig att tillverknings året inte var -09 och att säljaren inte visste vilket år den var tillverkad! Hur som helst så hade den inte insprutning vilket tyder på att kanske det var en -07 vem vet. Jag frågade säljaren om han inte sålde cyckeln i år blir det då en -10 nästa år JA sa han då..... Köpte nu en beg på EM scooter i GBG istället hoppas det blir bra ha det så bra....
GTS 125 Super (direktinsprutad) börjar inte att säljas förrän i slutet av april, och då i Italien, Frankrike m.fl. stora Vespa marknader. Den kommer inte att tas med i Reinhardts modellprogram för de nordiska marknaderna i år. Den svarta GTS 125 som Cyckelbollen i Hbg säljer för 36995 kr är importerad via Danmark, och är med all säkerhet en 2008.
-
- Entusiast
För den som letar efter GTS 125 är nog Cykelbollen enda återförsäljare i Sverige. Tror att de tar in dem från Danmark. Jag köpte min av dem på distans och fick den fraktad till Stockholm. Betalade inte förrän jag tagit emot den, vilket alltid är en bra princip. Det tog ungefär en vecka att få den inregistrerad, men bortsett från visst strul i samband med det (och att jag fick tjata några gånger innan jag fick servicehäftet) så är jag nöjd med Cykelbollen och euforisk över min GTS 125.
Gud har straffat mig för att jag tog Cykelbollen i försvar! Efter tre dagars slagregn har lite fukt samlats på glasets insida på instrumentpanelen. Jag visade detta för Börje på Vespaservice och fick veta att det har förekommit på vissa GTS 250 och att man bör byta packningen. När jag skulle beställa tid för garantreparation fick jag dock beskedet att GTS 125 inte är en modell som ingår i det officiella svenska Vespa-sortimentet och att Vespaservice inte längre tänker utföra garantireparationer på den modellen. Att den är köpt hos auktoriserad Vespa-återförsäljare i Sverige och kommer med servicehäftet från Reinhardt spelar tydligen ingen roll. Fruktansvärt trist att hamna i kläm på detta sätt. Hur ska man veta vilka modeller som är officiella eller ej när man handlar hos en svensk Vespa-återförsäljare. Nu ska jag allstå köra ner till Helsingborg för att få min garantireparation? Helt galet!
Till saken hör att Vespaservice gjorde ett garantijobb i höstas (bytte hastighetsmätarvajern) utan knorr. Men nu har de "sett över sina rutiner". Tack för kaffet!
Till saken hör att Vespaservice gjorde ett garantijobb i höstas (bytte hastighetsmätarvajern) utan knorr. Men nu har de "sett över sina rutiner". Tack för kaffet!
-
- Mästare
Är det inte så att återförsäljaren gör jobbet och får sedan betalt av Piaggio för det som är garantijobb? Om Piaggio då av någon anledning inte anser att det går på garanti så blir det EHR själva som får stå för fiolerna.
Om Vespaservice känner till problemet och har fixat det på andra hade jag låtit dem byta packningen och betalat (även om det är surt). Men kolla med Reinhardt om de verkligen inte har Europagaranti från Piaggio - det låter konstigt.
mvh/Henrik B
Om Vespaservice känner till problemet och har fixat det på andra hade jag låtit dem byta packningen och betalat (även om det är surt). Men kolla med Reinhardt om de verkligen inte har Europagaranti från Piaggio - det låter konstigt.
mvh/Henrik B
Garanti reparation ersätts bara av general agenten till de auktoriserade verkstäderna. I detta fall vill nog inte general agenten ersätta för en modell som inte ska ha funnits i Sverige.
Denna ersättning är övht såpass låg att EHR förmodligen inte ser en vits med det hela. Att anstränga sig att tänja på reglerna kostar mer än det smakar.
Jag misstänker tyvärr att man får antingen fixa sakerna själv och be Reinhart skicka upp reservdelar eller åker till cykelbollen som då ska ha något ansvar då de sålt maskinen och gjort en initial profit.
Denna ersättning är övht såpass låg att EHR förmodligen inte ser en vits med det hela. Att anstränga sig att tänja på reglerna kostar mer än det smakar.
Jag misstänker tyvärr att man får antingen fixa sakerna själv och be Reinhart skicka upp reservdelar eller åker till cykelbollen som då ska ha något ansvar då de sålt maskinen och gjort en initial profit.
Bara det är gjord av plåt så....
Jag tror Ehr driver med dig för att slippa hjälpa dig.mejiro wrote:Efter tre dagars slagregn har lite fukt samlats på glasets insida på instrumentpanelen. Jag visade detta för Börje på Vespaservice och fick veta att det har förekommit på vissa GTS 250 och att man bör byta packningen. När jag skulle beställa tid för garantreparation fick jag dock beskedet att GTS 125 inte är en modell som ingår i det officiella svenska Vespa-sortimentet och att Vespaservice inte längre tänker utföra garantireparationer på den modellen.
Allmänna reklammationsnämnden & konsumentombudsmannen kan mycket väl vara av samma uppfattning, fråga dom.

För något år sedan hände samma sak med en PX som såldes av EM, ej heller den var på svenska Vespas program. Den gången ställde Ehr upp med omfattande garantijobb, vad har ändrats?

Dom har börjat tänka affärsmässigt...?
/G
/G
fritte wrote:Jag tror Ehr driver med dig för att slippa hjälpa dig.mejiro wrote:Efter tre dagars slagregn har lite fukt samlats på glasets insida på instrumentpanelen. Jag visade detta för Börje på Vespaservice och fick veta att det har förekommit på vissa GTS 250 och att man bör byta packningen. När jag skulle beställa tid för garantreparation fick jag dock beskedet att GTS 125 inte är en modell som ingår i det officiella svenska Vespa-sortimentet och att Vespaservice inte längre tänker utföra garantireparationer på den modellen.
Allmänna reklammationsnämnden & konsumentombudsmannen kan mycket väl vara av samma uppfattning, fråga dom.![]()
För något år sedan hände samma sak med en PX som såldes av EM, ej heller den var på svenska Vespas program. Den gången ställde Ehr upp med omfattande garantijobb, vad har ändrats?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
-
- Entusiast
De ska bara se till att fixa ditt problem.
Enligt konsumentköplagen så är alla som bedriver yrkesmässig försäljning skyldiga att ge tre års garanti, oavsett om det är begagnat eller ej. (Kul för alla skumraskhandlare) Tror att den lagändringen gjordes 2002.
Har du desutom beställt bågen utan att titta på den innan så gäller distansköplagen, de ska fortfarande byta, reparera eller ersätta.
Jag blir så jävla förbannad på sådant här, när det ska säljas så är allt guld o gröna skogar, när det sedan gäller att ta ansvar för skiten man sålt då börjar man helt plötsligt dra öronen åt sig och hitta på massa konstiga regler. " inte ingår i det officiella svenska Vespa-sortimentet" fan det dummaste jag hört idag..
Jag har haft ett liknande problem då jag beställt en båt från en fifflarfirma i Laxå.
Mitt råd är att ta kontakt med ARN (Nej inte riddaren) Allmänna reklamationsnämnden och/eller konsumentombudsmannen. Ingen av dessa instanser är beslutande utan endast rådgivande.
Be om info och pappersutdrag på rådande lagstiftning och att de ska stryka under gällande paragrafer med märkpenna. Skicka nämnda urdrag till aktuell firma.
Du måste berätta hur detta slutar....
Enligt konsumentköplagen så är alla som bedriver yrkesmässig försäljning skyldiga att ge tre års garanti, oavsett om det är begagnat eller ej. (Kul för alla skumraskhandlare) Tror att den lagändringen gjordes 2002.
Har du desutom beställt bågen utan att titta på den innan så gäller distansköplagen, de ska fortfarande byta, reparera eller ersätta.
Jag blir så jävla förbannad på sådant här, när det ska säljas så är allt guld o gröna skogar, när det sedan gäller att ta ansvar för skiten man sålt då börjar man helt plötsligt dra öronen åt sig och hitta på massa konstiga regler. " inte ingår i det officiella svenska Vespa-sortimentet" fan det dummaste jag hört idag..
Jag har haft ett liknande problem då jag beställt en båt från en fifflarfirma i Laxå.
Mitt råd är att ta kontakt med ARN (Nej inte riddaren) Allmänna reklamationsnämnden och/eller konsumentombudsmannen. Ingen av dessa instanser är beslutande utan endast rådgivande.
Be om info och pappersutdrag på rådande lagstiftning och att de ska stryka under gällande paragrafer med märkpenna. Skicka nämnda urdrag till aktuell firma.
Du måste berätta hur detta slutar....
Last edited by skrevspark on Thu 18 Jun 2009, 14:02, edited 1 time in total.
-
- Entusiast
Det var ju din PX-maskin, varför tycker du att inte denna kund skall få samma upprättelse som du fick? Det verkar konstigt o ogint på något sätt.kejj wrote:Kan det vara just den PX-maskinen som skrämde dem till striktare regler?
Jag klandrar då inte deras agerande. De som sålt maskinerna får någon annan som städar efter dem men som inte delar vinsten.

Nu har jag snackat med Cykelbollen och de ställer sig helt oförstående till Vespaservices hållning. Vespan har tagits in genom Reinhardt som är generalagent för Skandinavien. Det är inte fråga om någon "sidoimport" och naturligtvis ska garantin gälla fullt ut. Att Reinhardt bara plockat in ett 50-tal GTS 125 till Skandinavien under 2008 gör inte modellen mindre "officiel". Jag blev hänvisad till Globen MC om Vespaservice fortsätter att konstra. Håller tummarna att detta ska lösas sig nu!
-
- Entusiast
Ja, handlar det om moderna Vespa så fungerar ju Globen MC minst lika bra.
Fritte jag ursäktar ingen. Jag tog bara upp min syn av hur de nog tänker.
Klart han ska ha samma chans. Mitt tips är Globen MC för moderna Vespa MC scooters.
Jag vill inte kasta smuts till höger o vänster om min gamla(nya) PX. Arn löste mina problem på ett korrekt sätt.
Återförsäljaren följde ARN's beslut. Slutdiskuterat.
Fritte jag ursäktar ingen. Jag tog bara upp min syn av hur de nog tänker.
Klart han ska ha samma chans. Mitt tips är Globen MC för moderna Vespa MC scooters.
Jag vill inte kasta smuts till höger o vänster om min gamla(nya) PX. Arn löste mina problem på ett korrekt sätt.
Återförsäljaren följde ARN's beslut. Slutdiskuterat.
Bara det är gjord av plåt så....
Har inte följt med till 100% här (haft annat för mig) men kan det vara så att Cykelbollen (lustigt firmanamn) inte har aktiverat din Vespa i garantisystemet??? kanske därför VespaService inte vill skruva med den, dom kanske inte ens fick betalt för förra garanti reparationen. Det är säljande handlare skyldighet att aktivera den för att garantin ska gälla, är det inte gjort kan igen handlare göra reklamationer på scootern, jag vet att många handlare är ganska dåliga på att göra det, har sett ett par Aprilia Mille (inte billiga hojar) där säljande handlare in aktiverat garanti och ägaren har fått vänta på att få garantijobb gjorda onödigt länge, tyvärr kan man inte i efterhand aktivera den om man inte har sålt den så kolla med både CykelBollen & Vespa Service om detta är anledningen....
DP says: Perre på Globen MC är polare och bra att ha med att göra.....
DP says: Perre på Globen MC är polare och bra att ha med att göra.....
Tog saken i egna händer och ringde C. Reinhardt i Danmark för att reda ut frågan. Jag kopplades till den ansvarige vid namn Tommy. Beskedet jag fick var att en Vespa GTS 125 som köpts hos den auktoriserade Vespa-återförsäljaren Cykelbollen naturligtvis omfattas av garanti och kan lämnas till valfri Vespaverkstad i Sverige för garantijobb. Verkstaden ersätts av Reinhardt för garantiarbetet. Det är alltså ingen som helst skillnad mot en GTS 250 eller GTS 300 utan GTS 125 är en "officiell modell" så länge den är såld via Reinhardts återförsäljarnätverk.
Ringde genast Vespaservice och nu var det inga problem att boka tid för garantireparationen. Håller tummarna för strulfri avslutning på denna lilla historia.
Ringde genast Vespaservice och nu var det inga problem att boka tid för garantireparationen. Håller tummarna för strulfri avslutning på denna lilla historia.
Packningen bytt hos Vespaservice i måndags. Hällregn i tisdags och nya vattendroppar på insidan av glaset :-( Visade upp den i morse och nu ska de beställa en helt ny mätarinsats. Inspektion av servicehäftet från Reinhardt visar dock att Cykelbollen inte satt sin återförsäljarstämpel i häftet. Tydligen något som är mycket viktigt (det är mycket man inte vet när man köper sin första Vespa!). Man blir tyvärr behandlasd som en andra klassens vespaägare när man kör den "halvofficiella" GTS 125 i Sverige och dessutom har fått en servicebok som saknar stämpel. Får ringa till Cykelbollen för att reda ut stämpelfrågan. The story continues...
Slängde iväg ett mail till Cykelbollen och de ringde upp mig redan efter några minuter och lovade att genast registrera min Vespa i servicedatabasen. Ägaren bad också om ursäkt för att detta inte skett tidigare. Då ska det väl inte finnas några skäl kvar för en auktoriserad Vespaverkstad att neka mig service och garantireparationer?