Klyva motorn, vad krävs?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
piaggio
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 59
Joined: Tue 06 Jan 2009, 18:18

Klyva motorn, vad krävs?

Post by piaggio »

Hej.
Behöver man ta bort koplingen för att klyva motorn? Har redan gjort det en gång jävla strul, måste jag göra det igen för att klyva motorn?
marre
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Sat 09 Sep 2006, 18:40
Location: Sweden

Post by marre »

Slägga och kofot, resten löser sig självt.
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

marre wrote:Slägga och kofot, resten löser sig självt.
eller så köper man en kopplingsavdragre
Federico
Bluesman
Lärling
Lärling
Posts: 343
Joined: Mon 17 Jul 2006, 14:54
Location: Sweden

Post by Bluesman »

"klyva motorn" kan vara mycket. Om du t ex enbart vill byta vev så kan du låta kopplingen (och hela växellåderiet) vara kvar, bara ta av primärdrevet på den sidan.

Vad för jobb ska du göra på den?

/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Rickard
Entusiast
Entusiast
Posts: 247
Joined: Sat 08 Nov 2008, 17:00
Location: Älmhult

Post by Rickard »

Jag kapar tråden...

Behöver inte kopplingspaketet bort då vev skall bytas?
Jag sitter i samma båt, började riva motorn igår, men stannade då jag inte har någon kopplingsavdragare ännu.

Jag skall byta: vev, primärdrev, packboxar samt lager
Kan då kopplingspaketet sitta kvar :?
Vespa 50/N -71
wanten
Administrator
Administrator
Posts: 537
Joined: Sat 08 Sep 2007, 11:54
Location: Stockholm

Post by wanten »

Rickard wrote:Jag kapar tråden...

Behöver inte kopplingspaketet bort då vev skall bytas?
Jag sitter i samma båt, började riva motorn igår, men stannade då jag inte har någon kopplingsavdragare ännu.

Jag skall byta: vev, primärdrev, packboxar samt lager
Kan då kopplingspaketet sitta kvar :?
Näe, det kan sitta kvar.
Vevaxeln och dess drev kan du ta bort utan att demontera kopplingen.

/Johan
Bluesman
Lärling
Lärling
Posts: 343
Joined: Mon 17 Jul 2006, 14:54
Location: Sweden

Post by Bluesman »

Hmm..primärdrevet består väl av både det lilla kugghjulet (på vevaxeln) och den stora kuggkransen (under kopplingskorgen, som väl då måste tas bort)?

Det räcker väl inte att byta bara det lilla drevet, väl?

Eller har jag fel nu?

/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
wanten
Administrator
Administrator
Posts: 537
Joined: Sat 08 Sep 2007, 11:54
Location: Stockholm

Post by wanten »

Sorry för mitt tidigare svar. Jag läste lite väl snabbt.
Du behöver, precis som du säger, ta bort kopplingen om du ska byta utväxlingen.

/Johan
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Primärdrevet är bara det drivande hjulet, primärhjulet är det drivna hjulet.
Tillsamman bildar de primärväxeln. :evil:
piaggio
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 59
Joined: Tue 06 Jan 2009, 18:18

Post by piaggio »

Tack för svaren.
Om man sätter på än 75cc cylinder måste man byta vev då eller funkar det med en portad orginal vev?
Rickard
Entusiast
Entusiast
Posts: 247
Joined: Sat 08 Nov 2008, 17:00
Location: Älmhult

Post by Rickard »

fritte wrote:Primärdrevet är bara det drivande hjulet, primärhjulet är det drivna hjulet.
Tillsamman bildar de primärväxeln. :evil:
Fattar nada nu :/
Har beställt nytt primärdrev från Erik på EM enligt 18/67 principen. Vad är det då jag kommer att få? Båda kuggkransarna eller bara det lilla hjulet? Jag har lite svårt att tänka mig hur ett 18 kugghjul kan få plats på samma ställe som där mitt 14 kugghjul sitter idag. Alltså får jag ett 18kugghjul tillsammans med ett nytt 67 kugghjul då? Eller :/
Vespa 50/N -71
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Rickard wrote: Har beställt nytt primärdrev från Erik på EM enligt 18/67 principen. Vad är det då jag kommer att få? Båda kuggkransarna eller bara det lilla hjulet? Jag har lite svårt att tänka mig hur ett 18 kugghjul kan få plats på samma ställe som där mitt 14 kugghjul sitter idag. Alltså får jag ett 18kugghjul tillsammans med ett nytt 67 kugghjul då? Eller :/
Eftersom 18/67 beskriver en växel får du troligtvls det, dvs båda. :grin:
Rickard
Entusiast
Entusiast
Posts: 247
Joined: Sat 08 Nov 2008, 17:00
Location: Älmhult

Post by Rickard »

men Erik kallar det "bara" för primärdrev...borde inte då han kalla det Primärväxel istället? Tror jag betalar en styv femhunking för det...för er som kan Vespa, så borde ni då kunna säga ut om det är ett litet eller litet+stort som jag får?!

Måste få tillägga, PIAGGIO: Förlåt för trådkapning. Du är väl inte intresserad av vårt dravel i din tråd...
Vespa 50/N -71
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Rickard wrote:men Erik kallar det "bara" för primärdrev...borde inte då han kalla det Primärväxel istället? Tror jag betalar en styv femhunking för det...för er som kan Vespa, så borde ni då kunna säga ut om det är ett litet eller litet+stort som jag får?!
Han menar båda, priset i en gammal SIP-katalog var € 45. :grin:
Rickard
Entusiast
Entusiast
Posts: 247
Joined: Sat 08 Nov 2008, 17:00
Location: Älmhult

Post by Rickard »

Spännande :D
Sicken dålig koll jag hade på detta...litade fullt ut på Erik, och han verkar då inte ha lurat mig :grin:
Vespa 50/N -71
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Rickard wrote:litade fullt ut på Erik :grin:
Kan du göra! :grin: :smile:
piaggio
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 59
Joined: Tue 06 Jan 2009, 18:18

Post by piaggio »

Nån som vet fall det funkar bra att köra 75cc race kubbe med bara trimm rör? funkar det med portad orginal vev eller ska man skaffa ny?
Post Reply