KRIS Vespa 50
KRIS Vespa 50
Tjena.
Jag pratade precis med EHR motor /Vespa Service som har beslutat att sluta mecka med Vespa 50 eftersom det blir för dyrt och tar för mkt tid.
Nu får jag ingen gnista av tändstiftet (Det är bytt) Är det någon som har några förslag på ingrepp? Eller någon i Sthlm som inte har för mkt att göra med sina egna maskiner som skulle vara villig att fixa lite?
Pe
Jag pratade precis med EHR motor /Vespa Service som har beslutat att sluta mecka med Vespa 50 eftersom det blir för dyrt och tar för mkt tid.
Nu får jag ingen gnista av tändstiftet (Det är bytt) Är det någon som har några förslag på ingrepp? Eller någon i Sthlm som inte har för mkt att göra med sina egna maskiner som skulle vara villig att fixa lite?
Pe
Hej,
Vad jag skulle göra till att börja med är att stoppa in ett lillfinger i gummihatten som ska sitta på tändstiftet och sedan röra kicken neråt med den andra fria handen. får du stötar nu så kan felet vara ett kontaktproblem mellan gummihatt och tändstift.
Kontrollera att avstängningsknappen fungerar som den ska och att du inte har kortis (fukt?) där eller nånannastans.
Om inget av ovanstående fungerar så kan du kontrollera att du får rätt avstånd mellan brytarspetsarna (se bild nedan på grejjerna som säras då motorn går runt) rätt avstånd ska vara 0.3-0.5 mm om jag minns rätt, är inte avståndet riktigt så kan detta ställas in med en skruv som sitter i anslutning till dessa. På min v50 så kan detta göras utan att behöva ta av svänghjulet eftersom det finns ett litet njurformat titthål. Det är väldigt små avstånd så det kan vara svårt att se ibland. Hoppas på att det är något av dessa fel, annars så finns det ganska så mycket skrivet i ämnet. så du kommer nog att fixa det ska du se
ett tips är att kolla in följande: http://www.scooterhelp.com/tips/timing/ ... .over.html

Vad jag skulle göra till att börja med är att stoppa in ett lillfinger i gummihatten som ska sitta på tändstiftet och sedan röra kicken neråt med den andra fria handen. får du stötar nu så kan felet vara ett kontaktproblem mellan gummihatt och tändstift.
Kontrollera att avstängningsknappen fungerar som den ska och att du inte har kortis (fukt?) där eller nånannastans.
Om inget av ovanstående fungerar så kan du kontrollera att du får rätt avstånd mellan brytarspetsarna (se bild nedan på grejjerna som säras då motorn går runt) rätt avstånd ska vara 0.3-0.5 mm om jag minns rätt, är inte avståndet riktigt så kan detta ställas in med en skruv som sitter i anslutning till dessa. På min v50 så kan detta göras utan att behöva ta av svänghjulet eftersom det finns ett litet njurformat titthål. Det är väldigt små avstånd så det kan vara svårt att se ibland. Hoppas på att det är något av dessa fel, annars så finns det ganska så mycket skrivet i ämnet. så du kommer nog att fixa det ska du se

ett tips är att kolla in följande: http://www.scooterhelp.com/tips/timing/ ... .over.html

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Patrik</i>
<br />Tjena.
Jag pratade precis med EHR motor /Vespa Service som har beslutat att sluta mecka med Vespa 50 eftersom det blir för dyrt och tar för mkt tid.
Nu får jag ingen gnista av tändstiftet (Det är bytt) Är det någon som har några förslag på ingrepp? Eller någon i Sthlm som inte har för mkt att göra med sina egna maskiner som skulle vara villig att fixa lite?
Pe
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Tråkigt att Vespa Service inte fixar alla typer av Vespor lägre.
Men det är såklart svårt att fixa tändningsrelaterade fel. Kan ju vara allt från glappkontakt någonstans till dyra delar som måste bytas. Hur man än gör så tar det en massa timmar att hitta felet, detta plus eventuella delar.
Egentligen är det nog samma problem med större Vespor när felet väl dyker upp, skillnaden är att de större (MC/reggade) mer eller mindre varit tvugna att hållas i hyfsat skick för att klara besiktingen. Riktiga Vespa ras har på så sätt sorterats ut, men en moped kan ju köras tills den är i extremdåligt skick.
EHR har säkert märkt att de Vespa 50 som kommer in är i så pass dåliga att en service eller renovering skulle kunna bli många gånger dyrare än mopens värde eller inköpspris.
Tråkigt är det, tyvärr hjälper det inte dig som kanske har det där enklare felen på din moppe, det är bara min teori om varför EHR slutat ta in V50.
Men var inte rädd för att meka lite själv om du har möjlighet att göra det, tändingen sitter ganska lättåtkomligt och kan vara en bra början. Börja med de enklaste sakerna först som att kolla kablarna från och till tändspolen, inspektera brytaren, kolla så att den öppnar och stänger. Eventuellt får du skruva av svänghjulet för att kolla kabelödningar m.m.
till sist: bomba forumet med frågor.
lycka till
Federico
<br />Tjena.
Jag pratade precis med EHR motor /Vespa Service som har beslutat att sluta mecka med Vespa 50 eftersom det blir för dyrt och tar för mkt tid.
Nu får jag ingen gnista av tändstiftet (Det är bytt) Är det någon som har några förslag på ingrepp? Eller någon i Sthlm som inte har för mkt att göra med sina egna maskiner som skulle vara villig att fixa lite?
Pe
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Tråkigt att Vespa Service inte fixar alla typer av Vespor lägre.
Men det är såklart svårt att fixa tändningsrelaterade fel. Kan ju vara allt från glappkontakt någonstans till dyra delar som måste bytas. Hur man än gör så tar det en massa timmar att hitta felet, detta plus eventuella delar.
Egentligen är det nog samma problem med större Vespor när felet väl dyker upp, skillnaden är att de större (MC/reggade) mer eller mindre varit tvugna att hållas i hyfsat skick för att klara besiktingen. Riktiga Vespa ras har på så sätt sorterats ut, men en moped kan ju köras tills den är i extremdåligt skick.
EHR har säkert märkt att de Vespa 50 som kommer in är i så pass dåliga att en service eller renovering skulle kunna bli många gånger dyrare än mopens värde eller inköpspris.
Tråkigt är det, tyvärr hjälper det inte dig som kanske har det där enklare felen på din moppe, det är bara min teori om varför EHR slutat ta in V50.
Men var inte rädd för att meka lite själv om du har möjlighet att göra det, tändingen sitter ganska lättåtkomligt och kan vara en bra början. Börja med de enklaste sakerna först som att kolla kablarna från och till tändspolen, inspektera brytaren, kolla så att den öppnar och stänger. Eventuellt får du skruva av svänghjulet för att kolla kabelödningar m.m.
till sist: bomba forumet med frågor.
lycka till
Federico
Jag har inget luftfilter till min vespa men den fungerar ändå.
En gång när jag hade gnista men motorn vägrade starta så ökade jag avståndet mellan brytarspetsarna och inbillade mig då att jag fick en kraftigare gnista och den tände bättre (obs KAN ha varit inbillning).
hur ser gnistan ut? syns den bra (som en tändare ungefär) eller är den knappt synlig?
En gång när jag hade gnista men motorn vägrade starta så ökade jag avståndet mellan brytarspetsarna och inbillade mig då att jag fick en kraftigare gnista och den tände bättre (obs KAN ha varit inbillning).
hur ser gnistan ut? syns den bra (som en tändare ungefär) eller är den knappt synlig?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by crispin</i>
<br />
En gång när jag hade gnista men motorn vägrade starta så ökade jag avståndet mellan brytarspetsarna och inbillade mig då att jag fick en kraftigare gnista och den tände bättre (obs KAN ha varit inbillning).
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Avståndet ska inte påverka gnistans styrka, däremot kan man miska elektrodavståndet på tändstiftet, helt enkelt knacka ihop det lite.
om man har för stort brytaravstånd så änras förtändningen till det sämre (man minskar förtändingen med x-antal grader), man kan p.g.a detta få startproblem. avståndet bör inte vara större än 0,50. (detta under förutsättning att tändplattan står rätt såklart.)
Vad är ditt problem Patrik? missade det förutom att du inte fick gnista
Federico
<br />
En gång när jag hade gnista men motorn vägrade starta så ökade jag avståndet mellan brytarspetsarna och inbillade mig då att jag fick en kraftigare gnista och den tände bättre (obs KAN ha varit inbillning).
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Avståndet ska inte påverka gnistans styrka, däremot kan man miska elektrodavståndet på tändstiftet, helt enkelt knacka ihop det lite.
om man har för stort brytaravstånd så änras förtändningen till det sämre (man minskar förtändingen med x-antal grader), man kan p.g.a detta få startproblem. avståndet bör inte vara större än 0,50. (detta under förutsättning att tändplattan står rätt såklart.)
Vad är ditt problem Patrik? missade det förutom att du inte fick gnista
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Patrik</i>
<br />Det stora problemet är att den inte startar. Men när jag skulle starta den sist så fick jag en avgasknall om det kan vara till någon ledtråd?
Pe
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
knall kan vara tändningsfel. har du kört den på länge? är soppan kass?
Federico
<br />Det stora problemet är att den inte startar. Men när jag skulle starta den sist så fick jag en avgasknall om det kan vara till någon ledtråd?
Pe
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
knall kan vara tändningsfel. har du kört den på länge? är soppan kass?
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Patrik</i>
<br />Ska testa med startgas. Men jag kör den annars varje dag så dålig soppa borde det inte vara.
Pe
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
hur ser stiftet ut? är det blött? eller torrt? (får den soppa?)
Federico
<br />Ska testa med startgas. Men jag kör den annars varje dag så dålig soppa borde det inte vara.
Pe
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
hur ser stiftet ut? är det blött? eller torrt? (får den soppa?)
Federico
Det händer ju någon gång att flottören hänger sig eller att det blivit luftlås i bränsleledningen i sb m att man skiftat till reservtank. Om soppan kommer fram t förgasaren (lossa slangen o kolla), testa att knacka lite lätt med ett metallverktyg på förgasaren - om Du inte vill montera ur den direkt - full choke, kicka ett par gånger o sniffa i blåset eller kolla om stiftet blivit fuktigt. Ibland gör en liten vattendroppe i botten på flottörhuset bus genom att den spärrar för bensin till huvudmunstycket, detta gör vanligen att Vespan bråkar vid pådrag, inte att den vägrar starta.
Dag
Dag
"bränsleledningen i samband med" tror jag dag menar (först tänkte jag "bränsleledningen i styrbord motor" men efter övervägande tog jag bort det som möjlighet.
du borde nog enligt min mening kolla igenom soppaflödet från tank till och med förgasaren. jag skulle tro att du har s**t (eller vatten) någonstans.
börja uppifrån, dvs kolla att soppan kan rinna obehindrat från tanken, att slangen inte viker sig eller är för lång.
kolla att förgasaren är rätt inställd
Gör rent förgasaren och byt ut de munstycken (små mässingsgrejjer med hål i som sitter iskruvade här och var) som du inte kan rengöra med högtrycksluft. munstycken är i regel rätt så billiga, passa på att köpa ett soppafilter om du inte redan har det.
om du inte vill börja skruva i förgasaren och förutsatt att flödet fungerar som det ska från tanken kanske du kan byta förgasare med nån vespakompis och kolla om det ger nån skillnad.
du borde nog enligt min mening kolla igenom soppaflödet från tank till och med förgasaren. jag skulle tro att du har s**t (eller vatten) någonstans.
börja uppifrån, dvs kolla att soppan kan rinna obehindrat från tanken, att slangen inte viker sig eller är för lång.
kolla att förgasaren är rätt inställd
Gör rent förgasaren och byt ut de munstycken (små mässingsgrejjer med hål i som sitter iskruvade här och var) som du inte kan rengöra med högtrycksluft. munstycken är i regel rätt så billiga, passa på att köpa ett soppafilter om du inte redan har det.
om du inte vill börja skruva i förgasaren och förutsatt att flödet fungerar som det ska från tanken kanske du kan byta förgasare med nån vespakompis och kolla om det ger nån skillnad.