P200 - Squish

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

P200 - Squish

Post by Hedge »

Måste bara dubbelkolla med andra som mätt upp sina P-PX'ars squish:

Kan det verkligen vara möjligt att dom har över 2mm i squish? Jag har satt ner det fetaste lödtennet jag har, och det blir knappt nuddat av kolven vid Ö.D = 2.1mm i squish. Och det är utan fot- och toppackning.

Någon?

/G
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Re: P200 - Squish

Post by Federico »

Hedge wrote:Måste bara dubbelkolla med andra som mätt upp sina P-PX'ars squish:

Kan det verkligen vara möjligt att dom har över 2mm i squish? Jag har satt ner det fetaste lödtennet jag har, och det blir knappt nuddat av kolven vid Ö.D = 2.1mm i squish. Och det är utan fot- och toppackning.

Någon?

/G
jag fick 2,2 på en PX 200 motor (med fotpackning (alu-packningen), ingen topp-packning)
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

kolven vänder väl före cylindernloppets slut på P? :sad:
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Re: P200 - Squish

Post by Hedge »

Men det är ju...dåligt. :( Jag vill ha 1.1mm. Argh.

/G
Federico wrote:
Hedge wrote:Måste bara dubbelkolla med andra som mätt upp sina P-PX'ars squish:

Kan det verkligen vara möjligt att dom har över 2mm i squish? Jag har satt ner det fetaste lödtennet jag har, och det blir knappt nuddat av kolven vid Ö.D = 2.1mm i squish. Och det är utan fot- och toppackning.

Någon?

/G
jag fick 2,2 på en PX 200 motor (med fotpackning (alu-packningen), ingen topp-packning)
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Re: P200 - Squish

Post by Federico »

det tyckte trimgurun från göteborg också på 90-talet och svarvade av toppen 1mm. vill minnas att 1 extra hk utlovades och bättre vrid, ytterligare en hk med sito+.

sålde inte EM dessa XP toppar på den tiden?

Hedge wrote:Men det är ju...dåligt. :( Jag vill ha 1.1mm. Argh.

/G
Federico wrote:
Hedge wrote:Måste bara dubbelkolla med andra som mätt upp sina P-PX'ars squish:

Kan det verkligen vara möjligt att dom har över 2mm i squish? Jag har satt ner det fetaste lödtennet jag har, och det blir knappt nuddat av kolven vid Ö.D = 2.1mm i squish. Och det är utan fot- och toppackning.

Någon?

/G
jag fick 2,2 på en PX 200 motor (med fotpackning (alu-packningen), ingen topp-packning)
Federico
Truls
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:52
Location: Sweden

Post by Truls »

PX200 har 3,6-3,8 mm squish.
P200 har 3,0 mm.

Nu mens du redan mäter Göran. Kan du kolla hur djup spalten är i topplocket? Vad har topplocket för nummer?

Fredrik? Vad var det för nummer på topplocket du mätte till 2,2?

mvh
Truls
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
mavio
Lärling
Lärling
Posts: 375
Joined: Wed 15 Oct 2003, 18:37
Contact:

Post by mavio »

I med en 60-vev! :evil:
/David
Truls
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:52
Location: Sweden

Post by Truls »

Skulle du vilja köra 13:1 i komp med originalkolven, David?

Svarva ur toppen eller köp en MMW topp till malossi eller polini.
En ok trimtopp funkar aldeles utmärkt på en originalcylinder!
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
mavio
Lärling
Lärling
Posts: 375
Joined: Wed 15 Oct 2003, 18:37
Contact:

Post by mavio »

Nej tack. Jag kör helst inte orginalnågonting. :wink:
/David
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Kan man ens kalla det tvåtaktsmotor med nästan 4mm i squish? Är inte det snarare en tändkulemotor... ;)

Jag har dragit toppen, men jag funderar på att kolla om man kan ta ner den med 1mm, för det känns ju risigt att ha lekskolesquish på en motor som är så lågt trimmad i övrigt. Så plockar jag av den igen ska jag mäta och ge dig numret.

Spalten du pratar om, vad menar du? Höjden på kanten runt squishbandet eller?

/G
Truls wrote:PX200 har 3,6-3,8 mm squish.
P200 har 3,0 mm.

Nu mens du redan mäter Göran. Kan du kolla hur djup spalten är i topplocket? Vad har topplocket för nummer?

Fredrik? Vad var det för nummer på topplocket du mätte till 2,2?

mvh
Truls
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Truls
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:52
Location: Sweden

Post by Truls »

Jag menade hur mycket av squishen som ligger i topplocket, alltså hur mycket marginal du har att plana utan att ta av klämspalten.

jag skulle gissa på 2,1?

mvh
Truls
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
Post Reply