Ett märkligt fynd, ytterst märkligt

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Mr_bakiz
Nybörjare
Nybörjare

Ett märkligt fynd, ytterst märkligt

Post by Mr_bakiz »

God dag!

Jag och en god vän till mig tog oss en tripp till en by i närheten för att ta oss en titt på diverse smått och gott till den vespa jag under senare dagar börjat renovera.

Jag hade fått information om att delarna jag skulle inhnadla passade en gl150.

Till min förvåning var det en annan kolv jag inhandlat. Cylinderna jag köpt var även lite uppborrad, elelr något var i alla fall annorlunda med den.

Kolven som suttit monterad i min motor har ju en plan "topp". Den är alltså inte konsitg i formen. Utan den är en cylinderformad kolv med två ändar och den övre änden är plan.

men denna.. hmm. Den var inte alls som jag förväntade mig, den var annorlunde, mycket annorlunda. Även tyopplocket var lite annorlunda.

Nåväl vad är detta för kolv? Är det ens en vespa-kolv?

Image

Image

Som sagt, cylindrarna ser likadana ut. Men "fodret" i den nyköpta cylindern är borta. Detta gör att den är lite större.

Kolven går väldigt tajt i cylindern. Inte alls som det som är monterat. Går det ha det såhär, eller ska det åtgärdas?

Märkligt, ytterst märkligt!

Med Vänlig hälsningar

Torleif och hans blåsorkester!
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Sådana kolvar sitter det på äldre Vespa, exempelvis Touring 1959 - 62. Möjligtvis även senare.
Den mystiska formen är till för att färskgasen inte ska gå direkt från insuget till avgasporten.

/Jörgen
Mr_bakiz
Nybörjare
Nybörjare

Post by Mr_bakiz »

OKej.. Min är en 63:a.

men tror ni det funkar att köra på denna kolv, om man har cylindern och toppen också? Eller är den sämmre?

Och hur tätt får kolven ligga i cylindern? Ska man borra upp lite om det är för tätt?
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Sätt i en lös kolvring i cylindern. Mät gapet i kolvringen med ett bladmått. Det ska vara max 0,3 mm.
Tänk också på att vända "näsan" på kolven rätt. annars får du en kraftig effektförlust och hög bensinförbrukning.

/Jörgen
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Piaggio bytte kolv/topp på sina 150cc modeller någon gång 1962-63.

Vad jag vet så ska det inte vara något "foder" i den där typen av cylindrar, det är bara gjutjärn som man borrat.

stopp-pinnen för kolvringen ser ut att sticka ut en bit på kolven, kolla så att den inte sitter löst.

kolvspelet kan du mäta med bladmått på en sida om kolven när den ligger i loppet utan kolvringar. har tyvärr ingen siffra för 150 touring.

Federico
Post Reply