Rengöra svänghjulet?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
johansjogren
Entusiast
Entusiast
Posts: 229
Joined: Thu 08 Jan 2009, 12:58
Location: Göteborg
Contact:

Rengöra svänghjulet?

Post by johansjogren »

På min vespa så finns det en ful detalj. Någon tidigare ägare har lyckats få färg på svänghjulet. När motorn renoverades så gjordes det inte rent.

Frågan blir. Kan man sätta sig med dremeln och bara putsa direkt på plats eller är det känsligt om det kommer in damm i motorn?

Fråga två är om det krävs specialverktyg för att ta av det? Ser lite ut som att det bara är att lossa kåpan som är över och de fyra bultarna men jag blir inte riktigt klok på manualen.


Image
anders2011
Lärling
Lärling
Posts: 353
Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
Location: Stockholm
Contact:

Post by anders2011 »

Det du ser är inte svänghjulet utan fläkten som sitter monterad ovanpå svänghjulet. Du tar enkelt bort den genom att ta bort de 4 muttrarna så kan du slipa och putsa bäst du vill på behörigt avstånd från motorn.

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
johansjogren
Entusiast
Entusiast
Posts: 229
Joined: Thu 08 Jan 2009, 12:58
Location: Göteborg
Contact:

Post by johansjogren »

Där ser man hur bra jag är på att läsa manual ;)

Men det är då bara att ta av kåpan över motorn, kåpan framför fläkten och sedan lossa på de 4 bultarna på fläkten?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

johansjogren wrote:Där ser man hur bra jag är på att läsa manual ;)

Men det är då bara att ta av kåpan över motorn, kåpan framför fläkten och sedan lossa på de 4 bultarna på fläkten?
de fyra bultarna sitter sedan med speciallåsbrickor som är vikta i ett litet hål på fläkten sedan uppvikta mot sexkantskallen. du kanske inte har dem kvar, eventuellt kan loctite ersätta dem.
Federico
johansjogren
Entusiast
Entusiast
Posts: 229
Joined: Thu 08 Jan 2009, 12:58
Location: Göteborg
Contact:

Post by johansjogren »

Ok. Tack för tipset.
Bluesman
Lärling
Lärling
Posts: 343
Joined: Mon 17 Jul 2006, 14:54
Location: Sweden

Post by Bluesman »

Tvätta bort färgresterna med thinner (för fläkten är väl i metall?). Finns ingen anledning att gå på med mer mekanisk påverkan.

/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
johansjogren
Entusiast
Entusiast
Posts: 229
Joined: Thu 08 Jan 2009, 12:58
Location: Göteborg
Contact:

Post by johansjogren »

Jo jag tänkte prova något sånt först men den verkar sitta rackarns hårt. Funderar på om det är någon speciallack av någon sort. Ska bli helgprojekt iaf.

Ska försöka få in en ordentlig provkörning först bara om det inte är för kallt ;)
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

Du kan nog lungt ta bort färgen med dremel eller vad du vill medan fläkten sitter kvar om du tycker det är enklast så. Lite skit som ramlar ner i kyltunneln blåser fläkten bort eller även om det ligger kvar någonstans gör det ingen skada.

Om motorn vore så känslig för lite skit så skulle de bli problem så fort man körde på en dammig väg.

Har du provad att skrapa med en mejsel eller kniv?

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Prova med Svinto, stålull. :grin:
marre
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Sat 09 Sep 2006, 18:40
Location: Sweden

Post by marre »

Flügger färgborttagning har ja använt på riktigt svåra lacker, det bara ramlar av och jag har använt de på alu utan att ytan påverkas nånting så ja kan nästan garantera dig att det funkar.
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
johansjogren
Entusiast
Entusiast
Posts: 229
Joined: Thu 08 Jan 2009, 12:58
Location: Göteborg
Contact:

Post by johansjogren »

Det gick faktiskt ganska bra med thinner, skrapa och svinto. Fick bort det synligaste så. Ska ta isär och rengöra noggrannare i helgen. Det är faktisk ett riktigt tjockt lager färg på alla flänsar..
johansjogren
Entusiast
Entusiast
Posts: 229
Joined: Thu 08 Jan 2009, 12:58
Location: Göteborg
Contact:

Post by johansjogren »

Under stora mängder smuts så är allt gulmålat med tjock lackfärg. Var det modernt att måla motorn under något årtionde?

Appropå speciallåsbrickorna så verkar dom ha blivit ersatta av vanliga låsbrickor under någon renovering.
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Vad gäller svänghjulsbrickorna kan jag bara, precis som någon annan tidigare gjort i an annan tråd, rekommendera Nord-Lock brickorna som låser utmärkt trots att man inte tar i för kung och fosterland.

Vanliga låsbrickor funkar, men risken med svänghjulet är att man måste spänna bultarna så hårt för att pressa ihop låsbrickan att man drar sönder gängorna. Annars kan man klippa till originalbrickornas form ur tunn mässingsplåt.

mvh/HB
Erling

Post by Erling »

henrikborjeson eller någon annan kunnig!

Hej!

Nordlock-brickorna verkar onekligen bra - fungerar ett lägre åtdragningsmoment även på andra ställen än svänghjulet/fläkten.
Hjulbultar, framsving mm. !


Det är ju bra att slippa "dra för kung och fosterland" när man oftast handskas med aluminium och andra sköra/gamla/lite skadade gäng!

Återförsäljaren hos mig pratade om ett ca pris på 8, 50 kr st !!!!
Saftigt pris - eller va???

Erling
Post Reply