Svensk Svalan flyger igen?
Svensk Svalan flyger igen?
Jag har hittat en svensk scooter, en Svalan byggd av Maskinaktiebolaget John Ericsson i Falun. Byggåret rör sig kring 1954-1955, väldigt få byggdes. I samma fabrik byggdes snarlika Apollo Biet, ja vi pratar "dekaltrimning". Eller lite mer, Biet hade dubbla lyktor på framskärmen medan Svalan hade en vid styret.
Vet någon mer? Är det någon som har en likadan?
Ska väl tilläggas att jag köpte den i delar.
Vet någon mer? Är det någon som har en likadan?
Ska väl tilläggas att jag köpte den i delar.
Jah Seagrove
http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
Ja, så här började det hela. Bilder på mitt vrak, en "scrooter", och vad man kan använda thinner till:
http://community.classicmotor.se/blogs/ ... s-fel.aspx
En väldig tur att sadel och "sockerbit" är så fina.
http://community.classicmotor.se/blogs/ ... s-fel.aspx
En väldig tur att sadel och "sockerbit" är så fina.
Jah Seagrove
http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
Groovy, Ola Lång! Självklart hoppas jag kunna behålla min Svalan i schysst slitet skick. Typades inte förrän 1959 fast årsmodellen är 1955! De sprang inte ut ur försäljningslokalen direkt...
Det vore trevligt att göra Peder N:s bekantskap för ev foton, sprängskisser med mera. Mitt ex demonterades för minst 20 år sedan, sedan har den bara lagrats.
Läge för en sektion inom SSK? Fast Apollo-folket får bilda en egen.
Det vore trevligt att göra Peder N:s bekantskap för ev foton, sprängskisser med mera. Mitt ex demonterades för minst 20 år sedan, sedan har den bara lagrats.
Läge för en sektion inom SSK? Fast Apollo-folket får bilda en egen.
Jah Seagrove
http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/

Dutti ponke! Kan lägga ut bilder själv...
Så här såg det ut när jag med thinner försiktigt tog bort den blå blaffan någon målat över loggan.
De hemborrade hålen har jag sett på en annan Svalan scooter. Frågan är om fabriken gick ut med servicemeddelande om att borra hålen för att försöka få ordning på den problematiska kylningen av JB-motorn. Någon som vet?

Jah Seagrove
http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
Peders saknar de där hålen. Han har kvar det rätta baklyset!
Du får väl komma på årsmötet och besöka garaget i samma sväng vetja.
Peders maskin har stått i ett hönshus på öland sedan början på 60-talet har jag för mig. Bilden är tage på första uppstarten efter uppsmörjning.
Dom var rätt så veka i ramen och gick tvärt av om ägarna var folk med vurm för julbord och bearnaisesoffebeteende.
Du får väl komma på årsmötet och besöka garaget i samma sväng vetja.
Peders maskin har stått i ett hönshus på öland sedan början på 60-talet har jag för mig. Bilden är tage på första uppstarten efter uppsmörjning.
Dom var rätt så veka i ramen och gick tvärt av om ägarna var folk med vurm för julbord och bearnaisesoffebeteende.
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Tanken föresvävade mig - att besöka Linköping menar jag.
Saken är den att en mig väldigt närstående fyller alldeles för många och jämna år just exakt dagen för årsmötet.
När jag pratade med förste ägaren till min Svalan karakteriserade han den som "racklig, vinglig, smäckig". Och då var han 1959 ett ungt och smärt kontorsbud!
Saken är den att en mig väldigt närstående fyller alldeles för många och jämna år just exakt dagen för årsmötet.
När jag pratade med förste ägaren till min Svalan karakteriserade han den som "racklig, vinglig, smäckig". Och då var han 1959 ett ungt och smärt kontorsbud!
Jah Seagrove
http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
Nån har öppnat JB-motorn till min Svalan och påstår att han inte är bitter:
http://community.classicmotor.se/blogs/ ... -quot.aspx
http://community.classicmotor.se/blogs/ ... -quot.aspx
Jah Seagrove
http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
Bastard?
Mysteriet tätnar. En SSK-medlem från Öland har också en Svalan, eller den är till hälften en Apollo Biet? Fylla i fabriken?
http://community.classicmotor.se/blogs/ ... -land.aspx
http://community.classicmotor.se/blogs/ ... -land.aspx
Jah Seagrove
http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
Seagrove in da house:
Mysteriet tätnar. En SSK-medlem från Öland har också en Svalan,
Mer Svalan mysterie, här I Enköpingstrakten finns enligt envisa rykten en Svalan med samma ägare sedan ny (tro mig jag försöker snoka upp den). Storyn går, två bondbröder en med ska vi säga inte alla flaskor i backen och en som var behjälplig hemma på gården och han fick en Rödmyra att åka på då ville brorsan också ha "hoj" så hos en handlare i Uppsala stog en Svalan med några år på nacken men osåld som pappan fick ett deal på, sonen blev tydligen ganska besviken men han behöll den och ses då & då fortfarande åka på den. Myt eller verklighet, min källa är en trovärdig Röd & Svartmyra fantast....
DP says: Det är inte målet, det är jakten......
Mysteriet tätnar. En SSK-medlem från Öland har också en Svalan,
Mer Svalan mysterie, här I Enköpingstrakten finns enligt envisa rykten en Svalan med samma ägare sedan ny (tro mig jag försöker snoka upp den). Storyn går, två bondbröder en med ska vi säga inte alla flaskor i backen och en som var behjälplig hemma på gården och han fick en Rödmyra att åka på då ville brorsan också ha "hoj" så hos en handlare i Uppsala stog en Svalan med några år på nacken men osåld som pappan fick ett deal på, sonen blev tydligen ganska besviken men han behöll den och ses då & då fortfarande åka på den. Myt eller verklighet, min källa är en trovärdig Röd & Svartmyra fantast....
DP says: Det är inte målet, det är jakten......
Re: Bastard?
Eller kanske reparation efter krockskada enligt princip "man tager vad man haver"?Seagrove wrote:Fylla i fabriken?
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Härligt DP, just sånt jag vill ha koll på. Jag tänker få tag på varenda Apollo/Svalan i landet för att hitta två likadana! Jag tror iofs att även Piaggio någon gång tvingades ta av vad som fanns i lådorna den dagen. Men Svalan/Apollo verkar ha letat efter själva lådorna.
Så, DP, ge mig några ledtrådar ska jag hitta scootern!
Så, DP, ge mig några ledtrådar ska jag hitta scootern!
Jah Seagrove
http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
Scooterdaddy! Gammal är alltid äldst, men jag undrar varför man tar karossen/motorhuven från en Svalan och monterar på ett Apollo-chassi?
Svalanmärket på frontskölden sitter normalt centrerad direkt under styret, här är det placerat cirka 15 cm under.
Stämmer liksom inte.
Om man antar att ägaren haft en Apollo Biet, krockat den och sedan satt på en Svalan-kaross, flyttat Svalan-emblemet med mera, gick man igenom så mycket besvär för att få en rätt usel maskin på fötterna?
Ölands-Svalan saknar tyvärr regskylt, gamla ägare kanske kunnat ge upplysningar. Jakten går vidare!
Svalanmärket på frontskölden sitter normalt centrerad direkt under styret, här är det placerat cirka 15 cm under.
Stämmer liksom inte.
Om man antar att ägaren haft en Apollo Biet, krockat den och sedan satt på en Svalan-kaross, flyttat Svalan-emblemet med mera, gick man igenom så mycket besvär för att få en rätt usel maskin på fötterna?
Ölands-Svalan saknar tyvärr regskylt, gamla ägare kanske kunnat ge upplysningar. Jakten går vidare!
Jah Seagrove
http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
Jag har fått försäljningsstatistik av småbils- och scooter-fanatikern Bo Nylander. Det såldes 43 st Apollo Biet och 268 st Svalan Scooter mellan 1954 och cirka 1960.
Uppgifterna kommer ifrån dåtidens motorpress som sammanställde uppgifter om antalet registrerade fordon (skotrar), inte byggda.
Vet någon något annat tar jag gärna emot uppgifter.
Uppgifterna kommer ifrån dåtidens motorpress som sammanställde uppgifter om antalet registrerade fordon (skotrar), inte byggda.
Vet någon något annat tar jag gärna emot uppgifter.
Jah Seagrove
http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/