Svensk Svalan flyger igen?

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
Seagrove
Entusiast
Entusiast
Posts: 215
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:07
Location: Sweden
Contact:

Svensk Svalan flyger igen?

Post by Seagrove »

Jag har hittat en svensk scooter, en Svalan byggd av Maskinaktiebolaget John Ericsson i Falun. Byggåret rör sig kring 1954-1955, väldigt få byggdes. I samma fabrik byggdes snarlika Apollo Biet, ja vi pratar "dekaltrimning". Eller lite mer, Biet hade dubbla lyktor på framskärmen medan Svalan hade en vid styret.
Vet någon mer? Är det någon som har en likadan?
Ska väl tilläggas att jag köpte den i delar.
Jah Seagrove

http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Image
Seagrove
Entusiast
Entusiast
Posts: 215
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Seagrove »

Som ni ser måste jag ta hjälp av den excellente Paka för att lägga ut en bild. Kanske tar vi en kurs...
Tack!
Jah Seagrove

http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
Seagrove
Entusiast
Entusiast
Posts: 215
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Seagrove »

Ja, så här började det hela. Bilder på mitt vrak, en "scrooter", och vad man kan använda thinner till:
http://community.classicmotor.se/blogs/ ... s-fel.aspx

En väldig tur att sadel och "sockerbit" är så fina.
Jah Seagrove

http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

Jodå. Min garagekamrat Peder N här i Linköping har en i grannt orginalskick. Inget är överrenoverat på den! Sadeln var borttorkad så den har han själv sytt upp en ny med galant reultat.
En Biet har jag sett, i Finland!

Image
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Seagrove
Entusiast
Entusiast
Posts: 215
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Seagrove »

Groovy, Ola Lång! Självklart hoppas jag kunna behålla min Svalan i schysst slitet skick. Typades inte förrän 1959 fast årsmodellen är 1955! De sprang inte ut ur försäljningslokalen direkt...
Det vore trevligt att göra Peder N:s bekantskap för ev foton, sprängskisser med mera. Mitt ex demonterades för minst 20 år sedan, sedan har den bara lagrats.
Läge för en sektion inom SSK? Fast Apollo-folket får bilda en egen.
Jah Seagrove

http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
Seagrove
Entusiast
Entusiast
Posts: 215
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Seagrove »

Förresten, Ola, tror du han har rätt baklyse...
Jah Seagrove

http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
Seagrove
Entusiast
Entusiast
Posts: 215
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Seagrove »

Image
Dutti ponke! Kan lägga ut bilder själv...
Så här såg det ut när jag med thinner försiktigt tog bort den blå blaffan någon målat över loggan.
De hemborrade hålen har jag sett på en annan Svalan scooter. Frågan är om fabriken gick ut med servicemeddelande om att borra hålen för att försöka få ordning på den problematiska kylningen av JB-motorn. Någon som vet? :grin:
Jah Seagrove

http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

Peders saknar de där hålen. Han har kvar det rätta baklyset!
Du får väl komma på årsmötet och besöka garaget i samma sväng vetja.
Peders maskin har stått i ett hönshus på öland sedan början på 60-talet har jag för mig. Bilden är tage på första uppstarten efter uppsmörjning.
Dom var rätt så veka i ramen och gick tvärt av om ägarna var folk med vurm för julbord och bearnaisesoffebeteende.
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Seagrove
Entusiast
Entusiast
Posts: 215
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Seagrove »

Tanken föresvävade mig - att besöka Linköping menar jag.
Saken är den att en mig väldigt närstående fyller alldeles för många och jämna år just exakt dagen för årsmötet.
När jag pratade med förste ägaren till min Svalan karakteriserade han den som "racklig, vinglig, smäckig". Och då var han 1959 ett ungt och smärt kontorsbud!
Jah Seagrove

http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
Seagrove
Entusiast
Entusiast
Posts: 215
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Seagrove »

Image
Image
I fyndläget, den stoora sadeln eller lilla limpan för föraren är i bra skick, liksom den lilla "sockerbiten"för passageraren.
Image
Image
Klart som korvspad att man vill ha sting i kaggarna!
Tyvärr vill inte Svalan-säljaren skiljas från denna broschyr.
Jah Seagrove

http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
Seagrove
Entusiast
Entusiast
Posts: 215
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Seagrove »

Lite lös ihopplockning av Svalan för att se vad som saknas. I nuläget kopplingshandtag och gummidamasker till framgaffeln. Förmodligen mer som kan vara borta. Bakhjulet numera uppekrat!
Image
Image
Jah Seagrove

http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
Seagrove
Entusiast
Entusiast
Posts: 215
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Seagrove »

Nån har öppnat JB-motorn till min Svalan och påstår att han inte är bitter:
http://community.classicmotor.se/blogs/ ... -quot.aspx
Jah Seagrove

http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
Seagrove
Entusiast
Entusiast
Posts: 215
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:07
Location: Sweden
Contact:

Bastard?

Post by Seagrove »

Mysteriet tätnar. En SSK-medlem från Öland har också en Svalan, eller den är till hälften en Apollo Biet? Fylla i fabriken?

http://community.classicmotor.se/blogs/ ... -land.aspx
Jah Seagrove

http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
User avatar
DP
Lärling
Lärling
Posts: 426
Joined: Mon 01 Oct 2007, 09:48
Location: Mosta Hill Sweden
Contact:

Post by DP »

Seagrove in da house:
Mysteriet tätnar. En SSK-medlem från Öland har också en Svalan,


Mer Svalan mysterie, här I Enköpingstrakten finns enligt envisa rykten en Svalan med samma ägare sedan ny (tro mig jag försöker snoka upp den). Storyn går, två bondbröder en med ska vi säga inte alla flaskor i backen och en som var behjälplig hemma på gården och han fick en Rödmyra att åka på då ville brorsan också ha "hoj" så hos en handlare i Uppsala stog en Svalan med några år på nacken men osåld som pappan fick ett deal på, sonen blev tydligen ganska besviken men han behöll den och ses då & då fortfarande åka på den. Myt eller verklighet, min källa är en trovärdig Röd & Svartmyra fantast....

DP says: Det är inte målet, det är jakten......
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: Bastard?

Post by jencla »

Seagrove wrote:Fylla i fabriken?
Eller kanske reparation efter krockskada enligt princip "man tager vad man haver"?
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Seagrove
Entusiast
Entusiast
Posts: 215
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Seagrove »

Härligt DP, just sånt jag vill ha koll på. Jag tänker få tag på varenda Apollo/Svalan i landet för att hitta två likadana! Jag tror iofs att även Piaggio någon gång tvingades ta av vad som fanns i lådorna den dagen. Men Svalan/Apollo verkar ha letat efter själva lådorna.
Så, DP, ge mig några ledtrådar ska jag hitta scootern!
Jah Seagrove

http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
Seagrove
Entusiast
Entusiast
Posts: 215
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Seagrove »

Scooterdaddy! Gammal är alltid äldst, men jag undrar varför man tar karossen/motorhuven från en Svalan och monterar på ett Apollo-chassi?
Svalanmärket på frontskölden sitter normalt centrerad direkt under styret, här är det placerat cirka 15 cm under.
Stämmer liksom inte.
Om man antar att ägaren haft en Apollo Biet, krockat den och sedan satt på en Svalan-kaross, flyttat Svalan-emblemet med mera, gick man igenom så mycket besvär för att få en rätt usel maskin på fötterna?
Ölands-Svalan saknar tyvärr regskylt, gamla ägare kanske kunnat ge upplysningar. Jakten går vidare!
Jah Seagrove

http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
Seagrove
Entusiast
Entusiast
Posts: 215
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Seagrove »

Jag har fått försäljningsstatistik av småbils- och scooter-fanatikern Bo Nylander. Det såldes 43 st Apollo Biet och 268 st Svalan Scooter mellan 1954 och cirka 1960.
Uppgifterna kommer ifrån dåtidens motorpress som sammanställde uppgifter om antalet registrerade fordon (skotrar), inte byggda.
Vet någon något annat tar jag gärna emot uppgifter.
Jah Seagrove

http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Då är det väl ett Bi du ska ha? Eller kanske en av varje?
/P
Seagrove
Entusiast
Entusiast
Posts: 215
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Seagrove »

Du menar att man kan ha flera scootrar?
Man behöver inte välja?
Ska tänka på saken...
Jah Seagrove

http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Ja, så har jag fattat det.
Tydligen behöver inte ens alla fungera, men det låter ju helt galet!
/P
Seagrove wrote:Du menar att man kan ha flera scootrar?
Man behöver inte välja?
Ska tänka på saken...
Seagrove
Entusiast
Entusiast
Posts: 215
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Seagrove »

Image
Image
Jah Seagrove

http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

Den siste permatexmarodören är avslöjad... :lol:
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Seagrove
Entusiast
Entusiast
Posts: 215
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Seagrove »

Jim "JB" Lundberg tackar för berömmet...
Jah Seagrove

http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
Post Reply