Returnera varor till SIP

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
Daya
Nybörjare
Nybörjare

Returnera varor till SIP

Post by Daya »

Hej hopp,

Tänkte kolla om någon av er har tidigare erfarenheter av detta.

Bakgrund 1: Jag är pantad.
Bakgrund 2: P.g.a. Bakgrund 1 så impulsköpte jag en massa småprylar till min PX200 hos SIP och då även ett par nya däck, vanliga Zippy 1 trodde jag. Nu var det här sent på natten och jag hade väl inte alla indianer i kanoten så jag klickade in två st Zippy 1 - 130/70-10 62J alltså ett par dyrare och bredare däck, sen loggade jag ut och somnade om.
Nu har ordern kommit och bara ett av däcken är med, det var tydligen slut på lagret.

Nu till det roliga:
Right of Return according to §§2, 3 FernAbsG iVm. §§ 361b, 361a BGB:

In case you do not want the goods you ordered anymore, you have the right to return these goods at any time and without the need to give any reasons for the return within 2 weeks after receiving them and this revocation instructions (§3 Abs. 1, 3 FernAbsG iVm. § 361b BGB). The vendor will cover the costs of returning the goods. Sending the goods back to us in time is sufficient to keep the time limit. The sales price of the goods will be refunded after the goods have been received.

Enligt ovan så ska jag alltså kunna skicka tillbaka varan och SIP skall ta fraktkostnaden för returen trots att jag inte behöver uppge något skäl för returen. Mailade dem om detta och att de skulle stoppa leveransen av det andra däcket men till info@sip... så då fick jag ju inget svar. Ringde dem idag och fick då höra att de skickat det andra däcket ändå och att deras policy är att när kunden har gjort fel så ersätter dem inte returfrakten... men lag är väl lagen och den kan man väl inte städa bort med en policy, eller? Det trista är att jag för att få tillbaka tusenlappen för däcken måste punga ut med över tusen kronor i frakt...om jag nu inte kan få dem att ta den kostnaden.

Har mailat till deras returavdelning, en Tina. Får se om det blir något svar.

Om någon har gjort något liknande så hör av er. Annars kanske någon här vill köpa dem.

Ha det gott,

Daniel
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Returnera varor till SIP

Post by Federico »

Daya wrote:Zippy 1 - 130/70-10
finns säkert någon i sverige som vill köpa det av dig.
Federico
Daya
Nybörjare
Nybörjare

Post by Daya »

Nu har jag redan nu på morgonen fått svar från returavdelningen, och de täcker mina fraktkostnader till Tyskland. So far so good. Jag återkommer med slutresultatet av den här egensnickrade röran.
Post Reply