Udda Vespor

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
perdata
Drömmare
Drömmare

Udda Vespor

Post by perdata »

Jag har just blivit en lyckig ägare till en Vespa Cosa GS 200cc.
Enligt medlemsmatrikeln är jag den enda som har en dylik vespa.Om man tittar runt lite på internet visar det sig att modellen är, om inte vanlig, så dock förekommande i både Tyskland, Finland och i England. någon mer därute som har en Cosa?

Hälsningar // Per :):P
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Cosa importerades aldrig direkt till Sverige utan alla som finns här är privatimporterade.
Har reparerat tre stycken Cosa till kunder i Skåne, så här i södern finns i allafall minst tre!
VH,
Calle
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Cosa (betyder "sak") lanserades runt 1990 som den nya Vespan, f*nns med 125 cc och 200 cc motorer. Den såldes på kontinenten men blev aldrig någon succe, dess design ansågs för udda. Och den importerades aldrig officiellt till Sverige, även om privatimporterade maskiner dyker upp då och då.

Karossen är helt annorlunda än PX så behöver du karossdelar så måste du köpa dem från utlandet. Vad gäller mekanik och slitdelar tror jag att mycket är gemensamt med Vespa PX. Men det vet Calle säkert bättre än jag.

Och med facit i hand blev "den nya Vespan" istället först ET4 och senare GT.
/jens

scooterdaddy - gammal är äldst
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Det måste finnas ganska många Cosa i Italien i alla fall. Var för ett par år sedan i Napoli trakten och såg väldigt många Cosa varje dag. Gamla plåtvespor är också mycket vanliga där nere jämfört med norra Italien. Vespa 50 Special i tusental, även 60-talare som Sprint och VBB (Super150) var relativt vanliga.

Federico
Post Reply