TV + Mugello + Li/GP race vev ?

Här diskuterar vi Lambrettor!
Post Reply
topps
Lärling
Lärling

TV + Mugello + Li/GP race vev ?

Post by topps »

Hej,

I garaget hålls det på att trimmas och frågan har uppkommit hur det går att få ihop den tänkta TV175 motorn.

Önskan från ägaren ära att sätta i en Racevev, men eftersom dessa på de tyska webshoperna uteslutande verkar finnas till Li eller GP, dvs med 107 mm vevstake, undrar vi om det kommer att fungera med att bulta på ett Mugello på denna kombination med tanke på att TVn egentligen har en 116 mm vevstake (båda har dock samma slaglängd). Jag personligen gissar att det blir helt tok med allt men någon kanske kan klargöra...

Om jag har fattat det hela så är skillnaden mellan tex ett Li och ett TV block avståndet från vevpartiets centrum till cylinderfoten (?)

/H
Hur svårt kan det va?
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Re: TV + Mugello + Li/GP race vev ?

Post by Hedge »

Det finns två versioner av Mugello 186, en för 107mm vev och en för 116 mm (Gäller f ö äve Imola 185). Du kan utan problem trycka i en 107 mm vev i ett TV-block, eller en 116 mm i ett LI/GP-block. Slaglängden är oavsett vev -alltid- 58mm. Så det är cylindrarna som inte passar mellan vevarna, inte vevarna mellan blocken. TV-veven skickar upp slaget (arbetsområdet) 9 mm längre upp i cylindern, så det säger sig själv att porttiderna/kompet/squishet blir kass om du försöker köra en LI/GP cylinder med 116, eller en TV-cylinder med 107.

Det finns racevevar med 116mm vev, du får kolla runt lite. Men varför en svindyr 'racevev' om du bara ska köra Mugello? Jag har kört i fyra år med min orginalvev TV175, och har än så länge inte stött på patrull.

Har hört uppgifter om att det är att föredra om man kan köra med 116mm, det ska tydligen ge lite bättre gång på motorn. Vet inte om det stämmer, kör iofs 116mm vev på min M186, men har dessvärre inte haft möjlighet att jämföra med någon liknande med 107mm.

Mvh

Guran
topps wrote:Hej,

I garaget hålls det på att trimmas och frågan har uppkommit hur det går att få ihop den tänkta TV175 motorn.

Önskan från ägaren ära att sätta i en Racevev, men eftersom dessa på de tyska webshoperna uteslutande verkar finnas till Li eller GP, dvs med 107 mm vevstake, undrar vi om det kommer att fungera med att bulta på ett Mugello på denna kombination med tanke på att TVn egentligen har en 116 mm vevstake (båda har dock samma slaglängd). Jag personligen gissar att det blir helt tok med allt men någon kanske kan klargöra...

Om jag har fattat det hela så är skillnaden mellan tex ett Li och ett TV block avståndet från vevpartiets centrum till cylinderfoten (?)

/H
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Post Reply