Starta Vespa efter lång inaktivitet
Starta Vespa efter lång inaktivitet
Hej!
Jag har nyligen ärvt en Vespa Rally från min käre morfar. Eftersom han på äldre dagar inte kunde köra den, har den stått still i säkert minst 10 år... Han skötte den väl, och den ser ut att vara i fint skick. Nu undrar jag, som nybörjare i scootervärlden, hur man bäst går tillväga för att få igång den. Kan tänka mig att jag borde rensa bränsletank mm? Alla tips mottages tacksamt.
En annan fråga; vad ska man köra den på för bensin? Den ska ha 2% oljeinblandning, men vad för bensin och olja bör jag använda?
Mvh, Jakob
Jag har nyligen ärvt en Vespa Rally från min käre morfar. Eftersom han på äldre dagar inte kunde köra den, har den stått still i säkert minst 10 år... Han skötte den väl, och den ser ut att vara i fint skick. Nu undrar jag, som nybörjare i scootervärlden, hur man bäst går tillväga för att få igång den. Kan tänka mig att jag borde rensa bränsletank mm? Alla tips mottages tacksamt.
En annan fråga; vad ska man köra den på för bensin? Den ska ha 2% oljeinblandning, men vad för bensin och olja bör jag använda?
Mvh, Jakob
Hej!
Grattis till det fina arvet!
Byt bensin i tanken och kontrollera så att det inte är geggigt i flottörhuset i förgasaren, om så är fallet rengör detta och munstyckena.
Byt olja i motorn se: http://lambrettaclub.mille.nu/tech/oljebyte.pdf
Om oljan är mycket smutsig eller skummar bör du byta olja en gång till efter att du kört vespan ca 10 - 20 mil.
Kolla framhjulslagret innan du ger dig ut på vägarna, tag av bromstrmuman fram (lossa centrummuttern), känn så att axeln går lätt. Montera sendan centrummuttern igen med 10kg tryck.
Bensin att köra ditt vackra fordon på är vanlig grön 95, hel eller delsyntetisk olja är att rekomendera (det finns dock bra mineraloljor men dom är svåra att hitta), om ekonomin tillåter köp bra märke typ Castrol, Putoline etc.
VH,
Calle
Grattis till det fina arvet!
Byt bensin i tanken och kontrollera så att det inte är geggigt i flottörhuset i förgasaren, om så är fallet rengör detta och munstyckena.
Byt olja i motorn se: http://lambrettaclub.mille.nu/tech/oljebyte.pdf
Om oljan är mycket smutsig eller skummar bör du byta olja en gång till efter att du kört vespan ca 10 - 20 mil.
Kolla framhjulslagret innan du ger dig ut på vägarna, tag av bromstrmuman fram (lossa centrummuttern), känn så att axeln går lätt. Montera sendan centrummuttern igen med 10kg tryck.
Bensin att köra ditt vackra fordon på är vanlig grön 95, hel eller delsyntetisk olja är att rekomendera (det finns dock bra mineraloljor men dom är svåra att hitta), om ekonomin tillåter köp bra märke typ Castrol, Putoline etc.
VH,
Calle
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i><br />
Byt bensin i tanken och kontrollera så att det inte är geggigt i flottörhuset i förgasaren, om så är fallet rengör detta och munstyckena.
Byt olja i motorn se: http://lambrettaclub.mille.nu/tech/oljebyte.pdf
Om oljan är mycket smutsig eller skummar bör du byta olja en gång till efter att du kört vespan ca 10 - 20 mil.
Kolla framhjulslagret innan du ger dig ut på vägarna, tag av bromstrmuman fram (lossa centrummuttern), känn så att axeln går lätt. Montera sendan centrummuttern igen med 10kg tryck.
Bensin att köra ditt vackra fordon på är vanlig grön 95, hel eller delsyntetisk olja är att rekomendera (det finns dock bra mineraloljor men dom är svåra att hitta), om ekonomin tillåter köp bra märke typ Castrol, Putoline etc.
VH,
Calle
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Tack för tipsen! Jag ska ta tag i det så fort jag får lite tid över.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Thom</i><br />
Och 2% oljeinblandning!<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Vad menar du?
Byt bensin i tanken och kontrollera så att det inte är geggigt i flottörhuset i förgasaren, om så är fallet rengör detta och munstyckena.
Byt olja i motorn se: http://lambrettaclub.mille.nu/tech/oljebyte.pdf
Om oljan är mycket smutsig eller skummar bör du byta olja en gång till efter att du kört vespan ca 10 - 20 mil.
Kolla framhjulslagret innan du ger dig ut på vägarna, tag av bromstrmuman fram (lossa centrummuttern), känn så att axeln går lätt. Montera sendan centrummuttern igen med 10kg tryck.
Bensin att köra ditt vackra fordon på är vanlig grön 95, hel eller delsyntetisk olja är att rekomendera (det finns dock bra mineraloljor men dom är svåra att hitta), om ekonomin tillåter köp bra märke typ Castrol, Putoline etc.
VH,
Calle
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Tack för tipsen! Jag ska ta tag i det så fort jag får lite tid över.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Thom</i><br />
Och 2% oljeinblandning!<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Vad menar du?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Jakob</i>
<br />Det verkar som kolven har fastnat i loppet under den tid den stått still... Ett problem som jag förstått inte är helt ovanligt. Jag kan inte kicka, utan det tar stopp efter bara ett par centimeter. Om det är kolven som fastnat, hur får man enklast ordning på den?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Börja att demontera cylindertoppen och titta ner där, om du inte blir visare om situationen av detta, ta av ljuddämparen och titta in i avgasporten och se hur det ser ut där.
Om det är mycket lite rost kanske du kan klara dig med rostlösningsolja men om mycket rost är det nog våld, värme (akta veven) och ny kolv och uppborrning till överdimension som gäller.
VH,
Calle
<br />Det verkar som kolven har fastnat i loppet under den tid den stått still... Ett problem som jag förstått inte är helt ovanligt. Jag kan inte kicka, utan det tar stopp efter bara ett par centimeter. Om det är kolven som fastnat, hur får man enklast ordning på den?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Börja att demontera cylindertoppen och titta ner där, om du inte blir visare om situationen av detta, ta av ljuddämparen och titta in i avgasporten och se hur det ser ut där.
Om det är mycket lite rost kanske du kan klara dig med rostlösningsolja men om mycket rost är det nog våld, värme (akta veven) och ny kolv och uppborrning till överdimension som gäller.
VH,
Calle
Hej igen,
Jag har lyckats få loss kolven, den satt inte speciellt hårt. Dock har jag ett par frågor...
Jag kan inte flytta växelväljaren längre än till tvåan. Det verkar som något har kärvat fast. Vad kan felet vara?
Vad ska det vara för tändstift i mackapären? http://www.scooterhelp.com/tips/timing/sparkplugs.html gav mig ingen hjälp, och beteckningarna på de stift som finns i handboken gör mig inte klokare.
Tack för hjälpen
/Jakob
Edit: Enligt http://www.minnescoota.com/scootfaq.shtml verkar det vara NGK B6ES jag ska ha. Då är det bara växlarna som ska röra sig lite, sen är det dags för startförsök.
Efter att ha rullat runt den lite idag, gick det även att flytta den till tredje steget...
Jag har lyckats få loss kolven, den satt inte speciellt hårt. Dock har jag ett par frågor...
Jag kan inte flytta växelväljaren längre än till tvåan. Det verkar som något har kärvat fast. Vad kan felet vara?
Vad ska det vara för tändstift i mackapären? http://www.scooterhelp.com/tips/timing/sparkplugs.html gav mig ingen hjälp, och beteckningarna på de stift som finns i handboken gör mig inte klokare.
Tack för hjälpen
/Jakob
Edit: Enligt http://www.minnescoota.com/scootfaq.shtml verkar det vara NGK B6ES jag ska ha. Då är det bara växlarna som ska röra sig lite, sen är det dags för startförsök.

Japp, jag har bytt olja i växellådan, så det ska finnas.
Jag märkte att det gick mycket bättre att växla under rullning som du säger. Däremot verkar det som kopplingsvajern måste justeras, eller ska hjulet snurra om jag kickar med ettan i och kopplingen intryckt? Känner mig som en total nybörjare på detta, har ju bara kört bil innan så jag vet inte hur allt ska fungera
. Tack för tålamodet


God morgon!
Hjulet skall snurra om du kickar då växel ligger i, vare sig kopplingen är intryckt eller ej!
Kopplingen sitter mellan vevparti och växellåda.
Kicken går direkt på växellådan.
Om av intresse;
Här är en länk (bläddra ner på sidan för att hoppa över all text...) med lite schematiska bilder hur växlingen/kopplingen fungerar på en Vespa: (den beskriver Bajaj scooter men den är en licenstillverkad Vespa och således samma)
http://www.bajajusa.com/The%20Gentle%20 ... cooter.htm
VH,
Calle
Hjulet skall snurra om du kickar då växel ligger i, vare sig kopplingen är intryckt eller ej!
Kopplingen sitter mellan vevparti och växellåda.
Kicken går direkt på växellådan.
Om av intresse;
Här är en länk (bläddra ner på sidan för att hoppa över all text...) med lite schematiska bilder hur växlingen/kopplingen fungerar på en Vespa: (den beskriver Bajaj scooter men den är en licenstillverkad Vespa och således samma)
http://www.bajajusa.com/The%20Gentle%20 ... cooter.htm
VH,
Calle
Det visade sig att jag inte alls lyckats lossa kolven, utan den satt lika fast som tidigare.
Efter mycket 5-56:ande och försök att kicka och rulla loss den bankade jag den istället inåt i cylindern, vilket gjorde susen. Nu löper den fint därinne. Dock återstår lite problem... Jag får ingen gnista på stiftet. Bensin kommer det, stiftet blir fuktigt, men det tänder inte. Vad är de främsta felkällorna? Brytarspetsar, kondensator..?

Hej!
Det har skrivts massor om tändning i detta forumet... kolla t.ex.
http://www.scooterklubben.com/forum/top ... PIC_ID=445
VH,
Calle
Det har skrivts massor om tändning i detta forumet... kolla t.ex.
http://www.scooterklubben.com/forum/top ... PIC_ID=445
VH,
Calle
Bestämde mig för att byta kondensatorn när det andra verkade fungera som det skulle. Fick den idag och bytte. Fortfarande ingen gnista. Kollade yttre tändspolen samt testade en annan likadan. Fortfarande ingen gnista. Sen helt plötsligt börjar den gnistra så fint... antagligen nåt glapp/oxid nånstans. Dock startar den fortfarande inte.
Jag märkte sen att det verkar läcka ut bensin från förgasaren. Luftfiltret är fuktigt och luktar bensin. Jag öppnade förgasaren och det rann ut bensin från 19 nedan. Ska den vara bensinfylld? Kan det vara täppt nånstans så att det inte kommer tillräckligt med bränsle till cylindern?
Tack igen för all hjälp!

Jag märkte sen att det verkar läcka ut bensin från förgasaren. Luftfiltret är fuktigt och luktar bensin. Jag öppnade förgasaren och det rann ut bensin från 19 nedan. Ska den vara bensinfylld? Kan det vara täppt nånstans så att det inte kommer tillräckligt med bränsle till cylindern?
Tack igen för all hjälp!

Nu startar den! Jag hade ut förgasaren och rensade den på riktigt denna gång. Den sprutade så fint sen. Startade fortfarande inte. *uppgiven* Jag kollade gnistan igen, och det visade sig att den försvunnit spårlöst sen igår.
Det visade sig att det var glapp i tändkabelns fäste nånstans, så jag bytte till SuperSportens spole igen. Då startade den direkt! Nu startar den på första kicken och går så jämt och fint...
Då är det bara dags att se om den är registrerad eller ej. Har varken skyltar eller papper. Tack Calle för ditt tålamod och för all hjälp! Skulle inte ha klarat mig utan dig.

Då är det bara dags att se om den är registrerad eller ej. Har varken skyltar eller papper. Tack Calle för ditt tålamod och för all hjälp! Skulle inte ha klarat mig utan dig.
