Krysskil från SIP, monterad i oktober enligt konstens alla regler på svänghjulssidan i en otrimmad V50....upptäcktes idag vid delning av motorn (som plötsligt vägrade starta i kylan)
Otur, fabrikationsfel, allmänt sloppy kvalitet eller för dåligt draget svänghjul? Den smala delen satt kvar i svänghjulets spår, den kurviga delen i veven...
Behöver jag tillägga att veven fått en minimal spricka/grad längst ut, precis vid/längs med krysskilsspåret - gör det att jag borde byta vev? Originalet är ju svensk standard *suck* så jag hade ju inte förlorat på det, mer än slantarna...tänkte öka intaget på den befinitliga...
/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bluesman wrote:
Otur, fabrikationsfel, allmänt sloppy kvalitet eller för dåligt draget svänghjul?
Dåligt draget svänghjul Och/eller dålig passning mellan vevens kona och svänghjulet. Sök lite bland gamla inlägg med typ orden "vev", "kona", "slipa" und so weiter så finns matnyttiga tips. Summan av kardemumman, det är inte kilen som håller svänghjulet på plats utan den koniska passningen. Lycka till!
Som sagt, kilen är bara en guide så att du får rätt position på svänghjulet. Det är konan och centrum på hjulet som håller den på plats. Sitter det lite taskigt, så kommer svänghjulet till sist att klippa av krysskilen.
Slipa in anliggningsytorna med carborundum, så att du får en fin passning mellan vev och hjul.
Mvh
Guran
freddarok wrote:
Bluesman wrote:
Otur, fabrikationsfel, allmänt sloppy kvalitet eller för dåligt draget svänghjul?
Dåligt draget svänghjul Och/eller dålig passning mellan vevens kona och svänghjulet. Sök lite bland gamla inlägg med typ orden "vev", "kona", "slipa" und so weiter så finns matnyttiga tips. Summan av kardemumman, det är inte kilen som håller svänghjulet på plats utan den koniska passningen. Lycka till!
Ja, jo, att den är en guide förstår jag. Och jo, jag har nog dragit svänghjulet för dåligt. Ok - ni tror att en omgång med smärgelduk och carborundum ger ok passning. Jag tror det också, efter att ha tittat närmare på ytorna. Håll tummarna.
"Klippa av" krysskilen, förresten - det är ju precis så det ser ut, som om den vore mjuk som smör - vilket fick mej att undra om det är normalt att det blir så...tvärs av, liksom.
Nåja. Tack för tipsen!
/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Egentligen är ju detta det rimliga - krysskilen skall vara en guide och om det blir en rörelse i förbandet skall det minst dyrbara ge vika; krysskilen. Helst utan att skada axel eller svänghjul.