Vespa 50N 1971 renovering

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
Rickard
Entusiast
Entusiast

Vespa 50N 1971 renovering

Post by Rickard »

Ja, då tänkte jag dokumentera renoveringen av min första Vespa, och visa vad som pågår hemma i min snickarboa.

Jag tänker uppdatera denna sida när det händer något nytt ändå fram tills Vespan är färdig, som förhoppningsvis blir lagom till sommaren.

Vespan inhandlades för 4000kr, med följde 2 original nycklar, original typintyg samt Haynes handbok och så här såg den ut när den kom hem.
Image

Hade bestämt mig redan innan jag köpte Vespan att den skulle renoveras till ett fint skick. Så jag började omgående att plocka ner den, och fotodokumenterade varenda pinal som skruvades bort för att jag senare skall veta hur det skall sitta ihop igen.
Image

Varenda pryl har sin egen lilla plats...
Image

Bra att ha lite koll på vart wirar samt kablage skall komma från chassiet.
Image

Ganska rostig och slitet uttryck i framvagnen...
Image

Början av demonteringen av motor och hjul/bromsar
Image

En titt ner på förgasaren, oväntat med så lite smuts måste jag säga, men den sitter ju väldigt skyddad.
Image

Dessa delar är utsorterade för omlackering tillsammans med chassiet.

Image
Det kom med 2nya 10" fälgar på bilden från SIP. Dessvärre eller kanske snarare lyckligtvis så var dom väldigt repade när jag packade upp paketet så jag fick omgående reklamera dom. Mailade SIP som ganska snabbt svarade och accepterade min reklamation utan tvekan. Vad skulle dom göra? Nya fälgar lämnar SIP idag 12/1 och jag betalar inte en krona för frakten, samt att jag får behålla de repade eftersom det var för dyrt att skicka tillbaka dom med Posten: 380kr! Eftersom jag ändå skall lackera om även fälgarna har jag nu 4nya fälgar till priset av 2 :grin:
Image

Vet inte riktigt vad jag skall göra med pakethållaren, kromet är dåligt på några ställen och det kostar ev förmögenhet att kroma om i Sverige. Så det får nog bli att glida utan...
Image

Jag valde att glasblästra alla metalldelar som plockades bort. Det saknas ganska många blästrade delar på denna bilden, men i alla fall.
Image

Även motorn fick sig en omgång med glas.
Före blästring:
Image

Ville inte dela motorn enbart för blästringens skull, så jag chansade att det skulle bli bra, och det blev det:
Image

Egentillverkad kabelstam med 1.5mm² kablar och krympslang. Saknar i nuläget lite krympslang så jag får ordna mer...
Image

(H)julafton från SIP. Mera delar måste beställas, bla. framskärmskam, centralstödsgummi, Vespa 50 logotype till bakskärmen. Däck behövs också, det blir Continental K62WW, alltså vita sidor och 10".
Image

Så ser det ut hemma hos mig. Chassiet har idag svetsats, bla. en spricka i vänster bakskärm samt den bakre förstärkningsribban på fotplattan som för länge sedan hade varit lagad, men svetsen hade släppt. Nu skall jag leta upp en lackerare som vill åta sig uppdraget att lacka :smile:
Vespa 50/N -71
johansjogren
Entusiast
Entusiast

Post by johansjogren »

Ser grymt ut ;) Är mycket avundsjuk!
anz
Entusiast
Entusiast

Post by anz »

Oh my god. Beautiful! Jag önskar att vi vore grannar. Myket bra jobbat...
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

:grin: TACK för era fina ord. Detta är min första renovering av en Vespa, eller snarare överhuvudtaget någonting annat än huset!

Har ikväll provmonterat fotlisterna. Hålen passar inte alls :(
Funderar på att svetsa igen alla hålen för gummilisterna och borra nya! Vad tror ni om detta?

Dessutom vad de innersta fotlisterna inte lika långa??? Skall det vara så? Egentligen är väl dessa fotlister anpassade för /L modellen och inte /N men skiljer det så mycket på hålens placering? Någon som vet? Någon som bytt gummi mot aluminium lister?

anz: Flytta till Älmhult vet ja :wink:
Vespa 50/N -71
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Gummilisternas pluppar är inte symmetriska - prova att vända listerna och se om hålen stämmer bättre. Och ja, listerna är olika, så du får försöka hitta vilken som är vänster resp höger ytter/inner. När du är klar stämmer dom.

Däremot är gummit i dom nya listerna inte speciellt mycket gummi, utan mer plast, så du får använda en del trix för att få i dom i hålen. Lägg dom i kokande vatten precis innan monteringen, fetta sen in plupparna med kullagerfett, tryck uppifrån listen mot plupparna med ett bra träverktyg eller ett mejselskaft, dra samtidigt så nätt underifrån med nån tång, jucka fram o tillbaks...ett elände, men du får in rätta knycken efter ett par stycken.

Lycka till /R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Jag monterar inte gummilister igen, utan byter mot aluminium lister istället, dessa: http://www.sip-scootershop.com/Products ... 50LRS.aspx

De båda som är näst ytterst, alltså näst längsta, har inte samma längd. Det diffar uppskattningsvis 5-8cm mellan dom båda.
Vespa 50/N -71
marqs
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by marqs »

Hej Rickard stiligt arbete och fint resultat av blästringen. Har/tänker du försegla de blästrade ytorna på något sätt? I så fall hur?

/MQ
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Ja den frågan har jag stött och blött några gånger. Från början tänkte jag pulverlacka delarna. Detta har några avrått mig ifrån inklusive min arbetsgivare. Så min nästa tanke var att lägga på 2-komponents klarlack endast. Finns att köpa på nätet i sprayflaska där du aktiverar härdaren. Efter lite snack med Umeå billack som det var som bla. säljer denna, så lades detta också på is. Dom tyckte istället att jag skulle lägga på riktig billack, med primer/grund/lack/klarlack. Så det får det nu bli!

Motorn däremot har jag inte bestämt mig för ännu. Var ett tag inne på att högglanspolera hela motorn, (går ganska lätt att göra detta efter glasblästringen) men eftersom jag i luläget inte kommer att dela den så blir inte slutresultatet lika bra, så jag tänker med rekommendationer från detta forum att spruta på WD-40 endast....och hoppas på att det håller hyffsat. Jag har lätt tillgång till glasblästring helt gratis så om det inte håller kan jag alltid blästra igen om jag vill.

Det jag funderar mest på just nu är fotlisternas usla passform...... :cry:
Vespa 50/N -71
anz
Entusiast
Entusiast

Post by anz »

Angående dina fotlister, så ser jag att dina orginallister är i bara gummi, (finns på bild 2). Du köpte lister i aluminium med gummi i mitten. De passar inte alls. Jag hade samma problem.

Min vespa 50 L har likadana lister som du har köpt, och min vespa 50 R som är i stort sett precis likadan som vespa 50 L, har listerna i bara gummi. Hålen passar inte alls.

Du får nog svetsa hålen och och borra nya, eller sätta listerna som passar.
Personligt, tycker jag om aluminiumlisterna!
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Stod i eftermiddag på jobbet och beklagade mig över listerna...så kläckte en kille idén varför jag inte borrar nya hål i aluminium listerna istället för att svetsa igen hålen i ramen? Det är ju SÅ jag skall lösa det :D
Vespa 50/N -71
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Så där korkad är jag också ibland! :sad: :evil:
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

Rickard wrote:Stod i eftermiddag på jobbet och beklagade mig över listerna...så kläckte en kille idén varför jag inte borrar nya hål i aluminium listerna istället för att svetsa igen hålen i ramen? Det är ju SÅ jag skall lösa det :D
men då passar inte nitarna du fick med,kanske ta popnit istället?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

blizzy wrote:
Rickard wrote:Stod i eftermiddag på jobbet och beklagade mig över listerna...så kläckte en kille idén varför jag inte borrar nya hål i aluminium listerna istället för att svetsa igen hålen i ramen? Det är ju SÅ jag skall lösa det :D
men då passar inte nitarna du fick med,kanske ta popnit istället?
Mina popnitades. :smile:
anz
Entusiast
Entusiast

Post by anz »

Jag fick popnita mina med...
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Varför passar inte nitarna i nyborrade aluminiumlister? Hål som hål? Klart man skall nita, poppisarna är för slattrisar! 8)

Givetvis borrar man i listerna och inte i ramen! Men kolla att de översta/nedersta hålen inte blir för nära ändanpå listkanten. Typ, "ojdå där rök sista kanten på listen"...
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Det här med listerna får bli en senare fråga, nu är det lackerare som sökes först och främst. Jag var ju bara nyfiken att se hur listerna kommer att se ut...
Vespa 50/N -71
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

vespaco wrote:Varför passar inte nitarna i nyborrade aluminiumlister? Hål som hål? Klart man skall nita, poppisarna är för slattrisar! 8)

Givetvis borrar man i listerna och inte i ramen! Men kolla att de översta/nedersta hålen inte blir för nära ändanpå listkanten. Typ, "ojdå där rök sista kanten på listen"...
OK, jag är väl en "slattris". Är det bra eller dåligt, mao skall jag vara stolt eller förbannad? :grin: :sad: :evil:
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

vespaco wrote:Varför passar inte nitarna i nyborrade aluminiumlister? Hål som hål? Klart man skall nita, poppisarna är för slattrisar! 8)

Hålen för de gamla plast/gummilisterna är större än de för nitar, alltså kan man bli tvungen att sätta en bricka mellan niten och golvets undersida.

Sedan förstår jag inte meningen med att nita när man kan popnita i det här fallet, alulister är ju ändå inte original på den här modellen. Jag kan köpa att man vill ha den släta nitskallen som syns på ändbitarna.
Federico
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

fritte wrote: OK, jag är väl en "slattris". Är det bra eller dåligt, mao skall jag vara stolt eller förbannad? :grin: :sad: :evil:
Popnitade man inte redan PX:arna? I så fall är det ju helt korrekt. Och annars också om man inte vill satsa på orginal. I dagens läge med övereffektivitetskrav är det dessutom en förmån som heter duga om man har möjlighet att vara slattris. Nej du behöver inte vara förbannad! :grin: :wink:

Jaha, hålen i ramen var större för plupparna, borde man ju ha fattat. Då är det ju inte så väldigt mycket alternativ kvar än att poppa då... Att börja peta in brickor och sådant mellan ram och nit är nog inte så väldigt roligt.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

vespaco wrote:
fritte wrote: OK, jag är väl en "slattris". Är det bra eller dåligt, mao skall jag vara stolt eller förbannad? :grin: :sad: :evil:
I dagens läge med övereffektivitetskrav är det dessutom en förmån som heter duga om man har möjlighet att vara slattris. Nej du behöver inte vara förbannad! :grin: :wink:
Va skönt, jag blev riktigt orolig där.
Kram! :smile: :wink:
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Va skönt att ni har "rett ut" det här medans jag varit borta :D
Ni har helt rätt, original hålen för gummilister är betydligt större än vad nitarna för alu-listerna är. Har även sett några "fuska" med skruv och kupolmutter på utsidan.

Men jag måste ändå svetsa igen några hål, 2 hål längst bak för de yttre listerna och 1 hål längst bak på de inre. Men men, den som vill bli fin får lida pin. Tror min framtida lackerare för svetsa denna gången. För plåten är ju hur tunn som helst...
Vespa 50/N -71
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Men täcker inte listen hålen? I så fall, vad gör hålen för skada? :sad:
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Nix, dom nya listerna täcker inte alla hålen dessvärre. Hade dom gjort det så hade det varit lugnt, men jag kan ju inte lämna några synliga hål längst bak, hur ser det ut?? Det får bli igensvetsning av dessa senare.
Vespa 50/N -71
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

OK, gas, MIG eller TIG? :smile:
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Testade med TIG först, men det blev för varmt och svårare att fylla igen sprickor med, även med tillsatsmedel, annars är det ju verkligen att rekommendera. Så det får bli MIG/MAG igen. Vad är det för skillnad egentligen. Jag är ingen svetsare men killen som svetsade sa att det var
MAG och inte MIG...
Vespa 50/N -71
Post Reply