Köpte min första vespa idag!

Bilder på egna hojar läggs med fördel upp här.
piaggio
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Köpte min första vespa idag!

Post by piaggio »

Tja.
Åkte till åkersberga idag och köpte min första vespa, det är en Vespa 50 R.Tycker jag gjorde en bra affär betala 2500 och den är komplett i hyfsat bra skick. Den staratar inte, gnistan är fin ska ta bort tanken och förgasarn och rengöra ska se fall den startar imorron. Senare ska jag ta den till skola (går mc teknik) och renovera motorn och annat som behövs fixas.

Image

Image

motor

Image
Last edited by piaggio on Sun 11 Jan 2009, 21:36, edited 1 time in total.
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

Gratulerar till köpet och välkommen hit. Otroligt att ditt alias var ledigt :grin:

Härlig omklädnad på sadeln :D
Mike Tropic
Lärling
Lärling

Post by Mike Tropic »

Grattis till ett klipp. Vill du veta vilken årsmodell du har kan du kolla ramnumret som sitter innanför motorluckan på kåpan och söka på det här:

http://scooterhelp.com/serial/ves.frame ... mbers.html

Du har en Vespa 50R, tillverkades mellan 1969-83

Den första modellen är 50N, du har den andra, men det gör väl inget :)
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

grattis! Satt precis själv och kikade på annonsen och tyckte att det verkade vara billigt.
Satsar du på en karriär som MC-mek och tycker att det är kul att meka v50 så kan du nog få en hel del jobb i framtiden...

Crispin
Medlem i Svenska Scooterklubben.
piaggio
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by piaggio »

Tack för välkomandet. Har rengjort förgasarn, men det verkar va nått konstigt med tanken man kan ju inte skruva isär så mycket, har skruvat bort kranen och kanalerna där ser fina ut, men det verkar inte komma nån bensin igenom. nån som vet va det kan va? men vet nån vad det finns än sprängskiss till vespa 50r?Vad är bäst att rengöra tanken med?
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

Sprängskiss:
http://www.scooterhelp.com/serial/V5A1T ... parts.html

Reparationshandbok:
http://www.scooterhelp.com/serial/servi ... VMA2T.html

Mycket mektips får du på detta forum under länken "vespa smallrame rules"
Vespa 50 tillhör familjen "smallframe" tillsammans med primavera, PK 50 osv.

Sökfunktionen på forumet är också väldigt bra. de flesta frågor har redan ställts innan.
t.ex:
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... nk+muttrar
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Tankputsandet kan givetvis göras på olika sätt beroende på i vilket skick tanken och innehållet är. Det enklaste är nog faktiskt bensin. Häll i och låt verka. Skölj omkring med bensinen allt emellanåt eller fyll upp ordentligt. Och för den kladdiga rengöringsbensinen sedan till miljöproblemavfallsinsamlingen.

Om tanken är rostig (hoppas den inte är det) så är det antagligen dags för muttrar eller motsvarande, som får rulla omkring och skrapa loss rosten. Vissa fäster tanken i en cementblandare eller tvättmaskin och låter maskinen sköta rullandet.
rutte
Nybörjare
Nybörjare

Grattis!

Post by rutte »

Det blir nog mycket kul mekande för dig framöver :wink:
Du kan ju kolla på länken nedan vad jag hittade i min bensintank på "Myran"....
Grannen i öst hälsar http://www.lobrinker.se/muravey.htm :grin:
piaggio
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by piaggio »

Okej har avfettnings bad i skolan så tror det blir avfettning jag rengör med, Men hur får man bort soppakranen går det ens? Är antagligen där det är stopp. (hitta inget om hur man får bort kranen i sökfunktionen)
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

piaggio wrote:Men hur får man bort soppakranen går det ens? Är antagligen där det är stopp. (hitta inget om hur man får bort kranen i sökfunktionen)
Kräver specialverktyg http://www.emscooters.se/webshop/showMo ... 66&kId=356. Går givetvis också att bygga själv, om man är händig, eller låna, om man ha Vespamekande vänner :wink:
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

Ser ut att vara ett fint renoverings objekt! Grattis! Bra pris du fick den för!
piaggio
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by piaggio »

Ja det verkar va ett bra köp, förgasarn såg ny ut när jag rengjorde den motorn är komplett också. Gjorde ren tanken med avfettning igår blev as bra, avfettingen hällde jag ut i en flaska den va typ svart så den va riktigt skitig men inget rost. Hur mycket kostar det att sandblästra ramen?
Nu ska jag ta ciaoen till macken och köpa besin och tvåtaks olja se fall den startar. Föresten vad ska man ha för växellådsolja?
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

jencla wrote:
piaggio wrote:Men hur får man bort soppakranen går det ens? Är antagligen där det är stopp. (hitta inget om hur man får bort kranen i sökfunktionen)
Kräver specialverktyg http://www.emscooters.se/webshop/showMo ... 66&kId=356. Går givetvis också att bygga själv, om man är händig, eller låna, om man ha Vespamekande vänner :wink:
/jens
Kolla så att du inte har din lilla muttern (24mm? - minns inte dimensionen) i botten på tanken. I så fall kan du ta bort den med en lång rörhylsa eftersom alla bensinrören går rakt upp. Att kranen satts igen av gammalt klet från torkad bensin är snarast regel på gamla vespor och kan nästan vara värt att rengöra i vilket fall.

mvh/HB
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

SAE 30 olja i växellådan.
piaggio
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by piaggio »

Okej det löste sig med tanken rengjorde den men avfettning stog och skaka och helt plötsligt så kom det avfettning ur kranen, så stoppet försvan, va ute och starta den nu starta nästan påänggång men växelwier är av men ettan låg i så jag åkte runt på ettan ett ta går jätte fint inga skumma ljud från motorn och så.
Måste fixa ny växel vajer är det standard eller är det nått special med den?
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

Vet inte vad som är standard men den ska ha som en liten tunna i ena änden.
Om du är rastlös och vill fixa det idag så tror jag att jag har en ny liggandes hemma.
Bor i Nacka
tel-0708 970979
Crispin
Dag
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Dag »

Dubbla wirar, en för upp-, en för nerväxling. Bakbromswire till cykel brukar funka bra. Städa noga vid ytterhöljets inträde i 'växelboxen' på motorns undersida, så kommer du att hitta ett par justernipplar - normalt är de helt igengrodda av skit.
Dag
piaggio
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by piaggio »

Det är för långt till nacka tyvär, åker in och köper nya wire imorron efterskolan, Ska fråga på skolan imorron fall dom har sandbläster, fall dom inte har det vet nån hur mycket det kostar att lämmna in på ett ungefär?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Har Du tagit bort fläktkåpan över cylindern? Om den saknas så skaffa en innan vespan startas. :grin:
piaggio
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by piaggio »

jag har ingen sånn tyvär har bara haft den igång kort tid så det är nog ingen fara men tror ni vespa service har sånna ska nämligen ditt imorron och köpa wirerar, Har blästermaskin och pulverlack i skolan så ska nog blästra den på torsdag. Ska köpa 70cc cylinder den där fläkt kåpan över cylindern passar väll på dom också?
piaggio
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by piaggio »

Vilket är det bästa sättet att rätta ut bucklor? finns på framstänkskärmen samt två mindre på kanten av vinskydsplåten.
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

piaggio wrote:jag har ingen sånn tyvär har bara haft den igång kort tid så det är nog ingen fara men tror ni vespa service har sånna ska nämligen ditt imorron och köpa wirerar, Har blästermaskin och pulverlack i skolan så ska nog blästra den på torsdag. Ska köpa 70cc cylinder den där fläkt kåpan över cylindern passar väll på dom också?
ja,det gör den....den är viktig,kan värme nypa annars
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Blästra tunnplåt lär vara ett moment fullt av överraskningar, var försiktig! :grin: :evil:
piaggio
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by piaggio »

Tur att det va så kallt ute när jag starta,ska fixa en sån plåt så fort som möjligt.
Det går väll bra att blästra vespa ram? har för mig jag har sett andra göra det här på forumet eller har ja fel?
Last edited by piaggio on Sun 11 Jan 2009, 18:17, edited 2 times in total.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

piaggio wrote:Tur att det va så kallt ute när jag starta,ska fixa en sån plåt så fort som möjligt.
Det går väll bra att blästra vespa ram? har för mig jag har sett andra göra det här på forumet eller har ja fel?
Den bör sandblästras av ett proffs. :smile: :evil:
Post Reply