Small block RB

Här diskuterar vi Lambrettor!
Stian
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 99
Joined: Sat 14 Jul 2007, 23:48

Small block RB

Post by Stian »

Nå er RB kit for small block førerne ute på markedet, under 400 pund med topp høres ikke så ille ut. Skal vist gi mer effekt enn en TS1 225.... Og man kan bruke sin inocenti block og inte Indisk pressisjon..

RB 250 kit'et er jo også for salg nå, dom bromsar vist over 30hk på bakhjulet bolt on....


Jeg får jo ikke sove om natten for tiden, ligger bare å drømmer om å rane en bank og bygge motorer døgnet rundt....

//Stian
User avatar
SoulBoy
Lärling
Lärling
Posts: 313
Joined: Mon 01 Nov 2004, 22:58
Location: Stockholm

Post by SoulBoy »

Vill ha!!!!!!!!!!!!!!!
primavera133
Administrator
Administrator
Posts: 439
Joined: Fri 23 May 2003, 19:34
Location: Stockholm
Contact:

Post by primavera133 »

Ojdå, får nog omprioritera lackningen av lambrettan...

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

Hmmm man kanske skulle trimma :evil: den gamla räser 125:an och flytta upp i big-block-klassen......
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Truls
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:52
Location: Sweden

Post by Truls »

//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

:lol:
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Re: Small block RB

Post by Hedge »

En hel del mer än TS1 också. Vilket väl säger allt om den nya cylinderdesignen, egentligen.

Jag förutspår en mycket dyster marknad för Imolas i framtiden...

Tänkte själv inte köpa nåt såpass vasst kit, men nu vete fan alltså. ;-)

/G
Stian wrote:Nå er RB kit for small block førerne ute på markedet, under 400 pund med topp høres ikke så ille ut. Skal vist gi mer effekt enn en TS1 225.... Og man kan bruke sin inocenti block og inte Indisk pressisjon..

RB 250 kit'et er jo også for salg nå, dom bromsar vist over 30hk på bakhjulet bolt on....


Jeg får jo ikke sove om natten for tiden, ligger bare å drømmer om å rane en bank og bygge motorer døgnet rundt....

//Stian
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
primavera133
Administrator
Administrator
Posts: 439
Joined: Fri 23 May 2003, 19:34
Location: Stockholm
Contact:

Re: Small block RB

Post by primavera133 »

Hedge wrote:Tänkte själv inte köpa nåt såpass vasst kit, men nu vete fan alltså. ;-)
Det verkar väl som RB20 är snäppet vassare än RB22, om man nu talar ren race-vasshet. Kanske inte så konstigt om man pumpar ut de hästkrafterna ur en mindre cylinder.

Är det förresten någon i våra trakter som har någon erfarenhet av GT-kitet? Går ju att få 200cc på en smallblock även det, om jag förstått det rätt.

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Re: Small block RB

Post by Hedge »

En mindre diameter på cylindern kan ge möjlighet till bättre portar och flöden (och mindre ringslitage) om jag inte minns fel. Malossi för Vespa PX125 var ju 177cc i början, men Malossi tog ner den till 166cc, och ökade med det effekten markant ur den cylindern. Kanske samma 'effekt' med RB20? Kubiken spelar ganska liten roll för effektuttaget, iallfall om man pratar om så lite som 50cc i skillnad.

Jo, man kan få 200cc ur GT'n, men den cylindern kräver vad jag förstår att man ökar slaget till 60mm. Det gör inte RB20 (borr = 66mm), däremot kräver den 116 mm vev.

Mvh

Guran
primavera133 wrote:
Hedge wrote:Tänkte själv inte köpa nåt såpass vasst kit, men nu vete fan alltså. ;-)
Det verkar väl som RB20 är snäppet vassare än RB22, om man nu talar ren race-vasshet. Kanske inte så konstigt om man pumpar ut de hästkrafterna ur en mindre cylinder.

Är det förresten någon i våra trakter som har någon erfarenhet av GT-kitet? Går ju att få 200cc på en smallblock även det, om jag förstått det rätt.

/JM
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stian
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 99
Joined: Sat 14 Jul 2007, 23:48

Post by Stian »

Mer puff en RB22...
Rolig nå, så illa er det inte! 27hk på bakhjulet bromsar inte en standard TS1...

RB22 er hakket vassere(hoppas jag inderlig...)
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Kolla här då, direkt från AF's egen sajt:


Image


Du får se opp på vägarna när alla smallblocks kommer flygande... :)

/G

Stian wrote:Mer puff en RB22...
Rolig nå, så illa er det inte! 27hk på bakhjulet bromsar inte en standard TS1...

RB22 er hakket vassere(hoppas jag inderlig...)
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stian
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 99
Joined: Sat 14 Jul 2007, 23:48

Post by Stian »

høgre varv=mer fart..... :grin: :grin: :grin: :evil:


Jævlar, jag hadde jo opprinelig tenkt å venta på RB25 kit'et, men det ble aldri klart så jag gikk for det nest besta...

Nu er sparegrisen nokså tom etter at dom flesta delene til Monza 225 motoren er inhandlat.... Men en dag.... en sånn der RB25 måsta man ha!!
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Och här har vi en sammanställning för RB20:

http://scooterotica.org/forum/viewtopic.php?f=7&t=296

.......aaaaaaahhhhh....MUMS! :) :) :)

/G



Stian wrote:høgre varv=mer fart..... :grin: :grin: :grin: :evil:


Jævlar, jag hadde jo opprinelig tenkt å venta på RB25 kit'et, men det ble aldri klart så jag gikk for det nest besta...

Nu er sparegrisen nokså tom etter at dom flesta delene til Monza 225 motoren er inhandlat.... Men en dag.... en sånn der RB25 måsta man ha!!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
mavio
Lärling
Lärling
Posts: 375
Joined: Wed 15 Oct 2003, 18:37
Contact:

Post by mavio »

Underbart med hightechprylar till lambrettor! Nu finns det inte någon ursäkt till att ha en seeg lambretta längre. :wink:

Är det 2,5 eller 3 hk per ruta i grafen? Stian hintade ju om att rb25 har 30 hk och det stämmer ju med 3 hk. Någon som har en länk till en oberoende bromsning av någon av rb varianterna?

Vad gör en lambretta med någon rb variant på 201 m?
/David
Stian
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 99
Joined: Sat 14 Jul 2007, 23:48

Post by Stian »

Det stemmer nok ganske bra med ca 3hk per rute, ifølge Af sin test motor (RB22) som er beskrevet i scootering bromsat jo den 27hk
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

mavio wrote:Underbart med hightechprylar till lambrettor! Nu finns det inte någon ursäkt till att ha en seeg lambretta längre. :wink:
finns det nån för att ha en dragster? :smile: :evil:
mavio
Lärling
Lärling
Posts: 375
Joined: Wed 15 Oct 2003, 18:37
Contact:

Post by mavio »

Det skulle möjligen kunna vara att den är snabbast och att man slipper både rost och växlar. :evil:

Men visst jag erkänner. Jag är såld på designen. Huruvida den är fulsnygg eller fulful har jag dock inte riktigt bestämt mig för än.. :wink:
/David
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

mavio wrote:Det skulle möjligen kunna vara att den är snabbast
Hmm, av alla motordrivna 2-hjulingar över 50 cc skulle jag tippa att dragstern ligger bland den slöare hälften, eller? :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :evil:
mavio
Lärling
Lärling
Posts: 375
Joined: Wed 15 Oct 2003, 18:37
Contact:

Post by mavio »

Ja det är helt klart men jag gör iaf mitt bästa trimledes för att förnedra motorcyklar. :grin:
/David
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

15.118 stående 402m, 89.7 mph. RB225.

http://www.youtube.com/watch?v=mEeBt-D5-9Y

Mvh

Guran

mavio wrote:Underbart med hightechprylar till lambrettor! Nu finns det inte någon ursäkt till att ha en seeg lambretta längre. :wink:

Är det 2,5 eller 3 hk per ruta i grafen? Stian hintade ju om att rb25 har 30 hk och det stämmer ju med 3 hk. Någon som har en länk till en oberoende bromsning av någon av rb varianterna?

Vad gör en lambretta med någon rb variant på 201 m?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
mavio
Lärling
Lärling
Posts: 375
Joined: Wed 15 Oct 2003, 18:37
Contact:

Post by mavio »

Koolt. Bra fart i en bolt on-cylinder!
/David
Truls
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:52
Location: Sweden

Post by Truls »

Ser onekligen bra ut!

Verkar vara mycket potential för att klämma ur effekt ur den RB20 cylindern.

Dock är jag skeptisk till hur mycket den lämnar bolt-on!

En malossi 210 har 5mm bredare avgasport, 7mm bredare spolportar och lite lägre porttider.
Man vet ju redan att samma cylinder pumpar ut ungefär 22hp med vanligt slag och reed, obearbetet cylinder.
Jag tror inte någon kommer att pumpa ur över 25 med en bolt-on RB20.
lite portning och kanske 60mm slag så borde man dock lätt komma över 30....
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Malossin kanske har sämre spolning och portvinklar? T ex så kan man ju inte säga att urtagen för överströmningskanalerna är i största laget... Bara en tanke.

Mvh

Guran


Truls wrote:Ser onekligen bra ut!

Verkar vara mycket potential för att klämma ur effekt ur den RB20 cylindern.

Dock är jag skeptisk till hur mycket den lämnar bolt-on!

En malossi 210 har 5mm bredare avgasport, 7mm bredare spolportar och lite lägre porttider.
Man vet ju redan att samma cylinder pumpar ut ungefär 22hp med vanligt slag och reed, obearbetet cylinder.
Jag tror inte någon kommer att pumpa ur över 25 med en bolt-on RB20.
lite portning och kanske 60mm slag så borde man dock lätt komma över 30....
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Truls
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:52
Location: Sweden

Post by Truls »

Jo det måste va så om den har mindre effekt än RB20......

men det lär väl tiden visa...
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
Stian
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 99
Joined: Sat 14 Jul 2007, 23:48

Post by Stian »

Jag vet inte så mye om port-tider osv. Men dom sier at en vesentlig skilnad på RB kit'et ifht feks TS1 er vinkelen på avgas porten, noe som vistnok skal gjøre at sylinderen tømmer seg bedre enn TS1.

Ock insugs arealet er nå unektelig mycket større på alle RB kit enn den største påsveisete reed på en vespa, hjelper vel inte at port-tidene i sylinderen er bygd for høg effekt hvis inte insug kanalen klarer å levere nok gass til den?

Det der med HK fra Dyno benker skal man jo alltid ta med en stor klype salt, men det som er helt sikkert er at en RB22(RB20 vet jag inte noe om) bolt on kontra en malossi 210 bolt on gir RB kitet mye mye mye mer kraft som er andvendbar. Den er mye sterkere og dra høgre toppfart, det mener jeg at jeg har nok erfaring for å si. Jag har hatt en del malossi motorer i forskjellige utførelser ock ingen av dom har vært i nerheten av å levere samme power som min RB!

Så kan teoretikerne studere port-tider til de blir blå, men i den virkelig verden er RB fantastiske greier ock mycket snabbere enn en malossi 21 rett fra esken!!

En vel bygd TS1 leverer inte mer enn rundt 20hk på bakhjulet. Bendiks mildt portede TS1 225 leverte 22hk på bakhjulet på Dyno benken hos Taffspeed(samme benk viser ca 20hk på en velbygd malossi 210) Men kraften blir levert på et mye lavere varv og er mer andvendbar, samt at Lambretta har jo også mye mer spillerom når det gjelder utveksling så man kan få anpasset utveksling med motor karakteren mycket bettre enn på en vespa.

Men noe over 25 hk på en RB20 tror jeg heller inte på, AF sier at RB22 har 27hk bolt-on, men hk tallet på RB22 varier fra 22-27 utifra hvem sin benk som anvendes. Men dom er sterkere enn TS1 ock dom sier at RB 20 har omtrent samme effkt som et TS1 altså kanskje 20-22hk.

Af sine kurver viser inte effekt ock dom er jo ganske partiske, dom har vel interesse av å gi inntrykk av at deres kit levere så mye effekt som mulig..

//Stian
Post Reply