Bra/dåliga ställen att köpa verktyg?

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Zikes
Lärling
Lärling

Bra/dåliga ställen att köpa verktyg?

Post by Zikes »

Tja,

Tänkte jag skulle förhöra mig om forumets erfarenheter av att köpa in verktyg. Vilka är bra och vilka ska man undvika?

Jag tänkte mig rent generellt om rekommendationer till lite olika ställen eftersom jag själv är jävligt velig och har långt till Biltema (som är min favorit, men jag letar efter alternativ).

Ställen med verktyg då...

Biltema
Clas Ohlson
Cheapy
ÖoB
Karlsson
Bauhaus
Hornbach
Autoexperten

Märken:
Bahco
Kamasa
"Valfritt lågbudget"

--

Själv bryr jag mig väldigt lite om var mitt verktyg kommer ifrån, huvudsaken är att det fungerar och när jag testade verktyg i ett Hållf-projekt på Teknis visade sig Biltemas egna vara "bättre" än Bahco.

Vilka har bäst verktyg till bästa priset? Fram med era sjukt subjektiva omdömen nu. :-)

--

Vill någon se kurvorna från testet kan jag kanske lokalisera dem på min egna dator.
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Hej! och gott nytt år!!!

Verktyg, hmmmm!
Finns förmodligen lika många svar som vektyg :grin:
Min erfarenhet är dock att Biltema har BRA kvalité på hylsnycklar och fasta nycklar (undvik de allra billigaste). Har hitills alldrig knäckt en Biltema hylsa.... :?
Undvik billiga 12 kants hylsor, bättre med 6 kantsvarianten, det sparar bultarna/muttrarna i alla fall.
När det gäller låstänger, satsa på Bacho det lönar sig i längden.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

mitt tips är att kolla runt hos alla du nämner, ibland har de rabatter på fina verktyg. Clas Ohlson som normalt är dyrare än Biltema har ett par gånger om året rea då man kan fynda märkesprylar för halva priset. Sedan kan det löna sig att köpa en bra och stor nyckelsats redan från början, det blir en dyr engångskostnad men de räcker väldigt länge och man slipper komplettera hela tiden som blir dyrare i längden.

annars är väl tipset att köpa det dyraste som billighetsvaruhusen säljer, då brukar det bli en bra balans mellan pris och kvalitet.

man får inte glömma att ett felaktigt handhavande också påverkar livslängden på verktyg, då spelar det ingen roll om man har de dyraste nycklarna eller mejslarna.
Federico
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

Som nämnts tidigare är biltemas nycklar av bra kvalité. Würth är annars ett fabrikat jag har förkärlek till.
Ett tips är att köpa vertyg på lantbruks- och konkursauktioner. Där har jag gjort fynd under årens lopp.
Snider
Entusiast
Entusiast

Post by Snider »

Föga förvånande kanske, men undvik att köpa skruvtving på ÖoB... jag trodde inte dom skulle va bra men jag trodde dom skulle klara av transporten hem =)
Vespa Rally 180 1971
Pata
Nybörjare
Nybörjare

Re: Bra/dåliga ställen att köpa verktyg?

Post by Pata »

Zikes wrote:Tja,

Tänkte jag skulle förhöra mig om forumets erfarenheter av att köpa in verktyg. Vilka är bra och vilka ska man undvika?

Jag tänkte mig rent generellt om rekommendationer till lite olika ställen eftersom jag själv är jävligt velig och har långt till Biltema (som är min favorit, men jag letar efter alternativ).

Ställen med verktyg då...

Biltema
Clas Ohlson
Cheapy
ÖoB
Karlsson
Bauhaus
Hornbach
Autoexperten

Märken:
Bahco
Kamasa
"Valfritt lågbudget"

--

Själv bryr jag mig väldigt lite om var mitt verktyg kommer ifrån, huvudsaken är att det fungerar och när jag testade verktyg i ett Hållf-projekt på Teknis visade sig Biltemas egna vara "bättre" än Bahco.

Vilka har bäst verktyg till bästa priset? Fram med era sjukt subjektiva omdömen nu. :-)

--

Vill någon se kurvorna från testet kan jag kanske lokalisera dem på min egna dator.
Kan ju rek om du inte har sen tidigare vissa "workshop" verktyg för Lambretta (som jag misstänker) som kommer antagligen göra ditt mekande lite lättare..
Se till att köpa Stickys manual... Gå in på t ex cambridge Lambretta workshop eller MB Developments sida och se över deras verktyg.

Man kan lösa det mesta med lite Grottmek och sunt förnuft.. Men är man helt grön och inte har ett stort reservdelslager...

Annars när det gäller "vanliga" verktyg så håller jag med min sedan länge dementa morfar som var mekaniker... Man köper en nyckel i taget för en dyr peng.. då håller dem.. Kan hålla med om det... Kör själv på bacho verktyg som smides antagligen i mitten av 50 talet.. still going strong!

Samtidigt tror jag att min Lambrettor mår bättre och blir mer samarbetsvilliga med tidsrätta verktyg..

Pata
LD 150 -55
Tv 175 -61
Li 150 -62
Tv 175 -65
Li 150 -64
Tv 200 -65
Sx 200 -66
Sx 150 -67
DL 125 -70
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Jag har bra erfarenhet av Bacho, Kamasa, Sandvik och faktiskt Biltemas serier med högre kvalitet. Det som är den stora skillnaden till Bachos fördel är att de är tunnare=lättare att komma åt med samt har mindre glapp vilket är bra när man mekar trångt=smallframe och inte kan vrida hylsnyckeln hur som helst.

Undvik "no-name" grejor från t. ex. ÖB och Silvan och andra bygghus. Drar man av en lednyckel och slår knogarna i en plåtkant kan man både hålla sig för skratt och hålla en tjock trasa runt handen efteråt.

Att samla högkvalitetsverktyg är mycket populärt när släkt och vänner undrar vad man önskar i julklapp/födelsedagspresent :-) Man kan köpa en i taget

mvh/HB
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Olika typer av verktyg är olika känsliga för suboptimal kvalitet. Avbitartänger är ett exempel där bara det bästa (Lindström) duger. I varje fall om man vill klippa vajrar och pianotråd.
Fasta nycklar är inte så krävande men se som sagt till att de inte är glappa för då förstör du muttrarna/skruvhuvudena. Att de är tunnare kan som sagt vara en stor fördel för åtkomligheten.

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Bergfors wrote:Olika typer av verktyg är olika känsliga för suboptimal kvalitet. Avbitartänger är ett exempel där bara det bästa (Lindström) duger. I varje fall om man vill klippa vajrar och pianotråd.
Fasta nycklar är inte så krävande men se som sagt till att de inte är glappa för då förstör du muttrarna/skruvhuvudena. Att de är tunnare kan som sagt vara en stor fördel för åtkomligheten.

/Jörgen
på tal om tunna nycklar så löste jag det så att köpa dubbelt av vissa storlekar på biltema och så slipade jag ner den ena efter behov, billigt och det håller för de enstaka tillfällen en tunn nyckel behövs. (bl.a för växelkorset). Det fina med billiga verktyg är att man har råd att kapa eller modifiera dem, jag har bl.a en kapad 17 nyckel för att kunna dra specialfästet på trimavgasystem för vespa utan att behöva ta av hjulet...

håller med Jörgen, Handplåtsax är också ett verktyg som inte ens fungerar om man köper billiga.
Federico
Dartman
Entusiast
Entusiast

Post by Dartman »

När man ska klippa vajrar så rekommenderar jag varmt en så kallad papegojtång, en avbitare som är gjord för att klippa vajrar. Den pressar ihop kardelerna från "alla håll" samtidigt som den klipper. Biltemas duger bra om man bara klipper vajrar, den håller inte för pianotråd. När jag köpte en så funderade jag på varför i h-e jag inte gjort det tidigare - så bra är det!

För övrigt håller jag med tidigare inlägg: om man mekar på hobbynivå så funkar det jättebra med Biltemas dyraste prylar.
Vespa Primavera 220 -67

/Jonas
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

Dartman wrote:
För övrigt håller jag med tidigare inlägg: om man mekar på hobbynivå så funkar det jättebra med Biltemas dyraste prylar.
jag har hört att biltemas dyrare variant är identiska med kamasa.
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

blizzy wrote: jag har hört att biltemas dyrare variant är identiska med kamasa.
Kamasa är väl inget kvalitetsmärke? Det var det i alla fall inte förut.

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

Bergfors wrote:
blizzy wrote: jag har hört att biltemas dyrare variant är identiska med kamasa.
Kamasa är väl inget kvalitetsmärke? Det var det i alla fall inte förut.

/Jörgen
beror väl på vad man jämför med.....
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Dartman wrote:När man ska klippa vajrar så rekommenderar jag varmt en så kallad papegojtång, en avbitare som är gjord för att klippa vajrar. Den pressar ihop kardelerna från "alla håll" samtidigt som den klipper. Biltemas duger bra om man bara klipper vajrar, den håller inte för pianotråd. När jag köpte en så funderade jag på varför i h-e jag inte gjort det tidigare - så bra är det!

Den tången har jag också och den är verkligen suverän; finns inget värre än att klippa vajrar med vanliga tänger...

För övrigt anser jag nog att biltemas bättre sortiment och bahco, samt vissa ap-dyra pryttlar från Clas Ohlson är det enda som duger. ÖB skrattar (gråter?) man väl bara åt...

/.v - som saknar sina verktyg som befinner sig i Malmö :cry:
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

blizzy wrote:
Dartman wrote:
jag har hört att biltemas dyrare variant är identiska med kamasa.
Jag tror verkligen inte att de är identiska, skulle vara i kvalitet i så fall...
paa
Entusiast
Entusiast

Post by paa »

Även Jula har verktyg i skiftande kvalitet, även lite Bacho och Kamasa-grejor.
johansjogren
Entusiast
Entusiast

Post by johansjogren »

Har jobbat på jula i några år och samlat på mig många bra saker. Brukar nästan alltid ligga med något bacho el kamasa på kampanjerna och då får man ganska mycket bättre priser. Ofta bättre än vad jag betalt med personalrabatt så därför har jag precis som alla andra passat på på kampanj.. Sen så är ju dom billiga kinesnycklarna och mejslarna pinsamt dåliga men dom är ju också busbilliga så det går ju jämt upp. Har en uppsättning billiga också som jag brukar låna ut till syster och så =)
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Lundqvist Maskin KB
Tlf. 08 - 28 91 00
Smidesv. 5
Box 1400
17127 SOLNA

är en proffsbutik med en stor uppsättning kvalitetsverktyg. :grin: :evil:
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Bra verktyg är mekanikerns bästa vän!
Att köpa begagnat som Martin O skriver är oftast bra mycket bättre än skräpkvalite, sedan kan man ju få klassiska verktyg till sitt klassiska fordon vilket ju är ytterst passande.

När jag flyttade 1000 mil bort från min kära scooterverkstad så var det bara att skaffa nya verktyg igen och mycket blev begagnat och annat inköpt inne i Kina.
Intressant är att de skitverktygen från Kina vi ser hos ÖB, Rusta och andra skräpbutker finns knappt att få tag på i Kina och i Hong Kong (endast på turistmarknader).
Här säljs nästan bara kvalitetsverktyg då Timelleffekten inte alls har slagit till och nästan bara proffs köper verktyg.
Vissa verktyg är så underbart bra att man blir meckglad i flera timmar efter inköp...
Förresten tillverkas Kamasa i Kina ocskå, så någon lär tjäna bra pengar i Sverige på dessa.
Förresten #2: Har nästan allt detta i verktygsfacket på Lambrettan.. http://soulscooter.com/bilder/tillf/VTYG.jpg

/Calle
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

fritte wrote:Lundqvist Maskin KB
Men billiga är dom inte. Brukar dregla i deraas montrar ibland på lunchen. Sen när man nästan övertygat sig själv om att kvaliteten är värt prisskillnaden kommer man på att de har priser utan moms...

men det finns nog inte ett dåligt verktyg i hela butiken.

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

primavera133 wrote:
fritte wrote:Lundqvist Maskin KB
Men billiga är dom inte.
/JM
Nej, men köp en gängtapp där och en på ett av billighetsvaruhusen, gänga så många hål det går i stål. Diva antalet hål gängat med respektive gängtapp med priset, så kan kostnad per gängat hål ge en annan prisbild. :grin: :evil:

Ett ställe jag beställt verktyg från med gott resultat är:
http://www.gardinpersson.se/default_orig.asp

Det sämsta verktyg jag nånsin köpt var den här från Clas Olhson. :sad:
Image
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Ja. fy satan. Den där köpte jag också. Klar blodtryckshöjare.
fritte wrote:
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Den har jag också, den funkar för mig.

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

aryan wrote:Den har jag också, den funkar för mig.

/Aryan
Precis vad jag trott hela tiden, Du har mer tålamod än oss andra! :smile: :grin: :smile: :grin:
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Hedge wrote:Ja. fy satan. Den där köpte jag också. Klar blodtryckshöjare.
fritte wrote:
Jag var korkad nog att köpa motsvarande på ÖB. Tro mig - ni har inte känt frustration på riktigt förrän ni provat den.
Post Reply