Montera GPS

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
Martin O
Lärling
Lärling

Montera GPS

Post by Martin O »

Fyndade rejält på Elgiganten innan jul occh köpte ett returex av Garmin Zumo 500 motorcykelgps för långt under halva nypriset. Dessutom prutade jag till mig en bilhållare också :D
http://www.garmin.se/productpage_tab1.aspx?pageid=2861

Nu skall den monteras på min PX 200E. Är det någon som har gjort detta innan. MC-hållaren är ju gjord för vanligt styre. Annars får jag smida ihop en hållare själv. Tänkte sätta den på vänster sida ovanpå handskfacket.

Var är lämpligast att ta strömmen?
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

På PX mfl. sitter det bakspegelfäste under styret (M8 ), dessa är bra att använda för att montera det mesta, bakseglarna sitter fästa med ett plattjärn som skruvas under styret, kanske behöver du också ett plattjärn för att montera din GPS.
Under cannonball i Danmark fuskade jag med GPS på min Sprint Veloce, använde en bilhållare där jag tog av halva leden med sugpropp, det passade perfekt i bakre bakspegelfästet och GPS:en hamnade på en bra plats.
http://soulscooter.com/bilder/07_05_17_ ... 050933.htm

Om du har PX med batteri och elstart är det enkelt att ta ström under tutkåpan, t.ex. en av kablarna från tändningslåset levererar 12V DC.
Tänk på att i PX med batteri och elstart finns både AC och DC.

Om du har PX utan batteri blir det lite klurigare.

VH/Calle
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

förresten, ser att du även ka köra under vattnet med din GPS
"Vattentät enligt IPX7 standard (klarar en meters djup under 30 minuter)"
Kräver dock lite ombyggnad för att din PX skall klara detsamma he he

Den verkar ha inbyggt batteri, så den borde kunna användas även på PX utan batteri, isåfall tala om vilken laddspänning den har så hittar vi en lösning!
Mina scootrar:
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

Jodå, jag har batteri och elstart. Att det är både AC och DC är jag medveten om. Jag har också tänkt på skruvhålen undertill, men vete tusan om det inte är snyggare att sätta den ovanpå handskfacket.
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

jo, blir nog bra mycket snyggare på handskfacket, fast kan man kolla på GPS:en isåfall utan att köra av vägen?
Men det kanske räcker att lyssna på anvisningarna utan att se på den?
Mina scootrar:
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

Uppdaterar tråden lite ang. denna GPS.

Pga säsongen hamnade gps:en först i bilen. Var idag och skaffade en Jabra SP700 BT-handsfree att fästa i solskyddet.

Inga som helst problem att para ihop GPS:en med telefonen och Jabra handsfreen. Nu sköter GPS:en allt. Man ringer och svarar med den. Telefonboken från telefonen hamnar i GPS:en. Dessutom kan man spela MP3 med GPS:en ut i handsfreen. Det bådar gott till den tvåhjuliga säsongen. Då klarar man sig med ett enkelt BT Headset i hjälmen modell öronproppar. Får se hur jag löser det med mic-frågan. Alla vill ju inte höra vindbrus och vespaknatter.
Post Reply