Kompresjonsforhold: Pinasco topp - St.topp

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
Stian
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 99
Joined: Sat 14 Jul 2007, 23:48

Kompresjonsforhold: Pinasco topp - St.topp

Post by Stian »

Jeg har en pinasco topp liggende, noen som vet hvordan kompresjonsforholdet ville blitt om jeg monterte den på en standard PX200 cylinder?

//Stian
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Re: Kompresjonsforhold: Pinasco topp - St.topp

Post by Hedge »

Det beror väl på vilken version av Pinasco-toppen du har, eller? Om jag inte minns fel så finns det två, en som funkar med long stroke, och en som inte gör det.

Någon annan?

/G
Stian wrote:Jeg har en pinasco topp liggende, noen som vet hvordan kompresjonsforholdet ville blitt om jeg monterte den på en standard PX200 cylinder?

//Stian
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Re: Kompresjonsforhold: Pinasco topp - St.topp

Post by Federico »

Hedge wrote:Det beror väl på vilken version av Pinasco-toppen du har, eller? Om jag inte minns fel så finns det två, en som funkar med long stroke, och en som inte gör det.

Någon annan?

/G
Stian wrote:Jeg har en pinasco topp liggende, noen som vet hvordan kompresjonsforholdet ville blitt om jeg monterte den på en standard PX200 cylinder?

//Stian
tror att det fanns två, men bara en som sålts de senaste 5-10 åren.
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

På SIPs forum diskuterades Pinasco-toppen och den behövde grävas ur då kompen blev för hög. Tror jag skrivit om det här tidigare. :smile:
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Stian
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 99
Joined: Sat 14 Jul 2007, 23:48

Post by Stian »

Jeg vet at dom har for høy komp på pinasco kit'et. Men jeg har aldri hatt et pinasco kit så jeg vet inte hur langt opp i løpet kolven går på dom. På orginal cylinderen er det jo rett mye volum mellom kolven ock toppen på cylinderen, noe som det inte er på en malossi feks.

Så frågan er om det vil funke med en pinasco topp på en orginal cylinder?

//Stian
Truls
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:52
Location: Sweden

Post by Truls »

Pinasco topp borring 69,5
standard topp borring 67mm

Enligt Pinasco själv har toppen som levereras med nuvarande kit 10:1 i komp.

213/9=23,7 (cc i toppen med squish)

(198+23,1)/23,1=9,6:1 (komp med pinasco topp/org cyl) = samma squish 3,7 mm ifölge SIP!

I fölge boken har original topp 3,6 mm squish og 9,8:1 i komp.

Pinasco har med gamla kolven 1,5 mm til överkant cylinder.
Det betyder att 2 mm av squishen ligger i toppen

Dom som fattar vad fan jag håller på med fattar också att Pinasco-toppen och standard toppen har exakt samma förbränningsrum!! Skillnaden i komp beror på att pinasco-toppen har större borrning......
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
Post Reply