Jeg har en pinasco topp liggende, noen som vet hvordan kompresjonsforholdet ville blitt om jeg monterte den på en standard PX200 cylinder?
//Stian
Kompresjonsforhold: Pinasco topp - St.topp
Re: Kompresjonsforhold: Pinasco topp - St.topp
Det beror väl på vilken version av Pinasco-toppen du har, eller? Om jag inte minns fel så finns det två, en som funkar med long stroke, och en som inte gör det.
Någon annan?
/G
Någon annan?
/G
Stian wrote:Jeg har en pinasco topp liggende, noen som vet hvordan kompresjonsforholdet ville blitt om jeg monterte den på en standard PX200 cylinder?
//Stian
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Re: Kompresjonsforhold: Pinasco topp - St.topp
tror att det fanns två, men bara en som sålts de senaste 5-10 åren.Hedge wrote:Det beror väl på vilken version av Pinasco-toppen du har, eller? Om jag inte minns fel så finns det två, en som funkar med long stroke, och en som inte gör det.
Någon annan?
/G
Stian wrote:Jeg har en pinasco topp liggende, noen som vet hvordan kompresjonsforholdet ville blitt om jeg monterte den på en standard PX200 cylinder?
//Stian
Federico
Jeg vet at dom har for høy komp på pinasco kit'et. Men jeg har aldri hatt et pinasco kit så jeg vet inte hur langt opp i løpet kolven går på dom. På orginal cylinderen er det jo rett mye volum mellom kolven ock toppen på cylinderen, noe som det inte er på en malossi feks.
Så frågan er om det vil funke med en pinasco topp på en orginal cylinder?
//Stian
Så frågan er om det vil funke med en pinasco topp på en orginal cylinder?
//Stian
Pinasco topp borring 69,5
standard topp borring 67mm
Enligt Pinasco själv har toppen som levereras med nuvarande kit 10:1 i komp.
213/9=23,7 (cc i toppen med squish)
(198+23,1)/23,1=9,6:1 (komp med pinasco topp/org cyl) = samma squish 3,7 mm ifölge SIP!
I fölge boken har original topp 3,6 mm squish og 9,8:1 i komp.
Pinasco har med gamla kolven 1,5 mm til överkant cylinder.
Det betyder att 2 mm av squishen ligger i toppen
Dom som fattar vad fan jag håller på med fattar också att Pinasco-toppen och standard toppen har exakt samma förbränningsrum!! Skillnaden i komp beror på att pinasco-toppen har större borrning......
standard topp borring 67mm
Enligt Pinasco själv har toppen som levereras med nuvarande kit 10:1 i komp.
213/9=23,7 (cc i toppen med squish)
(198+23,1)/23,1=9,6:1 (komp med pinasco topp/org cyl) = samma squish 3,7 mm ifölge SIP!
I fölge boken har original topp 3,6 mm squish og 9,8:1 i komp.
Pinasco har med gamla kolven 1,5 mm til överkant cylinder.
Det betyder att 2 mm av squishen ligger i toppen
Dom som fattar vad fan jag håller på med fattar också att Pinasco-toppen och standard toppen har exakt samma förbränningsrum!! Skillnaden i komp beror på att pinasco-toppen har större borrning......
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
Ring efter kl...