Godstjocklek vevhus
Godstjocklek vevhus
Tjena!
Har börjat karva i vevhushalvorna på min PX125 för dom ska passa bättre mot en 5-kanalers 150cc LML cylinder.
Är rädd att ta bort för mycket gods så att det blir hål, hur göra?
Funderar på att göra något sorts verktyg som sitter ihop i mitten som en passare men som har 2 mätspetsar och en skala som man mäta godstjockleken med.
Är ni med på hur jag menar?
Har börjat karva i vevhushalvorna på min PX125 för dom ska passa bättre mot en 5-kanalers 150cc LML cylinder.
Är rädd att ta bort för mycket gods så att det blir hål, hur göra?
Funderar på att göra något sorts verktyg som sitter ihop i mitten som en passare men som har 2 mätspetsar och en skala som man mäta godstjockleken med.
Är ni med på hur jag menar?
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
Re: Godstjocklek vevhus
Av egen erfarenhet kan jag säga att det är hyfsat enkelt att gå igenom blocket på kopplingssidan, om man inte lägger på mer material. De tog två resor till Mc-proffsen i Axelsberg innan jag blev klar med mitt block...
/Guran

/Guran
jings wrote:Tjena!
Har börjat karva i vevhushalvorna på min PX125 för dom ska passa bättre mot en 5-kanalers 150cc LML cylinder.
Är rädd att ta bort för mycket gods så att det blir hål, hur göra?
Funderar på att göra något sorts verktyg som sitter ihop i mitten som en passare men som har 2 mätspetsar och en skala som man mäta godstjockleken med.
Är ni med på hur jag menar?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Det kräver inte mycket mätande för att inse att jag kommer att få problem med kopplingssidan. Tändningssidan är jag nöjd med men kopplingssidan kräver svetsning.
Vad har man för svets? TIG? hur går det till? ska det förvärmas? är det jobb för att riktigt proffs eller kan man be bypär?
Snålt av Piaggio att inte ha mer gods vid kanalern!!!
Vad har man för svets? TIG? hur går det till? ska det förvärmas? är det jobb för att riktigt proffs eller kan man be bypär?
Snålt av Piaggio att inte ha mer gods vid kanalern!!!
-
- Lärling
- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact:
AC/DC tig. Blocket innehåller en del föroreningar så de bör värmas ur först och borstas rent ett antal gånger, en bra tig svetsare gör det.
Akta dig för bypär, kan sluta med att du får tillbaks ett block med onödigt många hål i. ("det där går bara inte att svetsa.. omöjligt!")
Jag har svetsat några block och dom är ganska lättsvetsade, men man måste ta sig tid.
Akta dig för bypär, kan sluta med att du får tillbaks ett block med onödigt många hål i. ("det där går bara inte att svetsa.. omöjligt!")
Jag har svetsat några block och dom är ganska lättsvetsade, men man måste ta sig tid.
-
- Lärling
- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact:
Se till att svetsaren gör det. metallen måste hettas upp så det blir smälta för att kunna få ur gammal smuts. Sen borstar man med rostfri stålborste. Detta bör göras några gånger.jings wrote:Har fått tag på en svetsare, tack för alla tipsen!!
För säkerhetsskull kommer jag att värma och rengöra blocket själv.
/Janne
Har aldrig svetsat ett block själv....
men vad jag har erfart av andras svetsning så slår blocket sig utav helvete om man inte gör det spänningslöst. blocket bör alltså värmas till flytgränsen som Patrik säger, men tänk också på att hålla det varmt under svetsning, och se till att nedkylningen sker gradvis.
mina blockhalvor som svetsades av någon känd tysk trimmare stämmer inte på något sätt överrens i lagerlägen. se därför till att du kan styra upp lagerlägena på något sätt. helst med utgående axel och vev i. om inte det går så tjänar man på att göra en styrning och sätta dit.
men vad jag har erfart av andras svetsning så slår blocket sig utav helvete om man inte gör det spänningslöst. blocket bör alltså värmas till flytgränsen som Patrik säger, men tänk också på att hålla det varmt under svetsning, och se till att nedkylningen sker gradvis.
mina blockhalvor som svetsades av någon känd tysk trimmare stämmer inte på något sätt överrens i lagerlägen. se därför till att du kan styra upp lagerlägena på något sätt. helst med utgående axel och vev i. om inte det går så tjänar man på att göra en styrning och sätta dit.
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
Ring efter kl...
Varför kan ingenting vara enkelt
Ju mer man lär sig desto mer komplicerat blir det, samtidigt är det ju det som är det roliga.
Det gäller alltså att väga för och nackdelar med svetsning kontra "porta det som går". Eftersom jag bara tänkt mig få ut ca 12hk kanske jag klarar mig med lite mindre portning men då kommer nästa frågeställning, -Kan de 2 huvudportarna var vara olika stora? det borde väl inte spela någon roll, eller?
Tusen tack för alla svar!!
/Janne

Det gäller alltså att väga för och nackdelar med svetsning kontra "porta det som går". Eftersom jag bara tänkt mig få ut ca 12hk kanske jag klarar mig med lite mindre portning men då kommer nästa frågeställning, -Kan de 2 huvudportarna var vara olika stora? det borde väl inte spela någon roll, eller?
Tusen tack för alla svar!!
/Janne
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
Erfarenheterna verkas vara blandadeBustamente wrote:Är det där verkligen så noga? Jag tvättade mitt block med lite avfettning bara och han som svetsade den var dessutom pundare. Han brännde på bara och så var det klart. Jag kunde porta upp riktigt ordentligt och allt har fungerat hur fint som helst...

Haha, kul med olika erfarenheter. Det väl så att det inte finns någon exakt vetenskap då det gäller svesning (trimmning?), vissa saker funkar ibland och ibland inte beroende på kanske så lite som var planeterna står i förhållande till solen ( eller månen?), om bypär är på fyllan o.s.v. Dremmeln fick jobba idag och jag är riktigt nöjd med kopplingssidan, nu ska lagerbanan bort från vevaxeln och en 1mm distans i alu tillverkas för att sätta under cylindern. 

Innan någon hinner påpeka att det möjligen skulle funka med epoxi men att motorn sedan endast kommer att starta baklänges, tanklocket krymper och tutan inte kommer att kunna stängas av får jag passa på att rekommendera jb weld.
http://www.jbweld.net/products/jbweld.php
Du ska väl inte bygga om hela blocket för att montera tre snöskotercylindrar på syra utan det är väl fråga om att ta upp spolkanalerna och kanske någon boostport för att matcha den nya cylindern? Det är inte krångligt oavsett vilken teknik du väljer men jb weld kommer funka alldeles utmärkt och du slipper lämna blocket till en svets-schaman..
http://www.jbweld.net/products/jbweld.php
Du ska väl inte bygga om hela blocket för att montera tre snöskotercylindrar på syra utan det är väl fråga om att ta upp spolkanalerna och kanske någon boostport för att matcha den nya cylindern? Det är inte krångligt oavsett vilken teknik du väljer men jb weld kommer funka alldeles utmärkt och du slipper lämna blocket till en svets-schaman..
/David
Nej,mavio wrote:Jag har testat och det funkar utmärkt. Du har inte testat och gissar.fritte wrote:Ett klister som marknadsförs med ordet "weld" i namnet inger knappast något förtroende.
men en produkt där namnet ger intryck av att vara likvärdig med svetsning, men är nåt klet med järnpulver iblandat misstror jag.


EDIT
Då tror jag mer på det lågtemp alu-lod som kommit ut på marknaden.

Klarade mig från att ta för mycket från spolkanalerna så jag antar att det bästa är att klara sig från svetsning/lödning/limmning. Har faktiskt JB Weld hemma men har aldrig provat det. Tidigare "renoverare " har lyckats sabba anläggningsytorna mellan blockhalvorna på sina ställen så det ska jag prova fixa med weldkletet.
Nu gissar du igen. Det är en keramisk epoxy och jag har det INUTI min motor sen ett tag tillbaks och det fungerar väldigt bra. Brukar de bli över 300 grader i ditt vevhus eller?fritte wrote:
men en produkt där namnet ger intryck av att vara likvärdig med svetsning, men är nåt klet med järnpulver iblandat misstror jag.![]()
Drg 200
Tph 173
"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Tph 173
"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
jag gissar att jag misstror menar du?marre wrote:Nu gissar du igen. Det är en keramisk epoxy och jag har det INUTI min motor sen ett tag tillbaks och det fungerar väldigt bra. Brukar de bli över 300 grader i ditt vevhus eller?fritte wrote:
men en produkt där namnet ger intryck av att vara likvärdig med svetsning, men är nåt klet med järnpulver iblandat misstror jag.![]()
Kanske det men sån blir man kanske efter att ha jobbat i över 30 år i gas & svetsbranchen.

