Lambretta TV 175 II - "Att lära sig något nytt"

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
Zikes
Lärling
Lärling
Posts: 250
Joined: Sun 23 Nov 2008, 22:54

Lambretta TV 175 II - "Att lära sig något nytt"

Post by Zikes »

Hej,

För ett tag sedan började jag leta efter en scooter att renovera mest som ett projekt för att lära mig något nyttoch för att skaffa mig det ultimata transportmedlet. Jag har aldrig hållt på med motorer i mina yngre dagar men har nog aldrig haft problem med att tummen suttit mitt i handen.

Jag trodde inte jag skulle få tag i något innan vintern men rätt vad det var dök det upp ett objekt på Blocket som jag slog till på.

En Lambretta TV 175 II som jag lokaliserat till var gjord i mars 1960.

Den är inte helt original som ni kan se på bilderna och jag har inga som helst tvångstankar om att renovera den till original heller. Mer om det senare.

Tanken är att den ska genomgå en mera "ytlig" renovering och även om jag gillar den tidigare patinan av ytrost blandat med den gammal avflagnad färg tycker jag den ska lackas om. Just nu är jag inne på att låta den bli någon form av orange metallic med svart sadel. Jag har också haft funderingar på att låta den bli blå eller grön. Kommentera gärna färgvalet.

Nedan är lite bilder (i en ny post) och kanske någon fråga.

Tanken är att det ska komma uppdateringar lite löpande när det händer något i garaget.

Kommentera gärna!
_____________________
[url=http://www.scooterklubben.com/forum_new/viewtopic.php?t=3888]Lambretta TV175 Serie II[/url]
@ http://ekensmcklubb.se/
Zikes
Lärling
Lärling
Posts: 250
Joined: Sun 23 Nov 2008, 22:54

Post by Zikes »

Image
Så här såg den ut efter att jag hämtat den. Notera det icke-ortodoxa luftintaget på vänster kåpa.

Image
Har precis passerat 666 mil

Image
Hel och halvljus funkade och flaggorna spelade i tågen.

Image
Batteri från Biltema med spännband från Biltema och utan handsfack. Dock med en Bing förgasare av okänd storlek.

Image
Förgasaren isärplockad. Den slutade funka för ett tag men det visade sig vara lite skräp i bensintanken och lite för lite soppa. Den hoppade glatt igång igen efter lite rengöring. Jag vet inte riktigt vad det är för storlek på förgasaren men min stora fråga är. Ska jag behålla denna och göra det tidigare nämnda luftintaget snyggare eller ska jag återställa till original? Jag är ganska sugen på att behålla det som är för det verkar fungera bra. Vad har ni för feedback att gå på detta?

Image
Förgasaren återmonterad.

Image
Sadeln, underifrån, mest för att det ser ut som en gubbe...

Image
Ett av många kort från styret, här kommer man att behöva hålla tungen rätt i mun när det ska bytas ut ser jag.

Image
Fint kort på vad jag kallar kopplingsbryggan (finns säkert ett bättre (mer korrekt) namn) sladdarna har markerats med tydliga siffror.

Image
Framskärmen har lossnat och den rostiga, icke-fungerande tutan har blottats.

Image
När sidoplattor, tank, batteri tagits bort blir det lite tomt.

Image
En avslutande bild på sidokåpsloggan. Är den inte fin så säg?


---

Med mig från denna delsejour i demontering har jag tagit hem lite hemläxa i form av autosolputsning på handtag och dyl.

Återstår gör att demontera resten. Motorpaketet kommer att rengöras utvändigt och eftersom den går så fint redan nu tänkte jag nog byta allt annat, göra rent på utsidan och sedan först kanske till nästa vinter göra en större invändig renovering av den.

---

Lite som kuriosa kan nämnas att den jsut för tillfället står 30 mil ifrån mig men att den förmodligen kommer att flytta ner till varmare breddgrader tidigt nästa år.

---

Som sagt, kommentera gärna och ställ gärna frågor.
_____________________
[url=http://www.scooterklubben.com/forum_new/viewtopic.php?t=3888]Lambretta TV175 Serie II[/url]
@ http://ekensmcklubb.se/
Pata
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 45
Joined: Wed 09 May 2007, 08:14
Location: Sweden

Post by Pata »

Grattis!
Var det den som var på blocket?
När jag såg den tänkte jag bara - vilken underbar patina, bara olja in o köra.
Nyfiken på flaggorna samt klibban på tutkåpan.. Några bilder kanske:)
Lycka till med renoveringen.. ser ju fin ut i plåten så..

Pata
LD 150 -55
Tv 175 -61
Li 150 -62
Tv 175 -65
Li 150 -64
Tv 200 -65
Sx 200 -66
Sx 150 -67
DL 125 -70
Pata
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 45
Joined: Wed 09 May 2007, 08:14
Location: Sweden

Post by Pata »

Och fuggen är inte orginal på din modell såg jag nu.
Kan va lite coolt att köra 60´s hemtrim.. Testa och kör, om du har tur kan den ju funka utmärkt..

Ta gärna nån bild på insugsröret.. ser inte om dem har moddat orginal röret eller bytt helt..
Lycka till!

P
LD 150 -55
Tv 175 -61
Li 150 -62
Tv 175 -65
Li 150 -64
Tv 200 -65
Sx 200 -66
Sx 150 -67
DL 125 -70
Zikes
Lärling
Lärling
Posts: 250
Joined: Sun 23 Nov 2008, 22:54

Post by Zikes »

Tack!

Visst var det den som var på Blocket. Hämtad i Kristinehamn och körd till Bollnäs för att monteras ner och senare fraktas till Stockholm för hopmontering förhoppningsvis efter lackering. Färgval är inte klart men jag har lite intressanta idéer. Såklart... :-)

Flaggorna och dekalen har jag bild på. Lägger upp imorrn eller så. Flaggorna är schackrutiga och satt med dubbelhäftande tejp (sic). Helt klart snygga så de kommer åka på igen. Dekalen visar att den är köpt på Hedlunds Motor och Radio i Umeå. Verkar numer finnas en dialectbutik som heter ngt med Hedlunds men annars har jag inte hittat något spännande. Ngn som vet mer?

Förgasaren har jag lite funderingar kring. Original är bra och fint men inget jag strävar efter. Jag har provkört men eftersom det var 3dm snö kom jag bara till tvåan, sen blev det för stor skillnad mellan förväntad skada vid ev. vurpa och hastigheten. :-) Är sugen på mer kommentarer om valet. Jag gillar luftintaget på sidan men ska det vara kvar kommer jag göra en snyggare mer integrerad lösning påsvetsad och jämnare och inte den bulle som sitter på just nu.

Röret har jag ingen koll på. Vet inte hur det ska se ut original men förgasarn passar bra i alla fall. Den var lättstartad och motorljudet var så rent det kan vara enligt en mera erfaren mekare.

Plåten är fin men färgen flagnar bara man blåser lite med tryckluft så lackning känns verkligen nödvändig. Apropå färgval kan jag berätta att den inte kommer bli vit igen.

Jag återkommer!

- Zikes
_____________________
[url=http://www.scooterklubben.com/forum_new/viewtopic.php?t=3888]Lambretta TV175 Serie II[/url]
@ http://ekensmcklubb.se/
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Ser ut att vara riktigt bra skick innuti styret, sällan det ser så fint ut!

Angående förgasare så är det frågan om den är större än original, det står ingen storleksbeteckning på sidan? (eller kan man ju mäta den)
Satt väl MB 23 på tidiga TV175 serie 2 och MB 21 på senare tror jag.

Frågan är också om förgasaren är utbytt p.g.a. inte original kunne finnas, har funnits en lång tid i Sverige då det var mycket svårt att hitta lambrettadelar om man inte var entusiast (men även då)

Tycker det ändå är lite coolt med en annan antik gasare på ett så gammal scooter.

/Calle
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Zikes wrote:Jag gillar luftintaget på sidan men ska det vara kvar kommer jag göra en snyggare mer integrerad lösning påsvetsad och jämnare och inte den bulle som sitter på just nu.
"Bullen" ser ut att vara original-luftintaget, som normalt sitter under sadeln, som här flyttats ner på vänster sidokåpa. En lösning som jag sett på en och annan trimmad Lambretta tidigare, klart tidstypisk även om den kanske inte är den snyggaste.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Gissar att förgasaren kommer från en Silver-/Guldpilen, (dubbla trottlar).
Jag vet inte vad du är mest sugen på, köra eller "renovera"?
När den sitter ihop så pass bra som din kan det ju vara idé att ha lite kul med den och köra en sommar och "lära känna den" innan du river den?
Den hade väl gamla skyltar? Då kan du passa på att regga in den också.
/P
Zikes
Lärling
Lärling
Posts: 250
Joined: Sun 23 Nov 2008, 22:54

Post by Zikes »

Styret var ganska trevligt som sagt. Lätt att överblicka. men det var ändå en hel del skavda kabelhööjen där.

Glömde tyvärr bort att mäta. Tänkte inte riktigt på det i min iver att plocka isär för att se hur den fungerade.

Vet ju tyvärr inte så mycket om historien bakom maskinen men ditt resonemang, calle, låter inte dumt.

Tidstypisk bulle, ja, det verkar inte orimligt eftersom den inte varit i trafik sedan -73, därav det låga milantalet antar jag. Den är dock som sagt inte snygg alls och därför kommer den nog att ersättas med något "snyggare".

Silver-/Guldpilen, vad menar du då? Jag kan ju ingenting om gamla grejer. :-) Tanken är att den ska "renoveras" fram till Maj, då ska jag ha lackat om allt och gjort om kabelstammen och el tänkte jag. Motorn ska jag bara ytligt göra rent och byta olja på. Den tänkte jag ta om den börjar krångla under sommaren. Vilket inte verkar omöjligt eftersom det är en Lambretta... ;-)

Den hade gamla skyltar och jag har börjat den administrativa processen lite smått också.

Återkommer med bild ikväll tror jag. Eventuellt imorrn.
_____________________
[url=http://www.scooterklubben.com/forum_new/viewtopic.php?t=3888]Lambretta TV175 Serie II[/url]
@ http://ekensmcklubb.se/
Lambert
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 58
Joined: Sun 07 Jan 2007, 10:10
Location: Sweden

Post by Lambert »

Fin gammal Lambretta har själv haft en från 1960 men min hade ett baklyse från serie 1, ditt är ett serie 2 lyse . Ser även ut som att glaset fram sitter ett kvarts varv fel. :grin:
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

http://hem.bredband.net/b158090/

/Guran
Zikes wrote: Silver-/Guldpilen, vad menar du då? Jag kan ju ingenting om gamla grejer. :-)
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Zikes
Lärling
Lärling
Posts: 250
Joined: Sun 23 Nov 2008, 22:54

Post by Zikes »

Ah, en klocka ringer lite bekant om den där Silverpilen. Läste att den hade en Bing dubbeltrottel med måtten 2x18mm. Det känns inte orimligt med vad jag såg heller.

Jag har inte fixat några bilder riktigt ännu. De ligger på en annan dator. Försöker fixa imorrn kväll eller imorrn bitti.

Silverpilen verkar också ha utvecklat 9,5 Hk vid 6000 varv och den var på 174cc så det känns som att den som sitter inte är helt feldimensionerad direkt. Jag tror jag behåller helt enkelt.

Framljuset är som sagt vridet ett kvarts varv. Kommer nog tillbaka när det blir ditsatt igen. Att baklampan är serie 2 känns bra. Som det ska vara liksom... :-)

Trevlig hemsida om Silverpilen faktiskt.

Återkommer med mer. På söndag får jag återse ögonstenen.
_____________________
[url=http://www.scooterklubben.com/forum_new/viewtopic.php?t=3888]Lambretta TV175 Serie II[/url]
@ http://ekensmcklubb.se/
Zikes
Lärling
Lärling
Posts: 250
Joined: Sun 23 Nov 2008, 22:54

Post by Zikes »

Dekalen:

Image


Flaggorna på skölden:

Image


Tyvärr har jag inget bättre kort på insugsröret (jag antar att du menar rörbiten mellan förgasare och cylinder) men om det fortfarande finns intresse ska jag försöka komma ihåg att ta ett kort där till helgen.

Om någon vill se något annat specifikt så posta en kommentar här.
_____________________
[url=http://www.scooterklubben.com/forum_new/viewtopic.php?t=3888]Lambretta TV175 Serie II[/url]
@ http://ekensmcklubb.se/
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

otroligt fina flaggor!
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
User avatar
zäta
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 75
Joined: Sun 30 Nov 2008, 02:15
Location: Lidköping

Exempel på färgval

Post by zäta »

ImageImage
Det är svårt att bestämma färg. Själv lackade jag i somras, fegade lite till en början och tänkte hålla mej till orginalkulör men det blev inte så till slut.
Håller med om att flaggorna är riktigt snygga. Är de hemmafixade eller fanns det sådana som tillbehör?
Mina sidolister var riktigt sunkiga från början men en silversmed lyckades få till den sista finnishen. Bella Svante har bra kontakter :-)
Last edited by zäta on Sun 21 Dec 2008, 22:37, edited 1 time in total.
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

@zäta! Vi får väl be Zikes skicka hit dom så vi kan gjuta av dom. Har ju sett hur det går till nu.
Zikes
Lärling
Lärling
Posts: 250
Joined: Sun 23 Nov 2008, 22:54

Post by Zikes »

Vad ska ni gjuta av? Flaggorna?

Jag har sett några som jag tror är likadana på senare modeller typ GP 200 (?) vilket gör att det känns lite halvmökigt att slänga på dem igen, fast de kom med cykeln så då ska det på eftersom det såg bra ut.

Jag undrar förresten om någon har tips på hur man får bort skyltarna på skölden. Är det bara att ta en dorn och trycka till lite försiktigt eller har någon några andra tips?

För övrigt har jag fått hem Complete Spanner's Workshop Manual for: Lambretta 'Slimstyle' Scooters som jag köpte på Amazon. Tog sin lilla tid att få men den verkar vara grymt matnyttig även att jag inte har en serie 3 scooter.

Jag funderade lite till på flaggorna. Det borde inte vara så svårt att göra en gjutform och sedan gjuta själv om man verkligen vill. Går det att kroma tenn eller gjuter man i något annan mer glänsande direkt? Mina är typ i plast.

Bilder kan eventuellt bli lite kluriga att få upp i dagarna eftersom jag glömde sladden för att föra över bilder... :-(
_____________________
[url=http://www.scooterklubben.com/forum_new/viewtopic.php?t=3888]Lambretta TV175 Serie II[/url]
@ http://ekensmcklubb.se/
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Zikes wrote:Går det att kroma tenn? :-(
Ja. :smile:
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

Gjut i aluminium!
Zikes
Lärling
Lärling
Posts: 250
Joined: Sun 23 Nov 2008, 22:54

Post by Zikes »

Här kommer ytterligare en omgång bilder på arbetet.

Jag lyckades hitta en kabel så här kommer det lite uppdatering av vad som sker.

Image
Kablarnas placering till baklyktan.

Image
Status på demonteringen... Känns som länge sedan för nu är det betydligt mer uppdelat.

Image
Styre och kopplingschema för kopplingsplinten.

Image
Bakdelen innan motorn plockades bort.

Image
Lös motor fotograferad ovanifrån med tudelat rör från förgasaren in till cylindern. Jag räknade en liten kortis på det hela, mina två gånger 18 trottlar borde ge en total area på 509 mm^2, det är lite mittimellan en vanlig 25 mm (area: 490 mm^2) och 26 mm (area: 531 mm^2). Någonstans vet jag att jag har läst att någon rekommenderar för lite lagom trim en uppgradering till 26 mm förgasare så min Bing känns inte helt oäven. Jag har också en idé om hur jag ska lösa det med choke men det kan vi ta då jag börjar närma mig lite mera.

Image
Motorn lite snett från sidan med tydlig markering om att jag tömt den på olja. Oljan var finfin och det var inte mycket spån på magneten, vilket kändes väldigt bra.

Image
Bromsbackar med asbest. Boken rekommenderar att behålla dem om de är fräscha och eftersom de är det så stannar de.

Image
Om man inte har "specialverktyg" för att spänna fjädrar får man lösa det på annat sätt. Detta sätt fungerade alldeles utmärkt det också.

För övrigt kan jag berätta att det behövdes en hel del värmande och slag för att få bort den övre och den undre innerringen i styrstången. Tyvärr tog jag inga bilder.

Kommentera gärna och som sagt, är det något speciellt ni vill se så är det bara att fråga. Det mesta går att fixa.

God fortsättning! Imorrn är det annandagsbandy som gäller. Heja Vetlanda! Synd att jag är i Hälsingland och får se Bollnäs - Edsbyn istället men det blir nog bra det med.
_____________________
[url=http://www.scooterklubben.com/forum_new/viewtopic.php?t=3888]Lambretta TV175 Serie II[/url]
@ http://ekensmcklubb.se/
Zikes
Lärling
Lärling
Posts: 250
Joined: Sun 23 Nov 2008, 22:54

Post by Zikes »

Jag har en fråga som jag hoppas jag kan få hjälp av er med.

Vilka delar ska man verkligen se till att byta vid en renovering och vilka delar är det lite mer av en bedömningsfråga?

Jag har för avsikt att byta ut allt av gummi och varenda skruv som jag skruvat bort hittills (med något enstaka undantag). Utöver det tänkte jag se till att byta kabelstam och vajrar. Vad är det jag missar? Är det lämpligt att byta framgaffelsfjädrar och dämpare? Vinner man mycket på att byta stötdämpare bak?

Finns det något man bör behålla rent specifikt som är dyrt eller svårt att få tag i?

Sticky's bok ger en hel del tips men jag tänkte att det kanske finns något specifikt svenskt att se upp med.

Framförallt vill jag ha tips om allt utom motor och växellåda men även det är intressant.
_____________________
[url=http://www.scooterklubben.com/forum_new/viewtopic.php?t=3888]Lambretta TV175 Serie II[/url]
@ http://ekensmcklubb.se/
Zikes
Lärling
Lärling
Posts: 250
Joined: Sun 23 Nov 2008, 22:54

Post by Zikes »

Hur tar jag bort tändnings- och styrlåset på styret? Gör jag det öht innan lackering? Det känns som att allt annat är borta så då borde det också tas hand om.

Mitt bakhjul är inte original och givetvis har jag inte någon bra bild på hur det ser ut just nu men jag undrar ändå om någon därute har tips på hur jag får bort kåpan så jag kan lämna in den och ta en titt på bromsarna. För att förklara lite hur det ser ut så är det en ganska vanlig hexagonal mutter som har lite "spår" i sig. Bilden nedan visar jäkligt otydligt hur det ser ut men om ni har några tips så hojta till.

http://www.zikes.se/bilder/lambretta/klurigskruv.jpg
_____________________
[url=http://www.scooterklubben.com/forum_new/viewtopic.php?t=3888]Lambretta TV175 Serie II[/url]
@ http://ekensmcklubb.se/
primavera133
Administrator
Administrator
Posts: 439
Joined: Fri 23 May 2003, 19:34
Location: Stockholm
Contact:

Post by primavera133 »

Zikes wrote:Jag har en fråga som jag hoppas jag kan få hjälp av er med.

Vilka delar ska man verkligen se till att byta vid en renovering och vilka delar är det lite mer av en bedömningsfråga?
Jag tänkte byta fjädrarna i gaffeln, det är nog inte så dumt för väghållningen.

Brytartändning verkar annars vara poppis att klanka ner på så en elektronisk dito är nog bra.

Dessutom skulle jag byta all el o alla kabeldragningar. Kablar kan ha vibrerat av innuti höljet vilket kan ge trågia felsökningar (Någon som vill göra det åt mig på Rallyn? Den ska besiktigas i vår o framlyset funkar bara ibland o det är så sjukt tråkigt att leta elfel som bara uppstår ibland).

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Zikes
Lärling
Lärling
Posts: 250
Joined: Sun 23 Nov 2008, 22:54

Post by Zikes »

Två korta frågor:

1.

Min förgasare som inte är original räknar jag med kommer leverera lite mera soppa än original, bör jag då passa på och byta avgassystem som matchar den "nya" förgasaren bättre eller tror ni att det räcker bra med att fixa i ordning originalgrejerna?


2.

Jag har tänkt att köpa detta: http://www.stainlessscooterproducts.com ... VE%20%A315 (det är ett kit med all skruv i rostfritt). Är det värt pengarna? Jag har ändå för avsikt att mer eller mindre byta ut varenda skruv så om någon tagit sig tid att sortera ut det hela är det kanske inte så dumt?
_____________________
[url=http://www.scooterklubben.com/forum_new/viewtopic.php?t=3888]Lambretta TV175 Serie II[/url]
@ http://ekensmcklubb.se/
Popolino
Entusiast
Entusiast
Posts: 208
Joined: Fri 29 Aug 2003, 17:44
Location: Sweden, Göteborg

Post by Popolino »

1. Tror den kommer gå bättre med en annan/större ljuddämpare.
En originaldämpare till serie 3 eller Clubman 42 mm.

Min lätt trimade tv175 serie 2 har körts med serie 3-dämpare.
Den gick sedan sönder och jag monterade den lilla originalvarianten istället.
Numera går scootern mycket sämre och känns kvävd.

2. Verkar vettigt. Ingen aning om pris men bra mycket smidigare än att leta runt på alla småpryttlar... :smile:
Post Reply