Tändspolesladdar Popolino 1962

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Tändspolesladdar Popolino 1962

Post by Peter Sundfeldt »

Min programledarkollega Kenneth Tonef har plockat hem sin gamla Popolino-62:a som han ägde tillsammans med en kompis på 80-talet. Den har stått i kompisens förädrars garage och nu står den i mitt garage för att ska vi byta tänddelar och förgasardelar. Köpte spole och flottör+nål på EM, hade kondensator och brytare sedan tidigare. Men vi har några frågor.
Image
Upptäckte i eftermiddags att den gamla spolen har 3 anslutningar eller sladdar, men den jag köpte bara 2. En går till brytarspetsarna och en är tändstiftkabeln som löds fast, så långt är jag med. Men kan det vara så att man ska löda fast den gula som kommer upp från lindningen från en av magnetspolarna (eller vad man ska kalla dem) på motsvarande plats på den nya spolen (en liten naken tråd) där den gula kabeln kommer ut på den gamla spolen?
Det känns inte riktigt som om man ska eliminera en kabel här...!

Har redigerat min fråga, var nog lite trött i går kväll./ 6/12 08.55
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Den ena går väl till brytarna/kondensatorn och den andra till jord, plus tändkabeln förstås.
Ska på vernissage på EHR i dag och tänkte passa på att rota, kan ju kolla om det finns någon originalspole där.
edit: fanns ingen, tyvärr. Ibland har popolino (ingen smallframe förresten, tycker nog att den borde få en egen ämnesrubrik) en liten, liten spole till bromsljus också men den ser jag inte på din tändplatta.
/P
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Post by Peter Sundfeldt »

Paka wrote:Den ena går väl till brytarna/kondensatorn och den andra till jord, plus tändkabeln förstås.
Jo, naturligtvis, den 3:e måste ju vara jorden. Då löder jag helt enkelt fast kabeln på den tråden som kommer ut på den ena sidan.
Paka wrote:Ska på vernissage på EHR i dag och tänkte passa på att rota, kan ju kolla om det finns någon originalspole där.
Vernissage på EHR? Vad för sorts konst ställde de ut, då?
Paka wrote:fanns ingen, tyvärr. Ibland har popolino (ingen smallframe förresten, tycker nog att den borde få en egen ämnesrubrik) en liten, liten spole till bromsljus också men den ser jag inte på din tändplatta.
Nej, det är väl en fullstor med små hjul bara? Då kan man ju klämma in en PX-maskin i Popolino också? Och sätta på 10"... Och så var det ingen Popolino längre. Tack för titten ändå. Kanske vill någon flytta tråden till rätt rubrik.
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
Post Reply